Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död strömadapter i ny lägenhet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis flyttat till ny lägenhet och kopplade för ett par dagar sedan för första gången in Powerbooken i vägguttaget. Laddningen gick iutan problem till en början men plötsligt slocknade ringen på kontakten och batteriets kapacitet tilläts sjunka under 90% (långt under) utan att laddningen åter påbörjades.

Som väl var hade jag en strömadapter till liggandes, helt ny, denna liksom föregående Apple original av rätt modell för min dator. Döm av min förvåning när jag nu precis hittar datorn fortfarande ipluggad men med 30% batteri. Den nya har av allt att döma också gått sönder!

Har jag otur eller kan det ha med spänningen (eller vad det heter) i nya lägenheten att göra? Jag bör kunna få en ny på garantin men vill gärna veta innan jag sabbar den också. Någon fara för datorn? Vad göra?

Tacksam för svar.

Adaptrarna går inte sönder, det är en spännings-säkring som löser ut i dem. Den återställs genom att du drar ut adaptern från vägguttaget och sätter i det igen. Anledningen är helt enkelt att spänningen i din nya lägenhet stundtals är för hög för vad PowerBooken mår bra av.

/M

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-06-08 23:12

Det där är ganska roligt: jag råkade ut för precis samma sak. Så ringde jag till LanMaster (för jag hade garanti). Dom bytte ut den utan att blinka. Kände dom inte till detta?

Tack Martin!

Vad (om något) kan jag göra åt saken?

Kanske dum fråga men kan det spela in att jag bor ovanpå någon form av producerande verkstad som säkert kör en och annan tyngre maskin per dag (dock ingen bilmek eller liknande)? Kan det i så fall vara olika i olika uttag? Kan andra grejer ta skada av detta? Föreställer mig att allt säkert inte har inbyggda säkringar.

OT: Någon som vill köpa en - nästan - helt ny 65W adapter?

Här finns Apples förklaring till problemet: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=32155

Orsaken till spikarna enligt Apple kan vara att laddaren är inkopplad på samma fas som storförbrukande maskiner. Lösningen kan vara att testa ett annat uttag, dra om ledningarna i väggen eller ansluta adaptern till en UPS.

/M

1
Bevaka tråden