Debatt: köpa Mac från återförsäljare eller från Apple.se?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skickar om detta inlägg med ny förbättrad rubrik.

Jag kommer förmodligen, kanske, eventuellt ha råd att köpa en PowerBook till hösten, men jag har fått problem - eller snarare ett dilemma av, typ, etisk karaktär - på halsen.

Jag kommer att köpa antingen en 12" eller 15" PB, och valet beror till stor del om jag köper hos ÅF (Macoteket i Uppsala) eller på Apple.se - ty, så här står det till:

Hos Apple.se kostar 12" Combo med 12.5% rabatt (Apple on Campus Uppsala universitet) 12.755:- och 15" Combo 16.540:-

Hos Macoteket i Uppsala kostar 12" Combo med 5% rabatt (studentrabatt) 13.769:- och 15" Combo 17.806:-

Jag vet, det handlar inte om stora summor, men är ni eller någon gång har varit studenter förstår ni förhoppningsvis mitt dilemma. Till saken hör att personalen på Macoteket i Uppsala är trevlig och hjälpsam, så jag vill gärna stödja dem. Givetvis vill jag hellre ha en 15" än en 12" - främst för att 1024x768 är just 1024x768, det vill säga hyfsat låg upplösning (i alla fall om man är van vid högre), men också för att 15" har en WideScreenskärm och rent allmänt verkar trevligare att arbeta med om man skriver mycket och har musik, fotografering och layout som hobbies.

Problemet är alltså som följer: givet att fler affärer som gör Apples datorer synliga för gemene man i det långa loppet är bra för både Apple och Apples kunder, varför stödja Apple.se? Jag tror att om Oscar Bjers strategi med återförsäljare istället för egna affärer skall fungera, måste ÅF få så mycket stöd som möjligt. Kort sagt, det känns som om Apple spelar ett slags dubbelspel med konsumenter och återförsäljare - å ena sidan satsar de på att hjälpa återförsäljare etablera sig och å andra sidan erbjuder de konsumenterna (låt vara att det inte är den mest köpstarka delen av dem) 8-12.5% rabatt! Jag menar att även om inte studenter är de mest köpstarka kunderna, skulle en satsning från Apples sida, innebärande att utöka Apple on Campus till att innesluta även återförsäljarna på respektive ort (eller helt enkelt rakt av en utökning studentrabatterna till 12.5%), på studenter innebära att de får en helt enorm marknadsföring i stort sett gratis (enligt principen mycket-nöjda-kunder-får-som-följd-fler-kunder).

Jag är av ståndpunkten att ju fler företag som finns desto bättre är det - därför vill jag stödja Macoteket (i Uppsala, åtminstone ;o) - dessutom kan de knappast sänka sina priser om de inte säljer mer (de har ju inte särskilt stora marginaler, vad jag har hört), så... om jag får loss pengar väljer jag nog att göra en i det kortare loppet förlustaffär och handlar på Macoteket.

Ja, ja, "rant over and out" - vad tror/tycker/tänker ni?

P.S. Macoteket menade för övrigt att 5% var den rabatt Apple lämnade, vilket ju inte riktigt stämmer - den ligger för nuvarande på 8% för både 12" (13.335) och 15" (17.291). D.S

• Oregistrerad
  • 2005-06-08 14:25

skiljer ju över 1000:-, lätt beslut! Om priserna varit lika hade det också varit ett lätt beslut, dock ett annat.

Ursprungligen av DaPhox:

skiljer ju över 1000:-, lätt beslut! Om priserna varit lika hade det också varit ett lätt beslut, dock ett annat.

Jovisst, det är 1000:- man kan spendera på annat. Men, tanken jag har är att det kan vara värt att lägga de extra slantarna för att:

1. stödja en nyetablerad butik med vars personal man sympatiserar;
2. få direkttillgång till supportande personal i butik och därför att
3. Apple och Apples konsumenter i det långa loppet tjänar på att ÅF har butiker där Apples produkter syns.

Senast redigerat 2005-06-08 23:13
Ursprungligen av thurfjell:

Jovisst, det är 1000:- man kan spendera på annat. Men, tanken jag har är att det kan vara värt att lägga de extra slantarna för att:

1. stödja en nyetablerad butik med vars personal man sympatiserar;
2. få direkttillgång till supportande personal i butik och därför att
3. Apple och Apples konsumenter i det långa loppet tjänar på att ÅF har butiker där Apples produkter syns.

Köp datorn av Apple och tillbehören hos Macoteket så blir alla nöjda, marginalerna på macar är så dålig för återförsäljare att det är tillbehörsförsäjningen som gör att de klarar sig.

• Oregistrerad
  • 2005-06-08 22:47

Löjligt partiskt inlägg i debatten:

- Köp av ÅF. Du kommer att få mer än 1.000:- värde av support och vänligt bemötande från Macoteket.

Ursprungligen av Schuckert:

Löjligt partiskt inlägg i debatten:

- Köp av ÅF. Du kommer att få mer än 1.000:- värde av support och vänligt bemötande från Macoteket.

Ja, det var löjligt partiskt. ;o)

Ursprungligen av jazzper:

Köp datorn av Apple och tillbehören hos Macoteket så blir alla nöjda, marginalerna på macar är så dålig för återförsäljare att det är tillbehörsförsäjningen som gör att de klarar sig.

Kan du underbygga det påståendet med siffror? Om det stämmer skulle det lätta mitt samvete, om jag köper från Apple.se... ;o) Jag har fått en kompis att switcha - han köper med stor sannolikhet en iBook i slutet av hösten - från Macoteket!

Ursprungligen av thurfjell:

Kan du underbygga det påståendet med siffror? Om det stämmer skulle det lätta mitt samvete, om jag köper från Apple.se... ;o) Jag har fått en kompis att switcha - han köper med stor sannolikhet en iBook i slutet av hösten - från Macoteket!

Inköpspriserna skiljer lite beroende på hur stor man är och hur bra kontakter man har med Apple men marginalerna är för de flesta återförsäljare inte bättre än runt 10%, medan tillbehör kan ha 25-60% marginal. Vilket innebär att om du köper tillbehör för 2000:- så kan återförsäljaren tjäna lika mycket/lite som om du köpte en iBook för 10.000:-

Ursprungligen av jazzper:

Inköpspriserna skiljer lite beroende på hur stor man är och hur bra kontakter man har med Apple men marginalerna är för de flesta återförsäljare inte bättre än runt 10%, medan tillbehör kan ha 25-60% marginal. Vilket innebär att om du köper tillbehör för 2000:- så kan återförsäljaren tjäna lika mycket/lite som om du köpte en iBook för 10.000:-

Vad sjukt! Nåväl, jag har ju inte lyckats skrapa ihop pengarna än. Men, jag har fått helgjobb, så det kommer att gå. Förmodligen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 22:43

Visst ska man stödja sin lokala återförsäljare! Gött att få bra service på plats och gött om butikerna kan finnas kvar ett tag!
Jag hade handlat på Kullander även om de varit 1000 pengar dyrare på något som kostar nära 30000.

Macoteket kan ha menat de bara gav 5% för att det är vad de få gentemot Apple när de säljer till studenter. Kullander (och kanske andra?) lämnar utöver det mer rabatt (från sin egen vinst) för att matcha Apple. Det tycker jag är riktigt najs (även om jag inte varit student på ett tag...)

Ursprungligen av axpax:

Visst ska man stödja sin lokala återförsäljare! Gött att få bra service på plats och gött om butikerna kan finnas kvar ett tag!
Jag hade handlat på Kullander även om de varit 1000 pengar dyrare på något som kostar nära 30000.

Macoteket kan ha menat de bara gav 5% för att det är vad de få gentemot Apple när de säljer till studenter. Kullander (och kanske andra?) lämnar utöver det mer rabatt (från sin egen vinst) för att matcha Apple. Det tycker jag är riktigt najs (även om jag inte varit student på ett tag...)

Och det pekar lite på det jag skrev i mitt första inlägg: Apple spelar dubbelspel... Var vill de att studenter ska köpa, egentligen? Jag tror att Apple skulle tjäna på att fler studenter köpte från ÅF. Min uppfattning är att det inte finns någon bättre Macspridare än en lycklig student.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-10 17:52
Ursprungligen av axpax:

Nu ska Apple tyvärr ta bort all Studentrabatt för ÅF.. Dom vill behålla den godbiten själv.. Man blir så trött.... :/

Ursprungligen av JohanK:

Nu ska Apple tyvärr ta bort all Studentrabatt för ÅF.. Dom vill behålla den godbiten själv.. Man blir så trött.... :/

Nej, jag förstår inte hur Apple tänker - de motarbetar ju sig själv, känns det som - i alla fall i Sverige där ÅF är deras främsta ansikte utåt (om det i sig är bra kan ju diskuteras, men i alla fall).

Visst köper man på apple.se, det är ju billigare. Vad skall man med butiker till? Bara en massa folk helt i onödan. Vill man ha hjälp finns det massor att få utan kostnad på nätet, eller så är det bara att gå in och fråga i en butik och titta på produkterna och fråga, köpet blir bäst på direkt från tillverkaren utan fördyrande mellanhänder.

• Oregistrerad
  • 2005-06-09 10:09
Ursprungligen av Mac Bettan:

...Vad skall man med butiker till?... ... eller så är det bara att gå in och fråga i en butik och titta på produkterna och fråga...

Hur får du ihop det där?

Det är samma priser i butik som på AppleStore.

Ursprungligen av Mac Bettan:

Visst köper man på apple.se, det är ju billigare. Vad skall man med butiker till? Bara en massa folk helt i onödan. Vill man ha hjälp finns det massor att få utan kostnad på nätet, eller så är det bara att gå in och fråga i en butik och titta på produkterna och fråga, köpet blir bäst på direkt från tillverkaren utan fördyrande mellanhänder.

Självklart kan du göra så, men om alla andra också gör det kan du snart titta i månen efter butiker där du kan klämma och känna.

Edit: Läste precis att du skrev att det bara är en massa folk i onödan i butikerna. Vem är det som svarar på frågorna du ställer?

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-08 23:58

Jag har köpt alla mina Maccar över disk och skulle aldrig drömma om att gå miste om den personliga kontakten och supporten som varit guld värd för mig.

Lycka till!

Yes!!

Hej Thurfjell!

Har man tillgång till en bra och kunnig ÅF så är det guld värt. Om inte annat, så är det betydligt lättare att reklamera en produkt om man råkat få ett måndagsexemplar.

Själv åkte jag på en nit när jag för ett år sedan köpte min första egna Mac (en härlig 17" PowerBook), efter att i 20 år haft Mac både på jobbet och hemma som arbetsgivaren hållit mig med.
Jag köpte den från en lokal ÅF några kvarter från där jag bor här i London (sedan 14 år tillbaka), just för att jag ville gynna en lokal ÅF hellre än att köpa pä postorder från Apple. Tyvärr visade det sig att personalen var både okunnig (jag visste betydligt mer) och ohjälpsam. Jag fick t.ex. vänta mer än två månader på den extra Mb som de inte kunde slänga in när jag köpte den (men som jag tvinagdes betala för i förskott), och det tog fyra månader (där jag bl.a. själv tvingades ringa Symantec på Irland) innen de gick med på att jag fick returnera det ex av Norton Utilities som jag köpt samtidigt, och som visade sig vara en äldre version som inte funkade på 17" PB.
Det var jag som fick informera dem om att deras version var gammal, genom att på en av maccarna i butiken plocka fram Symantecs websida som förklarade detta, och när de kunde konstatera att jag hade rätt, så sa de bara att "vi kan inte acceptera returer av programvara där kunden öppnat förpackningen. Enda lösningen för dig är att själv kontakta Symantec och be dem skicka en ersättningsdisk." Det var inte ett svar som gladde mig, bara två dagar efter att jag i den butiken köpt dator, extern hårddisk samt diverse program för totalt ca 3 000 pund.
När jag fyra månader senare, efter flera påstötningar, fortfarande inte fått disken som de slöa typerna hos Symantec på Irland lovat skicka, så stegade jag in i butiken igen och krävde ett återköp eller byte, med hänvisning till brittiska konsumentlagen. Då blev det fart på dem! Ett snabbt samtal till huvudkontoret och sedan kunde jag gå hem med en kopia av DiskWarrior under armen plus några pund för mellanskillnaden i plånboken. Veckan därpä kom ersättningsdisken från Irland...

Så när jag i november bestämde mig för att även köpa en 20" iMac G5:a, visste jag vart jag INTE skulle gå. Jag köpte den från Apples webbsida och hade den på plats 3-4 dagar senare. Den har gudskelov funkat perfekt, för jag vågar inte ens tänka på allt krångel det skulle innebära om jag måste skicka in den.

Sedan dess har ju Apple öppnat egen jättebutik i London, så nu är frågan om jag ska köpa min nästa Mac (en mini) hos dem eller fortsätta att köpa från Apple online. Troligen köper jag den i butiken - och jag räknar också kallt med att butiken ska kunna ta hand om min iMac G5 om den krånglar. Och börjar min PowerBook krångla, så kommer jag också att gå dit, även om jag inte köpt den direkt från Apple.

Kort sagt: Själva köpet är troligen enklare och snabbare över nätet (och i ditt fall dessutom lite billigare), men om grejerna krånglar så är det betydligt lättare om de köpts i en butik - om butiken är bra, vill säga.

Macoteket i Uppsala verkar vara bra, så i ditt ställe skulle jag betala en tusenlapp extra för den servicen.

Ursprungligen av Londongubben:

Hej Thurfjell!

Har man tillgång till en bra och kunnig ... Macoteket i Uppsala verkar vara bra, så i ditt ställe skulle jag betala en tusenlapp extra för den servicen.

Tack för dina visa ord och råd - jag hoppas att jag kommer ha råd att handla på Macoteket!

1
Bevaka tråden