Köpa mac nu?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Ska jag köpa en ny mac nu eller vänta till Intel-övergången?
Jag misstänker att det kommer fler program till den nya plattformen (x86) eftersom det blir lättare att porta pc-program.
Kan man räkna med utförsäljning av "gamla" macar mot slutet av året och början på nästa år?

• Oregistrerad
  • 2005-06-08 13:25

Alltå jag hade tänkt så här.
Behövde jag en ny dator nu så hade jag definitivt köpt en ny mac (det är också vad jag gjort). Den kommer ju att hålla ett bra tag till. PPC-processorn är ju av superkvalite och kommer säkerligen stå sig väl mot andra processorer de närmaste åren. Om du är orolig för att nya program inte kommer att fungera, så kan du nog vara lugn. I stort sett alla program kommer släppas med universal binaries. Dvs att du kommer kunna köra dom på både intel- och ppc processor.
Känner du dock att din dator du har just håller ett år till eller två och är villig att vänta på en mac med intel så länge (kanske längre) så kan du ju vänta...
Macen har ju inte blivit en sämre dator idag bara för att de kommer med processorer av annat märke om ett år!

Köp!
Min PB 15" levererades idag från Apple. Beställde från Apple Store, det tog 3 arbetsdagar så var den framme vid min dörr.

Ångrar mig inte en sekund.

• Oregistrerad
  • 2005-06-08 15:53
Ursprungligen av keptang:

Köp!
Min PB 15" levererades idag från Apple. Beställde från Apple Store, det tog 3 arbetsdagar så var den framme vid min dörr.

Ångrar mig inte en sekund.

Härligt. Förstår att du inte ångrar dig. Tror jag inte att du, lobbyfoder, heller kommer att göra du köper en!

• Medlem
  • Hammarö
  • 2005-06-08 16:00

Eftersom det tar ungefär 2 år innan Apple helt gått över till Intel, och säkerligen ett par år till innan man slutar med support till PPC så kan man lugnt köpa en dator idag.

Jag tycker att det är lite larvig oro faktiskt. Apple ha lovat support för PPC i många år, så man kan ju säga att de går samma väg som typ alla Linux-distributioner ju. Jag kan få Debian på PPC och Intel idag utan att det för den skulle känns sämre eller bättre om det är en Intel eller PPC under huven på datorn. Eller hur?

Jag har lekt med tanken att köpa en iMac G5 ett tag. Skälen är att min PM G4 låter lite för mycket, och att det vore trevligt med en ny läcker leksak. Men prestandamässigt tror jag att min G4 håller i två år till, så nu kommer jag att avvakta.

Om jag hade haft starkare skäl att köpa nytt så skulle jag inte tveka.

Om man räknar med att de sista Macarna mad PPC säljs om två år, så kan man lätt räkna med att majoriteten av utvecklare kommer att satsa på PPC i tre-fyra år till. Det lär nog dröja mer än fyra år från nu innan majoriteten av Macar ute hos användarna har bytts ut mot nya, eller vad tror ni?

Och man kan nog leva i något år med en Mac som inte allt nytt utvecklas för längre. Det är väl en smaksak exakt hur länge.

Kort sagt så har nog en Mac köpt idag inte någon nämnvärt kortare livslängd än någon annan Mac. Köper man på grund av behov, så är det bara att köpa. Om man funderar på att köpa mest för nöjes skull, så är läget kanske lite annorlunda.

1
Bevaka tråden