Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac följer WWDC

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 19:32

they have been maintaining the OS X project for both PPC and Intel

every OS X release has been compiled for both PPC and Intel for the last 5 years

Jobs is now giving a demo

the demo box the entire keynote has been an Intel box

its a P4 at 3.4GHz

Jobs is giving his keynote via an Intel made Pentium 4, 3.6GHz

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-06 19:34
Ursprungligen av Adrian B:

Oj oj...

Världshistoria har skrivits!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 19:36

HELT otroligt!!

kan nån blixtsnabbt rapa upp vad x86 är?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-06 19:39
Ursprungligen av donper02:

Trodde inte alls på ryktena om Intel, men om man tänker på det så har PowerPC inte hållit måtten för fem öre. Detta blir lysande

Där satt den!:)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-06 19:34

Herre gud...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 19:34

Ojj,, nu svettas Ballmer..

det känns konstigt i huvudet...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 19:34

Frågan är kommer man behöva köpa Apple hårdvar för att komma åt godbitarna i Os:et??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 19:35

Ojj,, nu svettas Gates & Ballmer..

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-06-06 19:38

Om inte de skyddar hårdvaran på något sätt kommer OS X bli det mest piratkopierade OS:et rätt snabbt... Men jag är fortfarande lite chockad. :eek:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 19:36

2nd major challenge: the apps

How to make an Intel version...

Widgets, Scripts, Java -> already work

Cocoa > small tweak + recompile

takes a few days

carbon takes a few weeks

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-06 19:36

"Intel inside, idiot outside" – någon...?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 19:37

Trodde inte alls på ryktena om Intel, men om man tänker på det så har PowerPC inte hållit måtten för fem öre. Detta blir lysande. Antagligen det smartaste i Apples historia.

Keynoten körs ju på x86

Apple tjänar ju sina pengar på hårdvaran, så det troliga är väl att det på något sätt begränsas. Spännande hursomhelst.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-06 19:37

Vad är det då som är Mac? Domedagsscenario: OS X kommer gå att köra på en snuskig Dell och Apple kommer gå över till att bara göra program, som Sega gjorde i spelvärlden...

-- Patrik

Wow, trodde inte att den här dagen skulle komma. Nog för att det kommer att bli ännu en besvärlig övergång (som macare ända sedan Plus-tiden börjar man iofs bli härdad ) och att Apple kommer att få helt förfärliga försäljningssiffror ett tag framöver, men på lång sikt tror jag att det kommer att vara positivt för Mac-plattformen. Bara något sådant som att Wine och VMware kommer att kunna köras under OS X kommer förmodligen att få *många* tveksamma på Windows-sidan att switcha. Lite synd på PPC:n bara, det är en helt fantastisk arkitektur, men man måste vara pragmatisk...

Ursprungligen av Poopster:

Vad är det då som är Mac? Domedagsscenario: OS X kommer gå att köra på en snuskig Dell och Apple kommer gå över till att bara göra program, som Sega gjorde i spelvärlden...

-- Patrik

Kommer inte att hända. En Mac kommer alltid att förbli en Mac, med egen firmware och annan Apple-specifik hårdvara. Det enda som kommer att skilja är att det är en annan processortyp som sitter i, men för slutanvändaren kommer det inte att märkas någon skillnad.

Ursprungligen av hanshager:

En fundering
blir risken för virus store när vi byter till Intel processor

Nej.

Coolt =).
Men jag undrar om det kommer gå att köra OS X på vilken Intel processor som hellst eller om det bara är speciella moddade.

Jag har haft små funderingar på att slänga ut min PM G4, och köpa en iMac. Plötsligt känns det mycket osäkrare… Eftersom det inte är ett helt nödvändigt inköp, så kanske det känns bättre att vänta in nästa år?

Från MacNN:s livebevakning:

Rosetta is a dymanic binary translator. Runs PowerPC code on Intel-baesd Macs. Transparent to users. Pretty fast. Jobs demos Rosetta used to run PowerPC macs on Intel-based Macs. Jobs shows Microsoft Excel/Word running on Intel-based Mac (without any porting and/or recompiling). Jobs also shows Photoshop CS2 with all plugins that are translated and run on Intel-based Mac without significant speed decrease. [10:46 am]

Nu eller om ett par år kan man verkligen börja fundera på att skaffa sig en mac igen, detta var det bästa som kunde ske..:)

  • Medlem
  • 2005-06-06 20:13

Är det bara för mig som 99mac ballat ur helt?

Får felmeddelanden och kommer inte in...

En fundering
blir risken för virus store när vi byter till Intel processor

Hans

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 20:37
Ursprungligen av hanshager:

En fundering
blir risken för virus store när vi byter till Intel processor

Hans

Nja, det beror på hur man ser det. Det kommer inte komma in en massa virus i datorn bara för att den kör Intel-processor. Virus är program skrivna för ett visst operativsystem (oftast windows). Dock kan det ju hända att Macens marknadsandel ökar och då kan det hända att fler virus skrivs för OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-06 20:38

Apples väldigt långa leveranstider av sina datorer sinkar ju Apple !
Så har det varit i många år !

Med Intel CPU blir leveranserna snabbare och billigare ! Bra för Apple

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-06 20:38
Ursprungligen av cilla:

Är det bara för mig som 99mac ballat ur helt?

Får felmeddelanden och kommer inte in...

Kör du också på Intel?

Vilka idioter...

Jag är chockad!

Att swicha till mac känns plötsligt mindre tilltalande.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-06-06 20:43
Ursprungligen av ptolemy:

Vilka idioter...

Jag är chockad!

Jag förstår inte riktigt det förskräckliga i det hela.

Hur många av er som klagar har använt PPC på ett sådant sätt att ni skulle får göra det på något annat sätt bara för att det är en x86-processor? Är ni assemblerprogrammerare? Eller?

Och du ptolemy - anser du att du är smartare än Apples tekniker och marknadsförare? Jag skulle nog tippa på att grabbarna på Apple har bra mycket mer bakom pannbeten än både du och jag när det gäller marknadsföring och tekniken bakom deras burkar.

Vem tusan bryr sig om det sitter en ppc, x86, transmeta eller foobar-processor i burken? Det påverkar förhoppningsvis inte OSX mer än om det är en Hitatchi eller Seagate-hårddisk i burken.

Skrek ni "Detta är skit!" lika högt då Apple övergav 68K-processorerna till förmån för PPC?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-06-06 20:49
Ursprungligen av ptolemy:

Vilka idioter...

Jag är chockad!

Jag förstår inte riktigt det förskräckliga i det hela.

Hur många av er som klagar har använt PPC på ett sådant sätt att ni skulle får göra det på något annat sätt bara för att det är en x86-processor? Är ni assemblerprogrammerare eller så?

Och du ptolemy - anser du att du är smartare än Apples tekniker och marknadsförare? Jag skulle nog tippa på att grabbarna på Apple har bra mycket mer bakom pannbenen än både du och jag när det gäller marknadsföring och tekniken bakom deras burkar.

Vem tusan bryr sig om det sitter en ppc, x86, transmeta eller foobar-processor i burken? Det påverkar förhoppningsvis inte OSX mer än om det är en Hitatchi eller Seagate-hårddisk i burken.

Skrek ni "Detta är skit!" lika högt då Apple övergav 68K-processorerna till förmån för PPC? Oops, glömde att många av er inte ens var födda då detta hände

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-07 02:51
Ursprungligen av ptolemy:

Vilka idioter...

Jag är chockad!

Att swicha till mac känns plötsligt mindre tilltalande.

Word, de nämner tom att x86 är IA-32. Hoppas bara det är ett misstag och att de iaf menar EMT64 eller vad Intel nu kallar AMD64. Men det är alltså inte Itanium utan en vanlig PC. Dock kommer MacOS X bara att gå att köra på Macar. Så där ryker möjligheten att kunna sätta ihop något modernt men ändå billigt att köra MacOS på, man är fortfarande tvungen att dansa efter deras pipa. Jag känner mig inte så sugen på att betala mycket extra för att det är en mac-PC.
Tankarna på en iMac och MacOS känns mer eller mindre bortblåsta och det lutar snarare efter en budget-athlon64 och Linux/BSD.

Ursprungligen av Svampisen:

Nu när macarna ska börja gå på Intel-processorer får vi lov att vänja oss vid vissa slumpmässiga hängningar cilla...

Beror knappast på hårdvaran, eller ja, kan göra det, men knappast på att det är en Intel-processor. Apple kommer säkert fortfarande hålla en skaplig kvalitetskontroll, och de flesta problemen kommer nog snarare från mjukvaran än hårdvaran.

Ursprungligen av SalleNOS:

Betyder detta att vi PC nördar kan börja använda osx i våra burkar inom en snar framtid?

Tyvärr verkar det inte så, men någon kommer ju säkert fixa så det går att köra hur som helst, vad Apple än vill, antar jag, om de nu inte har något väldigt special på gång. Apple kommer dock inte tillåta det, så glöm support o dylikt isf.

Ursprungligen av matseng:

Vem tusan bryr sig om det sitter en ppc, x86, transmeta eller foobar-processor i burken? Det påverkar förhoppningsvis inte OSX mer än om det är en Hitatchi eller Seagate-hårddisk i burken.

Skrek ni "Detta är skit!" lika högt då Apple övergav 68K-processorerna till förmån för PPC?

PPC är en mycket mer avancerad cpu än m68k, PPC970FX är mycket bättre än P4.
Nu vet jag ju dock inte vad Intel kan ha på gång inför mitten av 2006..
Opteron knäcker P4 också btw, och eventuellt PPC970FX, så den hade varit mer intressant.
Jag bryr mig helt klart om det sitter en transmeta i eftersom de har dött/dör just nu.

Ursprungligen av matseng:

Vem tusan bryr sig om det sitter en ppc, x86, transmeta eller foobar-processor i burken? Det påverkar förhoppningsvis inte OSX mer än om det är en Hitatchi eller Seagate-hårddisk i burken.

Påverkar ju massor, seagate har 5års garanti, go figure

Ursprungligen av Samuel K:

Kommer inte att hända. En Mac kommer alltid att förbli en Mac, med egen firmware och annan Apple-specifik hårdvara. Det enda som kommer att skilja är att det är en annan processortyp som sitter i, men för slutanvändaren kommer det inte att märkas någon skillnad.

De kommer inte köra openfirmware.

Ursprungligen av Matts:

Psykologiskt känns det som om Apple dödade G5ans glamour idag. Jag tror dock att den kommer att leva kvar i Xserve ett bra tag framöver.

Deras jämförelser av dual G5 vs dual Intel på websidan känns ju lite galna nuförtiden... men G5an är ju bättre.
I någon modell, iMacen? jämför de den med radeon 9600 vs en jättesnabb P4a med något assunkigt grafikkort och redovisar FPS för att visa hur mycket snabbare G5an är... när alltsammans hänger på att de inte kör samma grafikkort. Deras marknadsföringssnack är ju bara dynga iaf.

Ursprungligen av Samuel K:

Nej, men de är inte utvecklade för användning i persondatorer och skulle helt enkelt inte fungera särskilt bra i macar.

Läste något om det med, att IBM riktar in sig på att bygga in-order CPUs med massa altivecenheter för konsollerna o dylikt, vilket ger bra prestanda när man optimerar koden för det men bedrövlig prestanda när man låter bli. Normala desktopcpuer idag kan ju ta instruktionerna i den följd som passar.

Nej virus har inget med Intel att göra.

Bevaka tråden