Intel & Apple !!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Det som skiljer er åt från oss är att ni lever er religion medan vi praktiserar vår religion"

Apple och Intel

Apple kan mycket väl gå over till Intel cpuer vilket Mac Mini skulle vara den första datorn. Varför då? Ju Aopen bygger identisk dator som Mac Mini till punkt och pricka utan att Apple en nyser åt detta. Ingen stämning ansökan mot Aopen och Acer vilket får mig att undra om Apple inte har samarbetat om en test maskin med Intel och Acer, Aopen, vilket Mac mini vara första försöks kaninen.

Att Apple skulle gå över till Intel låter inte alls omöjligt för att Apple får säkert mer info om framtida cpuer och om dagens än vad vi får, eller hur? Sedan är det så enkelt att Intel är världens största Cpu tillverkare och har säkert både möjlighet och potential att både utveckla ett speciellt Cpu för Apple samt tillgodo se Apple med cpuer.

Apple kan faktiskt lägga in ett extra skydd i Os X så att Mac OS X bara kan köras på Apple maskiner och inte på Dell eller annan dator. Intel kan säkert göra likadant som Apple, för att få hårdvaran att endast köra Os X på maskinen.

Vi vet redan att Os X redan finns i x86 variant.
Os X kan lätt göra om till Intel specifik cpuer genom att alla viktiga och tunga delar av Os X finns redan till x86 genom Linux m.m.
Om det är så att Apple har arbetat med Intel sedan 2003 så tror jag att Apple har egen mjukvara redan, som funkar till Intel och X86 system.

Så varför skulle det vara svårt med en flytt till Intel?

Jag tror att Apple + Intel ryktet inte endast är en ynka WiFi chip för det är helt enkelt för stort och gammalt ryckte enligt mig.
Jag tror också att IBM + Apple relation inte alls är så finns som det ser ut pg av missen med att nå 3 Ghz på ett år, är säkert en del förklaring till varför Apple väljer Intel.
IBM problem att kunna leverera cpuer och ha en hög utvecklings av Cpuer är säkert en anledning till varför Apple inte alls är glada.

Sedan tror jag att Intel har något speciellt i sin produktion som Apple kommer att ha, något som inte ens vi Pc nördar vet något om. Detta grundar jag på ( rykten ) att Apple har samarbetat med Intel sedan 2003, enligt CBN.

Sedan spelar väl inte Cpun den största rollen enligt macare utan det ska vara känslan i att använda datorn, eller hur? Om man fortfarande kommer att ha Os X och vara produktiv m.m. och allt kommer vara som för, då spelar väl cpun inte någon roll eller hur?
Sedan när har Macare varit så här öppet frustrerade över vilket processor som ska sitta i en mac?

Inget ont som inte för något gott med sig !

”Det som skiljer er åt från oss är att ni lever er religion medan vi praktiserar vår religion.”

Vad är det som skiljer sig egentligen åt?
Är det produkten av var kreativitet eller av vårt datorsystem?
Eller är det människan idioti som skiljer sig åt?

• Oregistrerad
  • 2005-06-06 12:26

Nja..

Apple har en PPC-licens.
och Om.. intel skulle vilja tillverka PPC-processorer åt Apple så finns det ett incitament
i ryktet som jag kan betrakta som möjligt.

Däremot tycker jag resonemanget om en "omkompilering" snarast är att betrakta som
en fars av bästa springidörrartyp. (!)

Det finns delar av OS X unika microkernel som är såpass optimerad (assemblerad)
för PPC att det helt enkelt inte är möjligt utan en orealistisk arbetsinsats/tid för
buggfixning innan det finns något att sälja som överhuvud kan utgöra ett alternativ
till ett system med PPC. Och Adobe.. lär inte jubla direkt.

Tror snarare det handlar om att Apple vill samarbeta med Intel för att lyfta fram
någon typ av standard.. t.ex. hjälpkretsar för h264 med inbyggd DRM.

Men visst är det kul att spekulera!

kl 19.00..

EDIT: Oj vad fel jag hade - känns RIKTIGT pinsamt efter att så stenhårt dissat. (förlåt!)

Men det som glädjer mig.. är att om något företag kan göra ett sånt här "stunt" så är det väl ändå Apple.

Hoppas för satan bara Steve har torrt på fötterna, för jag har ingen lust att leka craschtest dummie med honom..

Senast redigerat 2005-06-07 07:18

Optimering/assemblering

Jag skulle bestämt hävda att den värsta biten vad gäller optimering inte alls ligger i xnu (dvs kärnan, om den är en mikro- eller inte kan vi för saks skull låta vara osagt) utan i codec-ar och motsvarande som är anpassade till altivec för hand. En kärna innehåller normalt sett inte särskilt stora delar skrivna i assembler (nån procent eller två) eftersom man inte tjänar på det. Vad som dock alltid är skrivet i assembler i en kärna är lågnivåsaker (systemanropsgränssnitt, context switch-ing och lite sånt lull-lull) då det inte går att representera i högnivåspråk.

1
Bevaka tråden