Att beställa från Apple store.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arboga
  • 2005-06-05 19:47

Jag har just bekräftat min beställning på Apple.com
Jag beställde en powerbook G4.
Nu har jag fått ett email där det står att jag måste föra över pengarna till deras konto först så att de kan skicka datorn.
Går det till så här? Jag är lite orolig över att lägga över så mycket pengar (23000kr) utan att få produkten i handen först. Finns det nån chans att bli blåst? Nån som har blivit det?
Är det nån som har beställt därifrån på detta sätt? Berätta gärna.
Behöver jag oroa mig överhuvudtaget?

Tack!

mvh / Dino

Hehe för mig drog dom pengarna inom 5 minuter!
Ändå så hade man chans att korrigera ordern osv.
Nä köp från en riktig handlare istället!
Det är ingen risk för dina pengar men det är bättre att köpa från
nån du kan se i ögonen när det börjar strula!

• Medlem
  • Arboga
  • 2005-06-05 20:30
Ursprungligen av sventa46:

Hehe för mig drog dom pengarna inom 5 minuter!
Ändå så hade man chans att korrigera ordern osv.
Nä köp från en riktig handlare istället!
Det är ingen risk för dina pengar men det är bättre att köpa från
nån du kan se i ögonen när det börjar strula!

Tack för svaret.
Vart kan man annars köpa en sådan om inte på internet?
Kan man fortfarande beställa tex mer minne, och utan dvdbrännare osv?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 21:58
Ursprungligen av onid:

Tack för svaret.
Vart kan man annars köpa en sådan om inte på internet?
Kan man fortfarande beställa tex mer minne, och utan dvdbrännare osv?

www.macoteket.se har flera butiker (se hemsidan).

Svar ja angående minne och dvd-brännare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 02:30

AppleStore är, trotts allt, Apples. Du behöver inte oroa dig för att bli blåst!
Tänk bara på att den svenska sidan är apple.se och applestore.se...
När man köper saker via internet är det ALLTID förskotts betalning som gäller, e vissa få undantag då köparen kan tänka sig skicka först, men det händer i stort sett aldrig.

Ursprungligen av ez0r4y:

AppleStore är, trotts allt, Apples. Du behöver inte oroa dig för att bli blåst!
När man köper saker via internet är det ALLTID förskotts betalning som gäller, e vissa få undantag då köparen kan tänka sig skicka först, men det händer i stort sett aldrig.

Kan ju säga att det inte alltid är riktigt förskottsbetalning, under alla år jag har handlat på internet så har jag betalat med postförskott och då SER man varan när man hämtar ut den och betalar, precis som i en vanlig affär fast hos posten. Det är väldigt konstigt att ett så stort företag som Apple inte har postförskott, väldigt dåligt tycker jag.

Ursprungligen av ez0r4y:

apple.se för all del, men applestore.se ägs av Kullander & Kullander - vilket du märker om du går dit

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-02 05:59

AppleStore bör hellst användas med kreditkort. Någon tog tidigare upp säkerheten med att man är skyddad mot bedrägerier. Om du betalar med kort drar de pengarna på en gång och och produkten levereras/byggs snarast.

Om du inte har möjligheten att betala med kort så är butik att föredra.

Ursprungligen av knappen:

Det är synd för alla har inte möjlighet att handla i butik.

Det är mer säkert att handla med postförskott för man lämnar inte kontokorts uppgifter samt att man har rätt att kontrollera att varan är den man har beställt innan man betalar (är inte det som man har beställt så betalar man inte och paketet skickas tillbaka), det är bara att säga till i kassan att man vill kontrollera inehållet.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-03 01:52
Ursprungligen av Michael Larsson:

Det är mer säkert att handla med postförskott för man lämnar inte kontokorts uppgifter......

Så länge du inte är oaksam med ditt kontokort så är det banken som får ta eventuella problem. Och är det nått fel på produkten eller leverantören så är det bra att ha Visa/Mastercard/amex i ryggen..

Undvik om möjligt att förskottsbetala via t.ex. bank (vem hjälper dig att få tillbaka eventuella pengar?)

Ursprungligen av knappen:

AppleStore bör hellst användas med kreditkort. Någon tog tidigare upp säkerheten med att man är skyddad mot bedrägerier. Om du betalar med kort drar de pengarna på en gång och och produkten levereras/byggs snarast.

Varför skulle det vara osäkert att betala med Internetbank och OCR/Bibit-nummer?
Det tar längre tid, visst, men osäkrare är det väl knappast?

Applestore är oftast billigast och jag har aldrig haft några problem (förutom lång väntetid).

Risken att bli blåst av ett seriöst, etablerat företag som Apple är nog knappast befintlig, däremot har jag hört en del otrevliga historier om andra Macbutiker.

Vill bara beskriva mitt otrevliga köp via apple store. Jag beställde en iPod sommaren 03 jag betalade via check som skickades via banken, det gick några veckor och min iPod hade inte kommit, kontaktade dom och fick höra att den inte än var betald så jag vände mig till banken där dom bekreftade att pengarna hade levererats till appel dagen efter jag var på banken. Skickade in en kopia på kvittot från banken som apple store ville ha. Det hände ändå inget och jag kontaktade dom flera gånger. Kring Lucia i december så skrev jag att om jag inte hade min iPod i handen innom en vecka så skulle jag polisanmäla apple store. Det dröjde 3-4 dagar innan det stog en gubbe med min iPod utanför dörren och ville ha en underskrift. Fattar inte varför jag var tvungen att gå så långt så jag hotade att polisanmäla innan dom fixade det.

Beställde den på sommmaren och fick den en vecka före julen. Jag fick ingen kompensation för mina extrautgifter plus nästan ett halvårs väntan.

Så nästa gång jag handlar via dom igen så ska varan levereras innan jag betalar. Handlade datorn från inwarehouse och det funkade fint att betala med kontanter när jag hämtade den så jag förstår inte varför apple store inte också erbjuder postförskott.

Hoppas bara att det inte krånglar lika mycket för andra.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-02 01:43

Handlar du via internet så är det bäst att betala med kontokort, du är skyddad mot bedrägerier och dåliga leverantörer (t.ex. prylar som inte kommer trots de debiterat kortet) kontokorts företaget hjälper dig och tar ev. förluster. Normalt så debiteras inte kortet före varorna sänds och ofta har du 20-30 dagars kredit på kortet.

Det är inte så konstigt att inte Apple har postförskott, dina prylar kommer med kurir från många olika ställen Cork Irland, Holland (buffert lager), Asien (Kina, Taiwan) jag tror inte du vill att snigelposten skall hantera dina prylar

Får leveranser från Apple på Irland där jag har dem i min hand 12-14 timmar efter de flygs ut från Dublin via TNT.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 07:36

Jag tycker applestore fungerar bra. Lite besviken just nu för jag hoppades på att få min 20tums-skärm så fort som möjligt men det har nu gått en vecka, och skärmen har idag varit i Eindhoven i 3 dagar. Men men, det står faktiskt att leveransen ska ta 3-7dagar så jag hade väl bara otur och fick de senare.

• Oregistrerad
  • 2005-07-03 08:11

Jag tycket apple store fungerade bra tills jag fick problem med dem. Det är som att försöka resonera med rsv. Som mac användare sedan 512:an så är min erfarenhet att man skall hålls sig borta från Apple när det gäller all form av service. Apple gör dock mycket bra hård och mjukvara men avancerad support är inte deras bord.

De är notoriskt sena med leveranser och systememt för uppdatering av leveranser från Apple store är mer Microsoft än Apple.

1
Bevaka tråden