Har du blivit blåst på pengar vid privat nätköp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara kolla med er här på 99mac om ni har blivit blåsta vid någon privat affär över nätet, vad ni gjorde åt saken och hur det hela slutade?

Anledningen till tråden är att jag själv blev blåst på 500kr förra veckan här på 99mac när jag i god tro skulle köpa OS X Tiger av en snubbe. Tänkte först att han var lite seg på att skicka grejerna, tills jag idag ringer till banken o får reda på att den här personen inte ens hette vad han utgav sig för. Orkar inte gå in på fler detaljer än så. Kan väl bara säga att jag var j*vligt blåögd.

Skulle vara kul o se lite "statistik" över det hela. Som ni förstår så är detta ingen häxjakt, så håll personuppgifter utanför.

Nej vad trist!
Har du anmält honom till forumledningen? De kan ju ha IP-adresser och annat som kan vara till hjälp kanske.

Tjenare!

Jag har också blivit blåst på blockets tidigare dagar.
närmare en tusing. jag vet allt om killen som gjorde
det. namn personnummer, föräldrar och syskon

Men han bor i Västerås och jag bor i Östersund så
det är inte så mycket att göra något åt, har gått
tre år så det börjar bli dags nu! Men hämnden serveras
som bekant bäst kall!

Ingen idé att blanda in Polisen, dom tar inte upp
såna ärenden.

/kebarb

Ursprungligen av Jani Uutela:

Tänkte bara kolla med er här på 99mac om ni har blivit blåsta vid någon privat affär över nätet, vad ni gjorde åt saken och hur det hela slutade?

Anledningen till tråden är att jag själv blev blåst på 500kr förra veckan här på 99mac när jag i god tro skulle köpa OS X Tiger av en snubbe. Tänkte först att han var lite seg på att skicka grejerna, tills jag idag ringer till banken o får reda på att den här personen inte ens hette vad han utgav sig för. Orkar inte gå in på fler detaljer än så. Kan väl bara säga att jag var j*vligt blåögd.

Skulle vara kul o se lite "statistik" över det hela. Som ni förstår så är detta ingen häxjakt, så håll personuppgifter utanför.

Ursprungligen av kebarb:

Ingen idé att blanda in Polisen, dom tar inte upp
såna ärenden.

/kebarb

Självklart ska man blanda in polisen oavsett(nästan iaf) vilka summor det än handlar om. Ju fler som anmäler desto mindre risk är det att de som blir anmälda blåser fler......

Jag ska till polisen så fort jag hinner, det kan ju vara så att just det här kontonumret har anmälts förut och då kanske det blir lite respons på det hela. Killen bor, eller sa sig vara bosatt i norrland(Luleå) där det enligt statistik(i norrländsk dagstidning) utförs flest nätbedrägerier. Jag förstår det, ingen orkar ju åka upp dit o bråka.

Tror inte forumledningen kan vara till nån större hjälp heller då jag ej har användarnamnet till denna person, han mailade in sitt svar från en hotmailadress. 49pers har sett min annons, nån av dom är det :rolleyes:

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-05 20:31
Ursprungligen av Jani Uutela:

... i norrland(Luleå) där det enligt statistik(i norrländsk dagstidning) utförs flest nätbedrägerier. Jag förstår det, ingen orkar ju åka upp dit o bråka...

Jag bor i Luleå. Behöver du hjälp?
Hur var det Sockerconny (serien) sa? "Med ett schyst järnrör slår man världen med häpnad!"

Jag kan hjälpa till, passerar en järnaffär ifall jag tar bussen till luleå.

Seriöst så kan jag ta ett snack med han live så att säga. Har telefon nummer till några arga nynasister också, nää. skippar nog dem, men vi kan vara några som "snackar" ihop oss.

85kg tjacke är ganska skrämmande vill jag lova.

Haha, tack för all "support", men jag tror inte vi lägger oss på den nivån här på forumet. Har själv bott i Luleå(Gammelstad) 4 år sen så jag vet stället o kan ta mig dit i värsta fall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 23:06

Självklart ska man polisanmäla! Blev luran på 9500 när jag skulleköpa en powerBook på blocket för 15 000 kr. Rätt dumt gjort av mig, men det är som det är. klart man känner sig korkad men det är ju faktistk inte den som blir lurad som gjort fel. Ärendet är nu uppe i tingsrätten.

Ursprungligen av Bridell:

Självklart ska man polisanmäla! Blev luran på 9500 när jag skulleköpa en powerBook på blocket för 15 000 kr. Rätt dumt gjort av mig, men det är som det är. klart man känner sig korkad men det är ju faktistk inte den som blir lurad som gjort fel. Ärendet är nu uppe i tingsrätten.

Ajdå, 9500 är mycket pengar. Hoppas det ordnar sig för dig.

Ursprungligen av Bridell:

Ni missförstod mig när jag skrev att ni inte skulle anmäla,
jag menade givetvis i detta specifika fall. Har man blivit blåst
på stora belopp kan man ju besöka polisen om det behövs.
risken finns ju att dom iallafall tittar igenom pappren.

Men allt under 1000:- slänger dom direkt, jag tror inte
att polisen har resureser att klara upp alla dom hundratals
bedrägerier som begås dagligen.

Man kan lagstifta mot bedrägerierna, men aldrig
mot blåögdhet

Om man har hemtelefonnummer och mobilnummer,
samt personnummer till personen man sätter in pengarna
till. Då har man iallafall någon att hälsa på när grejerna
aldrig dyker upp. Om det sedan är värt att dra på sig
en misshandel för 500:- är ju en annan femma.

Anledningen att alla bedrägerier sker i "norrland" är inte
att bedragaren bor där, utan att de flesta som svarar på
en annons bor i södra sverige. Då MÅSTE varan skickas
eftersom ingen bor där och kan träffas på orten, att en
norrlänning dessutom låter mer trovärdig än en svartskalle
från Rinkeby är ju en annan aspekt på saken. Många
är duktiga på att imitera dialekter

/kebarb

Ursprungligen av kebarb:

Ni missförstod mig när jag skrev att ni inte skulle anmäla,
jag menade givetvis i detta specifika fall. Har man blivit blåst
på stora belopp kan man ju besöka polisen om det behövs.
risken finns ju att dom iallafall tittar igenom pappren.

Men allt under 1000:- slänger dom direkt, jag tror inte
att polisen har resureser att klara upp alla dom hundratals
bedrägerier som begås dagligen.

Man kan lagstifta mot bedrägerierna, men aldrig
mot blåögdhet

Om man har hemtelefonnummer och mobilnummer,
samt personnummer till personen man sätter in pengarna
till. Då har man iallafall någon att hälsa på när grejerna
aldrig dyker upp. Om det sedan är värt att dra på sig
en misshandel för 500:- är ju en annan femma.

Anledningen att alla bedrägerier sker i "norrland" är inte
att bedragaren bor där, utan att de flesta som svarar på
en annons bor i södra sverige. Då MÅSTE varan skickas
eftersom ingen bor där och kan träffas på orten, att en
norrlänning dessutom låter mer trovärdig än en svartskalle
från Rinkeby är ju en annan aspekt på saken. Många
är duktiga på att imitera dialekter

/kebarb

Håller med dig på många punkter, men anser dock att ett bedrägeri är alltid ett bedrägeri och allt skit ska anmälas. Förr eller senare måste ju polisen inse att dom inte enbart kan jaga biltjuvar, bankrånare och pedofiler. Polisen ska vara till allas tjänst, oavsett om det handlar om 500 eller 10000kr.

I mitt fall så kan dom ju ändå ha nytta av kontonumret, samma kontonummer kan ju vara anmält tidigare.

På vilket sätt blev du blåst? Satte du in pengar på kontot och väntade på att något skulle dyka upp i brevlådan, eller vad hände? Är alltid bra att känna till hur bedragare går till väga

Ursprungligen av pellemell:

På vilket sätt blev du blåst? Satte du in pengar på kontot och väntade på att något skulle dyka upp i brevlådan, eller vad hände? Är alltid bra att känna till hur bedragare går till väga

Ja, ungefär så kan man ju summera det hela. I all iver så hamnade förnuftet på efterkälken, och det slutade som det gjorde.

Kan ju rekommendera till er alla som ska köpa saker i förskott, att föra över pengar genom telefonbanken i stället, då får man reda på om personens namn stämmer överens med kontonumret pengarna ska till.

Jag ställer mig naturligtvis också till skaran av dem som tycker det var tråkigt som hände, om än det kanske var aningens blåögt av dig

Själv hade jag rekommenderat postförskott. Enligt postens regler (som man kan behöva berätta för post-tanterna på ica) så har man rätt att titta på innehållet i ett postförskottspaket innan man betalar. Det kan vara värt de där extra kronorna portot kostar.

Bedragaren brukar oftast ursäkta sig med att postförskott
kräver ett postgiro konto.

Om dom kommer farandes med detta som ENDA förevändnig
mot detta alternativ kan du snabbt föreslå Bussgods som skickar
över hela sverige mot betalning vi hämtning, och sedan sätter
dom in pengarna på valfritt konto.

På bussgods får du även öppna och titta vad det är som har
kommit innan du betalar.

Det finns många enkla sätt att avslöja bedragaren, det bästa
är att veta vad det är man köper. Bedragaren vet sällan
vad det är han säljer.

Annars har ju blocket en betalgaranti

/kebarb

Ursprungligen av pellemell:

Jag ställer mig naturligtvis också till skaran av dem som tycker det var tråkigt som hände, om än det kanske var aningens blåögt av dig

Själv hade jag rekommenderat postförskott. Enligt postens regler (som man kan behöva berätta för post-tanterna på ica) så har man rätt att titta på innehållet i ett postförskottspaket innan man betalar. Det kan vara värt de där extra kronorna portot kostar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 01:07

Pengar är till för att brännas.

Visst är det roligt att tjäna pengar, men det är den där krispiga känslan när man bräder dom man vill åt!

1
Bevaka tråden