Moppeljud. Värt reparation?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det värt att lämna in datorn för reparation om man
misstänker att man sitter med en liten moppe?

Har läst om folk som testat upp till fyra olika midplanes utan
att bli av med problemet.

Jag är inte jättestörd av det lilla wrrr som finns.
Sitter jag vid datorn lyssnar jag på musik, och då hör jag
det inte ens. Utan det är mer det faktum att, lägger jag nästan 18.000
balubas på en produkt så vill jag att den ska fungera tip top.

Så har du haft moppeproblemet? Svara på frågan.

Precis som du skriver så vill känna sig nöjd med en dator som kostar 18 papp. Moppeljudet har irriterat mig sedan dag ett och jag trodde verkligen att det skulle komma en lösning på det. Har haft 4 olika midplanes och 2 PSU men tydligen är det en väldigt svår nöt att knäcka för Apple. Hade man haft lite vett i skallen så hade man bytt ut processorfläkten i rev.B men icke...

Jag orkar inte skicka iväg min på reparation igen. Hade dom haft kvar DIY för midplanes så hade jag provat igen men nu känns det bara jobbigt att behöva skicka iväg den igen. Speciellt som man får betala frakten fram och tillbaka själv. Och det är ju inte ens säkert att man får tillbaka en tyst. Det fick inte jag iaf.

mm. jag vet inte ens om jag har en moppe i min. Tycker den susar lite högt bara om man jämför med de maskinerna i affärerna. Och det är ju knappast ett säkert kort.

Har man riktigt jävla otur så får du tillbaka den med "riktigt" moppeljud.

Jag har samma problem som mayweather, det vill säga ett lite för högt skärmsurr men inte alls moppeliknande. Personligen känner jag mig missnöjd med ett så högt oljud, nästan i klass med att ha min gamla MDD under skrivbordet.

Finns det någon som har reparerat en iMac utan moppeljud men med för högt fläktsurr?

Jag är inne på midplane nummer 4. Det första midplanet var ju ett skämt, kunde inte koncentrera mig på något så länge datorn inte sattes i vila. Midplane nummer två gjorde stor skillnad, ljudet var fortfarande kvar men mycket diskretare. Vid höga varvtal på fläktarna tycker jag fortfarande att det låter lite störigt, men acceptabelt. Samtidigt är min iMac G5 förvånansvärt tyst när varvtalen är låga, då går den nästan inte att höra. I jämförelse med en iMac G4 är den alltså både tystare och högljuddare, beroende på hur och hur länge den används. Sen är jag övertygad om att alla nytillverkade midplanes åtminstone är förskonade från det "riktiga" moppeljudet.

mm.. det surrar på ganska friskt.
En gissning är ju att tiger har ett finger med i spelet.
Fan borde man inte kunna ställa in hastigheten på fläktarna eg?
testa och se om det verkligen är dom som låter.

• Oregistrerad
  • 2005-06-15 18:54

Jag kan ju idag säga (efter att ha varit med på en reparation) att mitt moppeljud kom från processorfläkten. Lan-Master sa att logiken var trasigt och beställde ett nytt midplane. När jag kom med datorn idag säger reparationskillen att han tror inte det är logiken (nehe? har jag väntat i 1 månad på att höra det).... Han tror att det är processorfläkten det är fel på.. mycket rätt! Där har vi problemet!

Ursprungligen av Wheat:

Jag kan ju idag säga (efter att ha varit med på en reparation) att mitt moppeljud kom från processorfläkten. Lan-Master sa att logiken var trasigt och beställde ett nytt midplane. När jag kom med datorn idag säger reparationskillen att han tror inte det är logiken (nehe? har jag väntat i 1 månad på att höra det).... Han tror att det är processorfläkten det är fel på.. mycket rätt! Där har vi problemet!

Alltså, LAN-Master har ju "lagat" mopeder förrut. Dom borde veta vid det här laget att det är processorfläkten det är fel på. Vilken klåpare som helst kan ju med öppen baksida peka ut komponenten som låter. Processorfläkten i rev.A (om det är en sådan du har) sitter fast i midplanet och det är därför man måste beställa ett helt midplane för att fixa en sketen fläkt. Det blev alldeles för dyrt för Apple och därför gjordes rev.B fläkten utbytbar. Hoppas att du får tyst på din burk. Kanske går det att pilla in en A-fäkt i ett B-midplane... Återkom och berätta! Om du får tyst på din så ska jag fasiken skicka iväg min för reparation igen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-15 21:53

Jag bytte min utan märkbar förbättring, men jag är inte missnöjd ändå.

Det enda strulet blev när de inte registrerade att jag skickat tillbaks ett midplane i retur - och drog 10 papp på mitt kort!! Som tur var hade jag kvitto på fraktsedeln och enligt UPS var paketet levererat till Holland. Ringe support och allt löste sig innan korträkningen skulle betalas. Puh...

1
Bevaka tråden