Första inlägget

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 14:00

Hej!
Jag heter Dan och pluggar datavetenskap i Umeå. Tidigare har jag bara använt PC med antingen Linux eller Windows men för en vecka sedan köpte jag min första mac, en iBook G4 med Tiger. Jag är en total nybörjare när det gäller Mac OS X, har bara haft tillfälle att testa det kort på kompisars datorer och jag föll pladask för alla snygga funktioner. Nu efter en veckas användande kan jag säga att i min mening är OS X långt ifrån perfekt, jag saknar många funktioner som finns i windows, t.ex. den smidiga filhanteringen med ctrl+x/ctrl+v och många inställningsmöjligheter. Men jag föredrar ändå OS X på en bärbar bruksdator, man blir hela tiden förvånad över hur bra allt funkar och hur snyggt allt är.
Jag kommer nog använda min iBook främst som nöjesmaskin, för webbproduktion, håller på med skivdistribution via wastedsounds.com och för studier. Skälet till att det blev en iBook är att jag ska resa utomlands i sommar och ville ha en bärbar dator, iBooken var billig och OS X verkade intressant.

Ser verkligen fram emot att lära mig mycket mer om OS X och dess applikationer i detta forum.

mvh.
Dan

Filhanteringen

Hej och välkommen hit!

Filhanteringen finns i OS X också, men man använder äpple(kringla) istället för ctrl.

• Oregistrerad
  • 2005-06-04 15:20
Ursprungligen av hansfilipelo:

Hej och välkommen hit!

Filhanteringen finns i OS X också, men man använder äpple(kringla) istället för ctrl.

Klipp ut som ctrl-x betyder i winxp finns inte i osX (vad gäller filhantering i finder). Anledningen är nog att apple medvetet valt detta för att man inte ska bli orolig om man av misstag råkar klippa ut en fil och tror att den försvunnit! Inget ska ju kunna gå fel på en mac!
Kopiera-klistra-in-funktionen med äppe-c, äpple-v finns ju å då kan du ju bara radera filen efter dig! Lätt som en plätt!

• Oregistrerad
  • 2005-06-05 20:48