Första inlägget

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 14:00

Hej!
Jag heter Dan och pluggar datavetenskap i Umeå. Tidigare har jag bara använt PC med antingen Linux eller Windows men för en vecka sedan köpte jag min första mac, en iBook G4 med Tiger. Jag är en total nybörjare när det gäller Mac OS X, har bara haft tillfälle att testa det kort på kompisars datorer och jag föll pladask för alla snygga funktioner. Nu efter en veckas användande kan jag säga att i min mening är OS X långt ifrån perfekt, jag saknar många funktioner som finns i windows, t.ex. den smidiga filhanteringen med ctrl+x/ctrl+v och många inställningsmöjligheter. Men jag föredrar ändå OS X på en bärbar bruksdator, man blir hela tiden förvånad över hur bra allt funkar och hur snyggt allt är.
Jag kommer nog använda min iBook främst som nöjesmaskin, för webbproduktion, håller på med skivdistribution via wastedsounds.com och för studier. Skälet till att det blev en iBook är att jag ska resa utomlands i sommar och ville ha en bärbar dator, iBooken var billig och OS X verkade intressant.

Ser verkligen fram emot att lära mig mycket mer om OS X och dess applikationer i detta forum.

mvh.
Dan

Filhanteringen

Hej och välkommen hit!

Filhanteringen finns i OS X också, men man använder äpple(kringla) istället för ctrl.

• Oregistrerad
  • 2005-06-04 15:20
Ursprungligen av hansfilipelo:

Hej och välkommen hit!

Filhanteringen finns i OS X också, men man använder äpple(kringla) istället för ctrl.

Klipp ut som ctrl-x betyder i winxp finns inte i osX (vad gäller filhantering i finder). Anledningen är nog att apple medvetet valt detta för att man inte ska bli orolig om man av misstag råkar klippa ut en fil och tror att den försvunnit! Inget ska ju kunna gå fel på en mac!
Kopiera-klistra-in-funktionen med äppe-c, äpple-v finns ju å då kan du ju bara radera filen efter dig! Lätt som en plätt!

• Oregistrerad
  • 2005-06-05 20:48

jo fast det är störande att behöva gå tillbaka till källmappen och ta bort objekten men visst det går att leva utan. jag föredrar ändå windows filhantering, just den saken känns i OS X rätt klumpig fast nu har man ju inte vant sig riktigt än heller. går det att flytta filer på något annat sätt, med drag-n-drop? i windows kan man ju dra filer mellan mappar med högerknappen, då får man upp en meny där man kan bestämma om man vill kopiera eller flytta eller skapa genväg osv. finns det något motsvarande i finder?

• Oregistrerad
  • 2005-06-05 22:37
Ursprungligen av Jello:

jo fast det är störande att behöva gå tillbaka till källmappen och ta bort objekten men visst det går att leva utan. jag föredrar ändå windows filhantering, just den saken känns i OS X rätt klumpig fast nu har man ju inte vant sig riktigt än heller. går det att flytta filer på något annat sätt, med drag-n-drop? i windows kan man ju dra filer mellan mappar med högerknappen, då får man upp en meny där man kan bestämma om man vill kopiera eller flytta eller skapa genväg osv. finns det något motsvarande i finder?

Har använt windows under lång tid, men tycker redan efter någon månads användning att macs filhanteringssystem är bättre.
Som Anders säger, Du har ju i stort sett alla funktioner som finns i windows, men allt e lite snyggare och smidigare i osx! Och vill du göra riktigt stora filhanteringar kan dessa systematiseras i automator....möjligheterna är obegränsade....

• Oregistrerad
  • 2005-06-05 23:34

Är det inte lite dålig MDI att man kopierar en fil om den flyttas mellan enheter men flyttar om den flyttas inom samma enhet? Jag tycker det är inkonsekvent, precis som att äpple-x borde fungera överallt, även i filhantering. Visst, det är säkert smidigt efter en tids användande när man fått en känsla för vad som kan göras när men som sagt, inkonsekvent av ett företag som annars är jätteduktiga på just gränssnitt.

• Oregistrerad
  • 2005-06-05 21:46

Drag-n-drop uppfanns av Apple vill jag minnas. Det har alltid funnits i Mac OS! Du kan dra filer hur som helst, mellan program, från fönster till annat programfönster etc etc. En viktig inställning om du flyttar många filer i Finder är kanske att du lär dig utnyttja fönsterhanteringen på det sättet, (t ex kanske du vill ställa om Under Finder-menyn "Finder">INställningar>Allmänt>"Öppna alltid mappar i ett nytt fönster", och lära dig använda "smart öppning" av mappar (testa dra en fil till en mapp och håll inne space. då öppnar sig mappen, och du kan gå vidare in i mappstrukturen). Dra en fil utan att hålla någon tangentbordsknapp nedtryckt innebär att flytta. Kopiera görs genom att man drar och håller nere alt. Om du drar mellan två olika enheter kopieras filen automatiskt, utan att du håller nere alt.

Edit: Skapa genväg (alias på macspråk) görs genom att hålla nere äpple + alt och dra filen.

• Oregistrerad
  • 2005-06-06 00:36

Vet inte om man skall kalla det inkonsekvent, utan snarare ge det samma förklaring som dr. Helmer gjorde ovan. Flyttar man en fil på samma disk så flyttas den om man inte trycker in någon tangentbordsknapp. Men, säg att du lånat en kompis hårddisk, iPod etc och ska lägga in lite filerpå din hårddisk. Du drar filerna till din hårddisk, och sen kommer kompisen och frågar varför faan du tagit bort filer från hans hårddisk! Samma förklaring ges på äpple-X. Det skall inte vara så lätt att "trolla" bort en fil.

1
Bevaka tråden