Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst på minin - alternativ till AirPort?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-03 09:37

Dum och efterklok som man ibland är:-) När jag beställde minin så hade jag chansen att få den med airport för nåra hundringar bara, men avstod eftersom jag tyckte det ej behövdes...
Nu har jag införskaffat ett stycke Netgear router och har trådlöst på gummans powerbook...
N u undrar jag någåon som vet om det finnes alternativ till Airport?
Sätta in airport nu kostar väl skjortan....
Kan det funka med Usb anslutning som e trådlös?
Det verkar ju så smidigt utan kablar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 10:52
Ursprungligen av elinge:

Dum och efterklok som man ibland är:-) När jag beställde minin så hade jag chansen att få den med airport för nåra hundringar bara, men avstod eftersom jag tyckte det ej behövdes...
Nu har jag införskaffat ett stycke Netgear router och har trådlöst på gummans powerbook...
N u undrar jag någåon som vet om det finnes alternativ till Airport?
Sätta in airport nu kostar väl skjortan....
Kan det funka med Usb anslutning som e trådlös?
Det verkar ju så smidigt utan kablar....

Jag var ungefär lika "listig" som du och struntade i att ta airport kort i vid beställning och ångrade mig sen... Köpte då en "usb-anslutning", men tyckte att det funkade mindre bra, och använder nu kabel istället, skillnaden blev än mer märkbar när kabeln nu sitter i...
Usb-anslutningen tappade kontakt med nätverket hela tiden...

återigen har man bevisat för sig själv hur korkat det är att snåla vid inköp...

//mmi

D-Links DWL-122 funkar rätt bra. Fast Airport-kortet funkar mycket bättre... Det finns på netonnet om du inte hittar det nån annanstans. Typ 300 kr, fast det är bara 11 mgbit.

Ett plus med det är att man kan köra det i passive mode i kismac. Öppnar massor med "trevliga" möjligheter... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 01:55
Ursprungligen av irrelogical:

D-Links DWL-122 funkar rätt bra. Fast Airport-kortet funkar mycket bättre... Det finns på netonnet om du inte hittar det nån annanstans. Typ 300 kr, fast det är bara 11 mgbit.

Ett plus med det är att man kan köra det i passive mode i kismac. Öppnar massor med "trevliga" möjligheter... :rolleyes:

"trevliga möjligheter" som vad? men har du erfarenhet av det? Kopplar det ner sig hela tiden är det ju ingen ide...
Fast nog skulle det vara skönt att slippa en kabel åtminstonde...
Det vimmlar av kablar här vid skrivbordet.....:-) Kul när man skall flytta datorn hålla reda på alla firewire/usb kablage för att inte tala om alla adaptrar :rolleyes:

Angående att Kismac öppnar upp trevliga möjligheter...

Ursprungligen av elinge:

"trevliga möjligheter" som vad?

Man använder det väl främst för att... eh... övervaka potentiella säkerhetsbrister i sitt egna trådlösa nätverk!

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-06-04 09:45

Finns det ingen möjlighet att köpa Apples kort i efterhand?

Såg att mycom.se på Sveavägen (i Stockholm) sålde airportkort för 500:- inkl moms nu i tisdags. Idag verkar dock priset vara 625:- inkl moms:-(
Håll utkik, kanske priserna sjunker igen?

Lycka till!

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-06-04 10:09
Ursprungligen av Randall:

Såg att mycom.se på Sveavägen (i Stockholm) sålde airportkort för 500:- inkl moms nu i tisdags. Idag verkar dock priset vara 625:- inkl moms:-(
Håll utkik, kanske priserna sjunker igen?

Lycka till!

Men det är väll inte det kortet som sitter i Mac mini?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 12:24

Såhär står det på Apples sida om Airport (och BT):

Citat:

(De här tillvalen kan du inte installera själv i Mac mini. Om du vill lägga till dem senare kan de installeras av en auktoriserad Apple-serviceverkstad.)

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-06-04 20:43

Jaja spelar roll vad det står på deras hemsida.. Finns det någon ÅF som kan tänkas sälja kortet till en iaf?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 17:23
Ursprungligen av Xmel:

Jaja spelar roll vad det står på deras hemsida.. Finns det någon ÅF som kan tänkas sälja kortet till en iaf?

Jadå, det finns det med 99% säkerhet. Beror på hur duktig du är på att ställa in dig.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 11:53

Macoteket eller nån annan butik i Stockholm, kanske InLife, installerar AirPort och Blåtand i efterhand. Vet dock inte hur mycket de tar betalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 11:07

Någon som provat någon annan usb-anslutning (gärna med högra hastighet) och hur har det funkat. Det verkar ju vara mycket billigare än att instalera ett Airportkort i minin. Apple tar ju hutlösa priser för att pilla på ens dator.

1
Bevaka tråden