Säljer Macoteket begagnade datorer som "Nya"?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 22:43

Isch vad trist. Idag hämtade vi ut en ny iMac 20" på posten, köpt per postorder från Macoteket. Kartongen såg en aning skamfilad ut - men säkert ok tänkte jag. När kartongen skulle öppnas upptäckte jag att tejpen satt lite konstigt - säkert ok tänkte jag igen. Men när kartongen öppnats syntes det genast att datorn varit uppackad och använd. Fodralet till systemskivorna var tummat och använt. Plastskydd etc till tgb, mus kablar etc var tydligt tillbakssatta. Plasten på datorns fot var dammig och smutsig och på datorns framsida finns lite småskav etc. När vi startade upp iMacen och skulle skriva in uppgifter och reg så hoppades löseordet över så det verkar redan finnas ett i systemet - vilket vet vi förstås inte. Datorn har dessutom ett ganska irriterande ljud. Alltihop känns uruselt och mycket trist. Speciellt som mitt företag köpt iMacen på prov till ett it-projekt där vi gjort en hel del reklam för att Macar ska köpas och användas i framtiden. Sägas kan att jag och mina kunder gjort många beställningar av Macoteket genom åren som varit helt ok. Men det här verkligen känns uruselt! Begagnad dator till nypris...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 22:51

Har du ringt till Macoteket?

Vet att dom har datorer som dom ev ska säljas som begade.
Du har ju självklart beställt en ny dator. Men frågan är om dom bara inte har slarvat en förfärligt mycket och råkat skickat iväg fel paket i all hast.
Jag menar i stress och hets.

Han som har hand om lagret vet jag kan vara lite bits!

Testa och ring.
Men håller med om att det är ett mycket slarvigt misstag.

//t

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-02 23:02

Ring! Har du beställt en ny Mac så ska den vara ny även om det så är något dom har packat upp för o visa en kund hur den ligger packad så ska den vara så ny så att man kan känna doften utav pressarna på fabriken...! Ungefär åtminstone...
Hursomhelst så har du lagen på din sida, så du har laglig rätt att kräva en ny dator.
För o göra det lätt kan vi placera det under vilseledande reklam...du skulle få en ny mac och den va inte ny 100% ny efter som någon hadde tummat på den.

Det är ju skillnad på uppackad och använd. Jag tror man kan få acceptera att någon öppnat kartongen och ev. pillat lite på någon grej. Men är det så att man redan hunnit konfigurerar ett konto och brutit upp varenda pryl så skulle jag anse den som begagnad.

Men alla kan göra misstag, skriv igen här när du fått svar från Macoteket.
Eller om du kan leva med att den är nästan ny så borde den sålts som demo-ex och således vara lite billigare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 09:40

Ja, det är skillnad på uppackad/öppnad och använd - den här datorn var använd. Nu har jag iaf pratat med Macoteket. Killen som jag pratade med var förresten mkt schysst. Först meddelade Macoteket dock att vi fick kontakta Apple och själva driva ärendet hos dem. Men nu verkar det som om Macoteket ändå fixar en sprillans ny iMac i utbyte mot denna! Fortsättning följer...

Ursprungligen av Milo:

Först meddelade Macoteket dock att vi fick kontakta Apple och själva driva ärendet hos dem.

Det så fult gjort av Macoteket att man inte tror det är sant. Är det så lata och snåla att de vill att kunderna ska göras deras jobb? Tur att de tog sitt förnuft till fånga och insåg vad som är deras jobb och vikten av god kundservice.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Det så fult gjort av Macoteket att man inte tror det är sant. Är det så lata och snåla att de vill att kunderna ska göras deras jobb? Tur att de tog sitt förnuft till fånga och insåg vad som är deras jobb och vikten av god kundservice.

/c

Samma sak hände när jag travade in på Macoteket Store Birger Jarlsgatan i tron om att få byta ut det trasiga tangentbord jag köpt där två dagar tidigare (dagen efter inköpet var en helgdag). Jag får veta att alla reklamationer sköts genom apple och dom kunde ingenting göra. Hade jag fått göra samma manöver om jag direkt öppnat paketet i butiken efter att jag betalat?
Grabbarna var till slut schysta och fixade så jag kunde byta det genom Lanmaster, men ändå, jag ska inte behöva åka stan runt för att Macoteket säljer defekta tangentbord.

Sen tycker jag det var ganska onödigt av expediten att säga "nej vi kan ju inte veta att du verkligen köpt tangentbordet här", trots att jag hade kvitto.
Om man här i småstan skulle påstå att en kund som har kvitto på varan är en tjuv, är man tämligen körd som handlare. I Stockholm spelar det tydligen ingen som helst roll hur man behandlar sina kunder, det kommer ändå alltid nya.

Senast redigerat 2005-06-03 12:41

För att spara på förolämpningarna och komma till min poäng
avyttrar jag dessa redan i början:

Macoteket är en hög med xxxx, handla inte där.

Jag har hört/läst om flera personer som blivit illa behandlade
då dom levererats varor som är DOA, Macoteket vägrar ta på
sig reklamationsärenden och hänvisar direkt till Apple.

Vaför vill jag då köpa något av Macoteket när det bara är dyrare
än att köpa på nätet, man får ju ändå usel service samt att man
måste bli förbannad.

Något man oftast klarar sig från om man köper på nätet där man
ändå inte förväntar sig någon service.

En varm rekommendation till alla er som planerar att köpa
något den närmaste tiden: Köp INTE hos Macoteket.

/kebarb

Ursprungligen av Kristofer:

Samma sak hände när jag travade in på Macoteket Store Birger Jarlsgatan i tron om att få byta ut det trasiga tangentbord jag köpt där två dagar tidigare (dagen efter inköpet var en helgdag). Jag får veta att alla reklamationer sköts genom apple och dom kunde ingenting göra. Hade jag fått göra samma manöver om jag direkt öppnat paketet i butiken efter att jag betalat?
Grabbarna var till slut schysta och fixade så jag kunde byta det genom Lanmaster, men ändå, jag ska inte behöva åka stan runt för att Macoteket säljer defekta tangentbord.

Sen tycker jag det var ganska onödigt av expediten att säga "nej vi kan ju inte veta att du verkligen köpt tangentbordet här", trots att jag hade kvitto.
Om man här i småstan skulle påstå att en kund som har kvitto på varan är en tjuv, är man tämligen körd som handlare. I Stockholm spelar det tydligen ingen som helst roll hur man behandlar sina kunder, det kommer ändå alltid nya.

Senast redigerat 2005-07-14 13:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 16:54
Ursprungligen av Christian Å:

/c

Klart att det gjorde. De märkte väl att det låg en diskussion om det här på 99mac. Råkade för övrigt ut för samma sak när jag handlade av Inlife för någon månad sedan. Efter mycket om och men så fick mina kunder en ny dator. Mina timmar som jag lade ned innan jag upptäckte att den var använd får jag aldrig tillbaka.

Ursprungligen av acke:

Klart att det gjorde. De märkte väl att det låg en diskussion om det här på 99mac.

99mac fungerar som Mac-ägarnas egen Sverker.

Såklart dom ska fixa det, du har ju köpt den av en återförsäljare. Jag tror inte Macoteket fick den begagnad från Apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 18:29

Rena DOA produkter tar Macoteket visst hand om!

Konstigt hur en del blir behandlade som skit och en del som Steve Jobs him self!
Kan det ha något att göra med attityden vissa människor mellan?

För det är ju samma personer som behandlar mig bra och dig dåligt!

//t

Ursprungligen av atomlab:

För det är ju samma personer som behandlar mig bra och dig dåligt!

Det har du väl ändå inte någon som helst aning om. Det kan väl mycket väl vara så att Macoteket har tre personer som är mycket trevliga och bra på att ta hand om reklamationer och bra på kundservice i allmänhet och tre personer som är helt urusla på kundservice och som blir sura på kunden om kunden inte är nöjd och glad och håller käften.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 19:01

Jag har själv slutat handla på macoteket just pga av det här.

Det finns nog mängder med kunder som direkt är otrevliga och därför får dålig behandling, men dom kunderna finns nog hos alla butiker. Det faktum att det uppstår denna typ av diskussioner måste ju tyda på någonting. Alla affärer kan göra misstag och det får man som kund acceptera, men det är hur de hanterar misstagen som avgör om man gillar butiken eller inte.

Har vi sett lika många klagomål över de andra större Mac-butikerna här? Dom har garanterat också besvärliga kunder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 19:43
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det finns nog mängder med kunder som direkt är otrevliga och därför får dålig behandling, men dom kunderna finns nog hos alla butiker. Det faktum att det uppstår denna typ av diskussioner måste ju tyda på någonting. Alla affärer kan göra misstag och det får man som kund acceptera, men det är hur de hanterar misstagen som avgör om man gillar butiken eller inte.

Har vi sett lika många klagomål över de andra större Mac-butikerna här? Dom har garanterat också besvärliga kunder.

Tänk på att det är kunden som har rätt, ALLTID.
Folk i butik ska kunna stå ut med jobbiga kunder utan att bli otrevliga själva.

Med det menar jag inte att man som kund har rätt att vara otrevlig, verkligen inte.
Men Säljare i butik ska tåla folk som är otrevliga, men som kund ska man aldrig behöva tåla att personalen i butiken är otrevlig.

Ursprungligen av Elias:

Tänk på att det är kunden som har rätt, ALLTID.
Folk i butik ska kunna stå ut med jobbiga kunder utan att bli otrevliga själva.

Med det menar jag inte att man som kund har rätt att vara otrevlig, verkligen inte.
Men Säljare i butik ska tåla folk som är otrevliga, men som kund ska man aldrig behöva tåla att personalen i butiken är otrevlig.

Aldrig... jag är en skitjobbig kund och ska kunna ta att en säljare inte orkar med mitt skitsnack. Det där är så förlegat.

Utan orsak skall man som MÄNNISKA kunna förvänta sig ett vanligt och korrekt bemötaande... men man skall inte behöva stå ut med vad som helst bara för att man är säljare. Observera att jag inte är säljare, och aldrig ämnar bli heller. Bara för att man råkar stå i butik så måste maan väl inte ta på sig ngn sjukt överdriven artighetskostym.

Ursprungligen av steflund:

Aldrig... jag är en skitjobbig kund och ska kunna ta att en säljare inte orkar med mitt skitsnack. Det där är så förlegat.

Utan orsak skall man som MÄNNISKA kunna förvänta sig ett vanligt och korrekt bemötaande... men man skall inte behöva stå ut med vad som helst bara för att man är säljare. Observera att jag inte är säljare, och aldrig ämnar bli heller. Bara för att man råkar stå i butik så måste maan väl inte ta på sig ngn sjukt överdriven artighetskostym.

Det hela handlar om säljaren vill få något sålt eller ej. De som delar din åsikt är inte långvariga inom yrket.

Min pappa har arbetat inom handeln i snart 30 år. Precis det Korsriddaren skrev är vad han alltid säger till mig när vi diskuterar företagande.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Fler än Macoteket försöker förstås tjäna pengar här och där, men Macoteket måste väl ändå ha någon sorts rekord i att förolämpa kunder och möjliga kunder?

inLifes VD försökte sälja på en bekants reklambyrå tio gamla skräp skärmar genom att hävda att det var ett riktigt kap för dem... Om inte jag hade råkat vara där och hört det hade de säkert köpt skräpet.

Och vad hände egentligen med alla skumraskaffärer när Core blev inLife?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 19:51

Det där om att kunden alltid har rätt är självklart rent nys.

Däremot håller jag naturligtvis med om att försäljaren alltid skall vara trevlig, och i de fall där kunden har "fel" (läs: är helt ute och cyklar) så får försäljaren försöka få kunden på rätt köl på vänligaste möjligt sätt så att kunden fortfarande känner sig nöjd trots att han/hon inte fått sin vilja fullt igenom.

Ursprungligen av tei:

Det där om att kunden alltid har rätt är självklart rent nys.

(Detta inlägg är ej skrivet i form av moderator, utan mina egna erfarenheter/åsikter)

Kunden har rätt, även om kunden har fel. Är kunden inte nöjd går kunden till ett annat ställe. Så är det.

Blir jag dåligt bemött så går jag vidare till ett annat ställe, blir jag bra bemött stannar jag kvar.

Förut så gillade jag Macoteket, blev bra bemött både i butiken i Stockholm och på lagret i Spånga. Handlade en hel del där.

Första gången var det inte så allvarligt, i höstas så går jag in och köper in router och något mer, den första försäljaren som står i kassan, i princip igonerar mig i flera minuter och sedan bara försvinner, sedan kommer en annan och 'tar hand om' mig, allt är ok, glad går jag därifrån har fått vad jag behövde men lite omotiverad väntetid. Nästa fall är någon månad senare, behöver en extern hårddisk, ringer och kollar om det finns inne, eller om när det kan komma in. Nej det finns inte inne, och på nästa fråga, så säger försäljaren, lite som om han inte bryr sig; -Jag vet inte. Jag förväntade mig iallfall att han kanske rekomenderade en annan storlek som kanske fanns i lager, och ett lite trevligt hejdå eller något, men det kom bara -var det något mer? -nej. och la sedan på.
Då ringde jag inwarehouse, fick reda på att det fanns i lager, sa att det var bråttom, hur snabbt kan jag få den? - jo kommer du och hämtar den kan du få den redan idag, fast efter 16.00. klockan var strax innan 14.00. Super.
Efter det har jag gett Macoteket en extra chans i form av ett scanner köp (åt en kund) - men även den gången var det bråttom - och hos Macoteket gick det inte att handla på faktura utan en extra kreditkoll från deras sida, vilket skulle ta en dag(om jag inte minns fel) - så det blev inwarehouse även den gången, hos vilka jag kunde hämta den morgonen därpå.

Till saken hör att jag har gillat Macoteket fram till förra hösten ungefär. Har flera vänner med samma erfarenhet - att macoteket blivit dåliga det senaste året. Sen att jag hört en massa historier - här och på andra ställen, gör det inte bättre.
Innan, när Macoteket var relativt små var de trevliga, nu tycker jag inte det. Så jag handlar inte där. Även om Macoteket tycker de är trevliga. Kunden har rätt.
Om något år kanske jag ger Macoteket en ny chans, vem vet?
Inwarehouse har jag många år sedan blivit dåligt bemött av, men den senaste tiden har de verkligen velat hjälpa mig med det jag vill ha hjälp med.

Bör sägas att detta rör Macoteket i Stockholm/Sundbyberg - de övriga butikerna har jag ingen erfarenhet av.

• Oregistrerad
  • 2005-06-04 19:52

Installera system?

Alltså jag fick min från Macoteket för en vecka sedan. Jag behövde inte installera ett system utan bara fråga om jag ville lägga över grejer från någon tidigare dator. Systemskivorna, förpackningen saknar ju klister på kuveret, men det kanske det inte skall vara. (Hur många skivor skall levereras med Imac G5 17"?) Jag har inte använt dem?
Det fanns två skivor i min förpackning.
För min del gör det ingenting om de installerat systemet innan leverans.

Jag är förövrigt mycket nöjd med datorn?

Killen har köpt en dator av macoteket, får en använd fast han betalat för en ny och blir hänvisad till apple för att reda ut det. Dåligt! Macoteket borde ha sagt, skickar en retursedel och sen så skickar vi en ny till dig! Svårare än så behöver det inte vara! Genom att göra så blir kunden nöjd och kanske återkommer!

Riktigt dåligt av macoteket att försöka smita ifrån ansvaret och låta apple ta över.

Jag har då inte varit otrevlig mot någon på macoteket. För de som tvekar kan jag berätta hur senariot ungefär såg ut:

1. Kristofer kliver in i butiken
2. Kristofer säger till expediten: "Hej, jag köpte ett tangentbord här för två dagar sedan. När jag packade upp det märkte jag att mellanslagstangenten inte fungerade. Kan jag få byta ut det?"
3. "Nej det får du ta med apple. Ring det här nummret", säger expediten.
4. "Varför det, jag har ju köpt det här?", säger Kristofer.
5. Expediten kommer med massa lustiga anledningar om att jag tex. kan ha stulit tangentbordet, fast jag har kvitto.
6. Kristofer känner sig förolämpad och blir inte alls så glad som han var när han kom in i butiken. Han är inte arg eller otrevlig, men verkligen inte glad.
6. En annan, trevligare, expedit kommer till disken. Situationen löses genom att jag får hämta ut ett nytt tangentbord på Lanmaster. Kristofer blir halvnöjd och lämnar butiken.

Slutsats: Vissa på macoteket är trevliga. Vissa är direkt otrevliga och borde verkligen inte arbeta i en butik.

Senast redigerat 2005-06-04 20:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 00:27

ingen här verkar veta hur apples avtal ser ut mot försäljaren va?

Nu är det Macoteket vi pratar om och dom kan tyvärr bara ta ansvar över DOA produkter.

Tänk på att en apple försäljare tjänar 3-4% på apples produkter....

Hade det vart marginal hade det nog set annorlunda ut...

Ursprungligen av atomlab:

Nu är det Macoteket vi pratar om och dom kan tyvärr bara ta ansvar över DOA produkter.

Vad babblar du om? I Sverige gäller konsumentköpslagen som ingen företagare kan förhandla bort. Denna lag innebär bland annat att du alltid har rätt att byta en felaktig vara. Säljaren har ett garantiansvar vid fel på varor. Denna garanti varar i sex månader.

Ursprungligen av thevil:

Vad babblar du om? I Sverige gäller konsumentköpslagen som ingen företagare kan förhandla bort. Denna lag innebär bland annat att du alltid har rätt att byta en felaktig vara. Säljaren har ett garantiansvar vid fel på varor. Denna garanti varar i sex månader.

Man har ingen rätt att byta en vara på en gång. Att få den reparerad däremot. Säljaren kan antingen hänvisa till en verkstad eller skicka den själv från butiken.

Sex månaders garanti gäller för tillverkaren. Alltså inte butiken. Däremot har kunden rätt att reklamera produkten i två år efter köpet. Bevisbördan att det har varit ett ursprungsfel faller på konsumenten.

Ursprungligen av Tobias Loré:

Man har ingen rätt att byta en vara på en gång. Att få den reparerad däremot. Säljaren kan antingen hänvisa till en verkstad eller skicka den själv från butiken.

Sex månaders garanti gäller för tillverkaren. Alltså inte butiken. Däremot har kunden rätt att reklamera produkten i två år efter köpet. Bevisbördan att det har varit ett ursprungsfel faller på konsumenten.

Det är kunden som bör välja om han/hon vill ha varan reparerad eller bytt och inte säljaren. Detta ska ske "inom skälig tid" vilket förstås kan betyda olika saker beroende på vad som är fel på vilken vara.

Det man som konsument kan göra enligt konsumentköpslagen är antingen hålla inne betalningen, kräva att felet avhjälps, kräva en ny, felfri vara, få prisavdrag, få ersättning för reparation eller häva köpet och få pengarna tillbaka, samt om det har åsamkat köparen skada få skadestånd.

Man har rätt att reklamera en vara i tre år och det är säljaren som har ansvar för varor som han/hon säljer, vilka mellanhänder det finns och vem som från början har tillverkat varan spelar inte någon roll. Konsumenten har ju inte något avtal med någon av dem.

Vad som gäller för garantin beror ju på vad garantin täcker in. Om det inte finns någon garanti så är det som du skriver 6 månader som gäller. Macoteket har väl ett års garanti på sina varor?

Om man handlar över internet eller telefon (med företag i Sverige) så har man också rätt att lämna tillbaka varan inom två veckor from den dag man har fått varan och då behöver man inte ha något speciellt skäl utan det räcker med att man ångrade sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 09:14
Ursprungligen av thevil:

Om man handlar över internet eller telefon (med företag i Sverige) så har man också rätt att lämna tillbaka varan inom två veckor from den dag man har fått varan och då behöver man inte ha något speciellt skäl utan det räcker med att man ångrade sig.

Ska köpa bildskärm från apple och för mig som student rör det sig om mycket pengar och för mig är döda pixlar oacceptabelt. Om jag direkt märker att det är 1-3st döda pixlar kan jag hävda att jag har 2 veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen eller är den över så fort jag provat skärmen?

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-06 17:29
Ursprungligen av ivar:

Ska köpa bildskärm från apple och för mig som student rör det sig om mycket pengar och för mig är döda pixlar oacceptabelt. Om jag direkt märker att det är 1-3st döda pixlar kan jag hävda att jag har 2 veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen eller är den över så fort jag provat skärmen?

det är faktiskt så att de två veckornas ångerrätt inte startar förrän du har haft möjlighet att testa varan (eller rimligen bör ha kunnat göra). det man dock kan tänka på är att man själv får stå för returfrakten om man vill häva sitt köp genom distansavtalslagen. detta skriver jag med reservation för eventuella minnesfel

kolla på konsumentverkets hemsida, det står ganska bra förklarat där vad det är som gäller.

Bevaka tråden