Dags för NY mac! Måste ha tips!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-02 22:41

Idag kom det glada begedet, som var över förväntan! Föräldrarna har insett att min framtid inte längre lutar på PC sidan utan kort o gott på Mac sidan. Dom kort o gott är mitt brinande intresse och hur man än vrider o vänder kommer troligen datorn spela en central punkt i mitt framtida yrke.
Därför har dom kommit fram till att dom vill satsa på mig och därför nu när jag går ut 9'an ge mig min första, 100% egna dator, och betala den. Det erbjudandet dom gav mig är max pris:

15000:-
En Macintosh

Sedan lite privata överennskommelser som inte hör hit.
Då min morsa tydligen har hittat en som ska erbjuda oss billigare pris än vad internet butiker erbjuder (Applestore framförallt) så räknar hon med max pris 18000:- ifrån Applestore (me hennes prut kunskaper o mina argument så borde det inte vara några problem o gå ifrån 18000:- till 15000:-.

Det jag jobbar med och kommer jobba med till ganska stor del i framtiden är:

3d animation/modellering (tx.e Maya)
Web Design (tx.e Dreamweaver/Flash(
Teckning (mé ritbräda och tx.e Freehand)
Musik (tx.e Reason och Cubase)
Endel programmering (tx.e xCode)

Kort och gott väldigt brett och en hel del krävande applikationer.
Det jag har siktat in mig på är dubbla processorer.
Av det jag har hört verkar det vara något som jag behöver.
Men ger dubbla processorer i tx.e spel ifall spelen inte stödjer dubbla processorer?
Hört viskningar om att Tiger ska stödja dubbla processorer nämnligen...;)
PowerMac verkar vara en robust sak...men ack så ful gämfört tidigare PowerMac (sawtoth o OldWorld é undantag...)
Har även hört snack om en ny PowerMac...hur länge lär det dröja?

Sedan är det ju det där med skärm...just nu sitter jag på en Compaq 9500 18" vilket känns sådär, igenkligen är den kanske lite i minsta laget om jag ska vara ärlig. Är en CRT monitor. Men Apple Cinema Display är ju ingen direkt billig historia...7000:- för en 20"...hallelulja vad dyrt! :eek:

Sedan har vi ju iMacen...mkt vacker skapelse, men måste nog ändå säga att iMac Globe är betydligt snyggare, men den klår ändå PowerMac på fingrarna. Men hur är det med uppgradering?
Och hur stor skillnad är det på 2ghz dual och 2ghz single ifall man tx.e spelar eller enbart jobbar i Maya o Reason? Hur är det med uppgradering av processor, RAM och grafikkort? =/

Hur är det föresten med Apples intresse att installera extra skit i datorn när man köper den med förinstallerat OS och hur är restore CD'n? Köper man en märkes PC med Windows så är den ju fylld till bredden med diverse reklam och regestrerings program som man absolut inte behöver också får man helt enkelt bränna ut en Windows skiva för att kunna få en 100% clean installation...ehrm...åtminstone för o vara Windows...

Fan, blev en extremt lång tråd...slutar här tror jag.

The End

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 23:05

Då ska jag svara kort, kör på den billigaste dual-PowerMacen. Och släng in mer RAM när du får råd.

• Oregistrerad
  • 2005-06-02 23:06

Jag skulle köpt en 20" iMac G5. Iofs kostar den 17000:- så din mor får pruta hos Applestore (lycka till). Den är den snyggaste datorn som finns och den har bättre skärm än 17" varianten. Nån ny dubbel-CPU-kärra får dom pengarna vet jag inte om du kan få...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-02 23:35

anders: Självklart prutar hon inte hos Applestore, köps hos Mac Support p.g.a min farsas jobb handlade sina Macar där. Är en person där som har lovat oss bättre pris än om vi köper via internet (Applestore alltså).
Dubbla processorer ligger på 18395:- på applstore. Dessutom så får man ju student rabbat, går o köra med som argument, då jag skulle få det när sommarn är slut, blir 10% rabbat på det alltså.
Sedan billigare än det...skulle kunna landa på 15000:-, kanske några hundralappar mer, men ändån...lite flexibel är hon, annars kan jag stå för dom extra 100'a lapparna.

Problemet e la snarare att jag inte vet om jag bör sattsa på en bra skärm och mindre uppgraderings möjligheter och single processor eller en bra burk med mer uppgraderings möjligheter men betydligt mkt sämre skärm.*
Värt o nämna är att jag räknar med att denna burken ska jag ha rätt många år framåt...säg 5år minst...
Hur tror ni det kommer bli med uppgradering av processorn på G5? Att uppgradera tidigare G3'ans processor är ju inte en allt för dyr inverstering (enligt mig) och verkar även väldigt lätt, men ifall G5'an blir den sista G processorn...hur blir det då?

Edit: Vilka spel stödjer föresten dubbla processorer?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-03 08:35

Du ska inte räkna med 3000 kronor rabatt, återförsäljarna har inte många hundralappars marginal på datorerna. En 20" iMac kostar 15 300 kr med studentrabatt och ser i dagsläget ut att ge mest valuta för pengarna. Bra skärm har den också.

Spel

Jag tycker att du ska köpa en iMac, den är snygg och prestandamässigt så är den bra. Det är dessutom imprinsip inget spel som stöder dubbla processorer.

Hoppas du blir lycklig med vad du än köper.

• Medlem
  • 2005-06-03 09:01

Ett annat alternativ är kanske att köpa en begagnad? Det säljs en del första generationens G5:or, även om man får räkna med att kanske vänta en stund...

iMacen är inte fasligt snabb, även om den räcker hyfsat. Tyvärr är det så att t ex maya kräver ett ganska bra grafikkort för att få igång live rendering, och de kostar runt 4 000. Det blir inte mycket pengar kvar till dator... Annars tycker jag också att en iMac är ett bra köp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-03 09:09

Jo, begagnad G5 är ju ett alternativ...men tyvär brukar dom inte dyka upp allt för ofta i Göteborg. =(
Ang grafikkort o renderingar i maya så gör jag inga renderingar som kräver super mycket direkt, o grafikkort går ju alltid o köpa till i efterhand när man plötsligt känner sig begrännsad.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-03 17:36

Såg nyligen att G5 2ghz dual inte verkar ha PCI-X utan bara 2.3ghz dual. stämmer detta? =(

Edit: Kollat upp o stämmer. Tror ni att PCI-X kommer bli standard för grafikkort precis som AGP är idag? PCI-X grafikkort verkar ju ha kommit en hel del redan...eller? PCI-X är väll samma sak som PCI-Express?

Senast redigerat 2005-06-03 17:49
  • Medlem
  • 2005-06-03 17:50
Ursprungligen av ez0r4y:

Såg nyligen att G5 2ghz dual inte verkar ha PCI-X utan bara 2.3ghz dual. stämmer detta? =(

Vad vill du ha PCI-X till? Det är inte för grafikkort i alla fall

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-03 18:03

PCI-X är inte PCI Express? =/
PCI Express används för bl.a grafikkort...åtminstone på PC sidan...men sedan hur det är på Mac sidan vetté fan...;)

Edit: Kollade upp det nogrannare nyligen, PCI-X är tydligen inte PCI-Express...hur blir det med PCI Express på mac då?

• Medlem
  • 2005-06-03 18:20
Ursprungligen av ez0r4y:

Kollade upp det nogrannare nyligen, PCI-X är tydligen inte PCI-Express...hur blir det med PCI Express på mac då?

PCI Express är, åtminstone i dagsläget, en hype. Med dagens kort är det varken bättre eller sämre än AGP. Apples logikkort har inte stöd för det än. PCI-X känns ganska ointressant över huvud taget, åtminstone för mig. Låt inte det styra ditt val alls.

• Medlem
  • 2005-06-03 23:41

Än är det tyvärr nästan inga spel som stödjer dubbelprocessorer...
Ett alternativ är ju att försöka hitta en dubbel G4, man kan hitta en dubbel 1.42 ghz och dem är ju fina , kör sedan in ett äckligt grafikkort i den så har du en mycket bra dator.
Eller kan du satsa på att hitta en tidig Powermac G5 1.6...
Jag skulle hellre satsa på en bra dator först, så kan man ta skärm och andra tillbehör senare då du har råd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-04 13:44

Då kör jag på G5'an dual 2ghz också får man slänga in lite extra $ ur egen ficka också, även om jag igenkligen faktiskt behöver dom till annat (Gitarr förstärkare/midi klaviatur (lirar gitarr igenom stereon och gör låtar me virtuellt midi klaviatur i datorn...osmidigt är bara förnamnet...)

• Medlem
  • 2005-06-04 19:32
Ursprungligen av ez0r4y:

Då kör jag på G5'an dual 2ghz också får man slänga in lite extra $ ur egen ficka också, även om jag igenkligen faktiskt behöver dom till annat (Gitarr förstärkare/midi klaviatur (lirar gitarr igenom stereon och gör låtar me virtuellt midi klaviatur i datorn...osmidigt är bara förnamnet...)

Om jag varit dig så skulle jag vänta med att handla till efter mässan på måndag...
Man vet aldrig vad som kan hända...

1
Bevaka tråden