Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara språkinställningarna i Pages

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-30 22:49

Hej! Jag har ett lite små-irriterande problem. Eftersom jag kör Mac OS X på engelska (p.g.a ett antal anledningar) använder Pages alltid engelska som språk när man gör ett nytt dokument. Detta är som sagt inte något enormt problem men det är fruktansvärt irriterande att ställa om rättstavningen så fort man gör ett nytt stycke... Finns det något sätt att få Pages att spara språkinställningarna precis som alla andra program som stödjer apples rättstavningsprogram gör (Safari, Textedit, Mail, iChat e.t.c) utan att byta språk på operativsystemet?

Om detta har tagits upp innan, ber jag om ursäkt, men jag är alldeles för lat och trött idag för att använda sökfunktionen.

–Daniel Pervan

Ps. Ni saknar Pages och Keynote i programlisten när man skapar en tråd.

Hade just det här problemet. Det är i vanlig ordning så enkelt att man missar det.

Markera den del av texten som är skriven på utrikiska. Ta fram "inspector" paletten och välj "T" för text. Välj därefter "more" och sedan det utrikiska språk du skrivit på. Sedan kan du under "EDIT" menyn välja stavningskontroll och sedan "är Bob din onkel!"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-31 22:51

Jag vet det men jag menar att få den att spara vad jag hade för språk senast när jag skapar ett nyt dokument...

Jag testade att skapa två mallar. Den ena med svenskt språk och den andra med engelskt. När jag öppnar respektive mall så kommer den ihåg språkinställningen. Välj en svensk mall som startmall i Preferences.

Vill du använda de befintliga mallarna så borde det gå att öppna, ändra språk till svenska och spara om dom.

Mallarna ligger inne i programpaketet enligt bilden. Sökvägen är:
Pages.app/Contents/Resources/English.lproj/Templates/ISO/Blank/

Det finns två mappar med samma innehåll - ISO och Traditional. Jag vet inte varför det är dubblerat. Olika pappersformat kanske?

Senast redigerat 2007-05-13 16:09
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-02 18:01

Man tackar! Det funkar utmärkt.

Det var bra.

Om du sparat om mallarna på svenska så får du vara beredd på att de skrivs över nästa gång Pages uppdateras. Spara en kopia någonstans.

1
Bevaka tråden