Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död minnesplats i PowerBook 15'

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 17:28

Usch då, tänkte inte på att jag fick ett likadant logikkort isatt.

Skriv på namninsamlingen!

Hmmmm...

... och jag som skaffade min PowerBook för ca tre veckor sedan, och funderade på Apple Care men tyckte att det var för dyrt. Man får ju en 17" LCD-skärm för samma pengar, och jag har aldrig haft problem med någon av mina PC. Jag har haft/har fyra PC, och tyckte att det är onödigt, inget går ju sönder. Det gör det tydligen.

Är det någon som vet deadline för att köpa till Apple Care? Är det inom ordinarie garantitid, eller måste det köpas tillsammans med datorn?

Ursprungligen av Bill Gates:

Är det någon som vet deadline för att köpa till Apple Care? Är det inom ordinarie garantitid, eller måste det köpas tillsammans med datorn?

Du har hela garantitiden på dig. Men det känns ju inte bra att köpa till det för att skydda sig mot uppenbara konstruktionsfel typ detta som drabbar många.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-07-30 01:48

shit jag om just köpt en powerbook 1,25 ´15 beggad...nu blir jag nervös. kan man köpa en care plan vad det nu hette på en beggad PB.....riktigt nervös jag kanske har åkt på en blåsning..mvh xon.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 21:42

Även min Powerbook 15" har en död nedre minnesplats numera. Jag upptäckte felet häromdagen när jag bara hade 512MB ram istället för 1.5GB. Har flyttat om minnena nu och datorn fungerar lite bättre, men den kraschar ibland och beter sig väldigt konstigt.

Jag testade också att bara sätta ett minne i nedre platsen men får då tre "tut"-ljud vid uppstart och sleep-dioden tänd.

Vart skall man vända sig för att försöka få utökad garranti / kostnadsfri reparation. Det hela är ju trots allt uppenbarligen ett tillverkningsfel. Min Powerbook är en 1.33GHz och serienummret börjar på M6xxxx, det vill säga utanför serienummers-intervallet på apples supportsidor.

häromdan upptäckte samma skit här... verkar vara ett GANSKA vanligt problem för powerbook användarna... har skrivit på namninsamlingen...

Hmm. Det är ju skrämmande vanligt detta problemet. Vad jag bara inte kan förstå är varför Apple inte kunnat åtgärda problemet helt när det uppenbarligen funnits sen flera revisioner tillbaka...

Har inte orkat lämna in min än för det brukar ta sån j-a tid och jag behöver använda den nu. Men jag tar nog mod till mig nästa vecka. Men först ska man dryga sig med backup, avregistrera musiken man köpt på itms mm ifall de sabbar hårddisken vilket hänt förut... Ahh vad trist sånt här är.

Nån som märkt av andra problem i samband med att minnesplatsen pajat? Jag har som jag skriver ovan haft strul med Airport och blåtand efteråt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 14:10

Min plats är också död…

Min plats är också död… …upptäckte det för ett tag sedan, segt som sirap med bara en 512:a. Skall lämna in datorn till Machuset på måndag för reparation. Tråkigt att jag hittade den här länken… nu blev jag lite orolig, innan var jag bara lite pissed. Modellen i fråga en en 1.67 PowerBook G4 15" inköpt i februari.

Ursprungligen av Rickard A:

Nån som märkt av andra problem i samband med att minnesplatsen pajat? Jag har som jag skriver ovan haft strul med Airport och blåtand efteråt.

Hårdvarutest-CDn rapporterade fel på hårddisken, men det var bara en följd av det trasiga logikkortet...

Lämnade in min idag. Skulle med lite tur få hämta den på fredag. Berodde lite på om Apple hade moderkort på lager eller inte.

Är lite pissed jag med just nu. Ok att de lagar det nu men sen kanske det händer igen? Verkar ju vara väldigt vanligt fel faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 17:48

Håller med,
själva lagningen gick snabbt och smidigt för mig. Lämnade in på torsdagen och på fredagförmiddagen kom delen ifrån holland och någon timma senare var den fixad.

MEN!
Det lär ju hända igen eftersom jag fick en likadan del isatt... suck.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-03 00:14

jag undrar....vad har ni betalat för alla reparationer....har ni garanti eller cashar ni..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 09:59

Gick på garantin. Men tid är också pengar

Så där, då var min lagad! En STOR eloge till Macsupport i Västerås för deras snabba hanterande och framförallt för att teknikern lät mig komma till honom om hämta datorn eftersom jag inte hann till stängningsdags.

Bara hoppas det inte händer igen utanför garantin...

Måste bara säga att guud vad skönt det var med en fungerande dator igen! Nu känner jag igen min mac igen. Höll på att få krupp på hur slö och skum den var efter att minnesplatsen pajat. Det kan inte bara varit den minskade minnesmängden som gjorde datorn slöare. Även med bara Safari igång kunde det ta 10 sekunder att öppna en mapp. Nu har jag 5 program igång och samma mapp öppnas direkt man dubbelklickar på den!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 14:49
Ursprungligen av Rickard A:

Måste bara säga att guud vad skönt det var med en fungerande dator igen! Nu känner jag igen min mac igen. Höll på att få krupp på hur slö och skum den var efter att minnesplatsen pajat. Det kan inte bara varit den minskade minnesmängden som gjorde datorn slöare. Även med bara Safari igång kunde det ta 10 sekunder att öppna en mapp. Nu har jag 5 program igång och samma mapp öppnas direkt man dubbelklickar på den!!

Åh, jag längtar också efter att få tillbaka hela min ram-mängd! Nu när jag kör på ynka 512 MB måste jag ju starta om datorn var och varannan dag, särskilt om jag har arbetat med Logic Pro eller ågot av mina grafikprogram.

Problemet är att jag bor lång från något serviceställe som jag törs lita på, så det får bli att skicka datorn till LAN-master istället för att lämna den till någon lokal klåpare och då tar det ju någon vecka. Jag har iofs min gamla maxade blåvita G3 som jag kan använda under tiden, men det tar emot att behöva gå tillbaka till 10.3 (g3ans dvd-läsare har gett upp, och det går ju inte att boota via FW eller dylikt så uppgraderingsmöjligheterna är likamed noll just nu) även om det bara är för en vecka.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 20:29
Ursprungligen av Rickard A:

Måste bara säga att guud vad skönt det var med en fungerande dator igen! Nu känner jag igen min mac igen. Höll på att få krupp på hur slö och skum den var efter att minnesplatsen pajat. Det kan inte bara varit den minskade minnesmängden som gjorde datorn slöare. Även med bara Safari igång kunde det ta 10 sekunder att öppna en mapp. Nu har jag 5 program igång och samma mapp öppnas direkt man dubbelklickar på den!!

Du har rätt i att det måste påverka datorn mer negativt än bara -512mb ram.
Det tar 10-20 sekunder att bara växla mellan öppna program. För att inte tala om att göra nya fönster i finder och safari.
Som tur är skall min pb in på måndag. (För övrig tillsammans med syrrans imac globe som har ett trasigt nätverkskort. Vilket resulterar i ett nytt logikkort i den med då ethernetkorter är en del av logikkortet. I bland är det inte bara positivt med en kompakt design…

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 07:53

Jag var en av de första som verkar ha rapporterat detta problem. Eftersom jag hade 2 st 1 GB-minnen i valde jag att köra vidare med 1 GB, men till slut lade datorn av helt. Vägrade starta. Jag beställde GENAST en ny (eftersom jag är ganska så beroende av den i arbetet), men valde en 17" istället eftersom grundmodellen redan har allt det jag vill ha, vilket innebär att jag slapp build-to-order och därmed fick snabbare leverans. 15-tummaren är just nu inne på AppleCare-service.

Den som står i valet och kvalet mellan en 15 och en 17-tummare bör välja 17-tummaren. Anledningen är att den senare faktiskt känns lite gedignare och är mer praktiskt i smådetaljerna. Man behöver t ex ingen enkrona för att byta batteri (och batteriet håller för övrigt också längre). Dessutom är en 17" skärm vanebildande. 17-tummaren är stor, men faktiskt bara ett par centimeter bredare än t ex en Sony Vaio 15" eller andra PC-laptops med 15" widescreenskärmar och inte alls lika djup.

Händer detta på 12" powerbooks också eller är det bara 15" ?

Ursprungligen av joppefan:

Händer detta på 12" powerbooks också eller är det bara 15" ?

Bara 15" vad det verkar. Varken 12" el 17" verkar lida allas av detta.

Lower memory slot failure

Hej.

I höstas min 15" Powerbook 1,5 ghz SN# W842******* köpt i juni 2004 av "Lower memory slot failure".
Tog kontakt med Apple men eftersom min dator låg utanför serienr intervallet de erkänner felet på samt att garantitiden löpt ut gick jag och köpte en st 1gb ram (istället för mina 2st 512mb).

Men.. 3 veckor senare rasar hårddisken.
Till saken hör att jag enda sedan datorn var ny haft problem med att fläkten fört ett satans liv då jag lutat på datorn.
Enligt Lan Master i Stockholm där jag lämnade in datorn på Apples inrådan för att få problemet fixat var "oljudet" inte tillräckligt högljutt för att de skulle fixa det.

Efter en massa reserch på webben har jag börjat förstå att det i vissa fall handlar om att Logickortet överhettas pga ett fläktfel - logickortet går sönder - hårddisken kraschar.

Eftersom jag senast hade datorn på service hos Lan Master (för att få fläkten fixad) 3jan - 10 jan 2005 bör jag enligt svensk konsumentlag fortfarande ha reklamationsrätt på datorn (förutsatt att jag kan bevisa att det är ett hårdvarufel).(tom imorgon).

Har ni några tips om hur jag bör vända mig till Apple, ngt jag behöver nämna eller åberopa?
Vad ja förstår har Apple i vissa fal gått med på att ersätta 15" Powerbooks utan garanti kvar pga av dessa fel.

mvh /Magnus

Ser ut som jag också har fått problemet med minnesplatsen. Det märkliga är att den inte är helt död. Just nu kör jag datorn med enbart en 512a i lower slot. Men när jag sätter i min andra 512a i upper slot vill datorn inte hitta den undre. Båda kretsarna är helt ok var för sig. Frustrerande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-28 12:03

Det låter som ett annat fel. På min dåvarande PowerBook ville datorn inte starta alls med fungerande minne i den döda slotten.

Det verkar som att det är ett glapp i den nedre slotten, för nu har datorn hängt sig ett par gånger när minnet suttit där. Det blir inte ens en Kernel Panic. Det bara fryser.

Nu kör jag bara minnet i den övre. Synd att ha 512 som inte går att använda

Hej!

Min PowerBook G4 1,5 GHz köpt augusti 2004 har också drabbats, trasig sedan december 2006 (minst). Kände inte till "lower memory slot" felet så jag utgick ifrån att ram-modulen var trasig. Hade 2*512 minnesmoduler i, kör nu bara med en i övre slotten...

Även på min dator fungerade den undre slotten minst en gång till efter att jag bytt plats på minnena och fick 1 Gb ram, men ensamt minne i nedre ger "tut-tut-tut + sleeplampan"=död.
->MusicNixon - kanske dör din nedre helt om ett tag, eller om du testar olika minneskonfigurationer.

2-års garantin är över, bara powerbook från nästkommande generation åtgärdas enligt Apple (s/n W8503xxxxxx through W8518xxxxxx)
Min har W843xxx..

Det måste ju vara helt bevisat att detta är ett tillverkningsfel? Ska en dator för 21.000 kr. exkl. moms bara hålla 2 år?

I ett rättvist, hederligt samhälle utan depraverad romersk rätt hade man iallafall kunnat utkräva blodshämd.

Tala med Apple

Hej.

Som jag tidigare berätta drabbades min Powerbook av "lower memory slot failure".
Kort därefter kraschade min hårddisk.
Efter en massa letande på nätet förstod jag att det i vissa fall var så att dessa två problem lite gick "hand i hand"...

Efter en massa samtal till Apple gick dom med på att betala nya delar men ej arbetkostnaden för att få det hela fixat.

Arbetskostnaden landade på 800sek.

Min Powerbook tillhörde inte de som accepterades för utbyte.

Så ligg på Apple, var trevliga och sakliga samt pålästa av bara tusan (dom vill ha svar på en hel del och det gäller att överbevisa dem).

Och hoppas att du hamnar hos en trevlig support kille....

Lycka till....

Bevaka tråden