Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger kraschar min Router...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag uppdaterade min Powerbook till Tiger så kraschar den min router, en D-Link 624+.
Det funkade klockrent innan...

Har inga problem att koppla upp andra datorer, mac som pc, trådlöst som via ethernet. Men, när jag pluggar in min TigerBook så kraschar routern. Den startar helt enkelt om sig (jag ser att Airport signalen tappas, och sen tas upp igen - varpå det kommer en ny krasch osv). Så fort PowerBooken är på något sätt inkopplad så kan jag inte surfa/komma ut genom routern på någon annan ansluten dator. Men, direkt när jag stänger av Airport/drar ur ethernet kabeln så funkar uppkopplingen igen..

Har uppdaterat till senaste firmware i routern, startat om den, resettat och gud vet vad...

Någon som varit med om liknande, har några förslag... anything...

Tilläggas kan att Powerbooken funkar klockrent nätverksmässigt på jobb... det är bara min hemmarouter som klappar ihop..

/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 10:17

Om jag minns rätt (orkar inte Googla nu) så var det något strul med vissa routrar och IPv6 som fick dem att krascha. Försök hitta något om D-link, IPv6 och OS X så kanske du får något tips (jag tror man skulle stänga av IPv6 på Macen som workaround).

Problemet verkar inte vara helt ovanligt och kan bero på dina gamla inställningar.
Kolla den här länken:
http://www.dslreports.com/forum/remark,13359682~reverse=0;days=10;root=macdsl;mode=nest

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 14:35

Mattias,

I den länk som Londongubben tipsade om finns ett inlägg med texten:

The issue with D-Link routers seems to be that Tiger sends out the hostname in the DHCP options field, and D-Link chokes on a hostname which is too long or has certain characters in it. Looks like Apple did something about this in 10.4.1.

D.v.s, i TCP/IP-inställningarna på din Mac kan man ange ett Klient-ID vilket sedan skickas till din Router då din Mac ber Routern om en IP-adress. Detta namn syns sedan i loggen & i DHCP-listan i din Router, så att du kan se vilken dator i nätet som fått en specifik IP-adress.

Klient-ID:t får endast innehålla A-Z, 0-9, inga mellanslag eller andra konstiga tecken!! Gör det det, är det upplagt för problem...

Alternativt struntar du i att ange ett Klient-ID, då det fungerar ändå...

Beroende på antal datorer du har i "ditt" nät, kanske du bör överväga att använda fasta IP-adresser, alternativt så lägger du in dina maskiner i Routerns DHCP-server, s.k. "Static DHCP Clients". Detta ger dig DHCP-servens fördelar, men låter dig ändå bestämma vilken maskin som får viken IP-adress...

Lycka till...

-Torkel

Några bra tips. Man tackar.
Ska testa när jag kommer hem någon gång sent ikväll. Tack!

/Mattias

Vi har fått problem med vårt nätverk de senaste veckorna. Jag får starta om ADSL-modemet och D-Link-switchen någon gång per dag då trafiken ut på internet dör. Det har börjat i samband med att jag la in Tiger på min dator. Ingen annan kör Tiger än så länge. Telia säger att det inte är något fel på ADSL-modemet.

1
Bevaka tråden