Konsultpc, bra med mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2005-05-28 12:44

Jag jobbar som konsult och är ute på olika bolag och jobbar, ibland får man arbeta med lånepc men ibland egen. Funderar på att köpa en mac men är osäker på om det kommer fungera bra på windowsnätverken de oftast har. Och hur ligger det till med t.ex. MS Project-filer, går det att jobba med dem på mac? Mail, jag antar att det inte är några problem att ansluta till Exchangeservrar, korrekt?
Någon i liknande situation som kan ge tips? Tackar på förhand!

just det ja, tänkte förstås skaffa en bärbar men inte riktigt säker på vilken, 17" är kanske lite tungt att släpa runt...?

MS Project finns inte till OS X. Men det finns alternativa program som kan importera projectfiler. Ett av dessa är projekthanteringsprogrammet Merlin, (www.projectwizards.net/en/merlin). Vet inte riktigt hur bra den är på att samarbeta med MS Project i praktiken dock. Antar att det finns en del kompromisser.

Exchange ska inte vara något problem däremot. Mer info om detta finns på: http://www.apple.com/macosx/features/windows/

PB 17" är inte speciellt tung, 3,1 kg, lättare än många betydligt mindre Wintelmaskiner. Det tuffaste med den är att den bara är 2,6 centimeter tunn, riktgt imponerande faktiskt.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-28 16:06

Jag har hittills inte haft uppdrag hos någon kund som tillåtit inkoppling av konsultdatorer, så jag siktar också på en Powerbook så småningom, särskilt som jag konsultar på en applikation som körs under Unix. Men jag vette tusan om jag inte skulle satsa på en PC för kompatibilitetens och enkelhetens skull om jag hade Windows-baserade uppdrag och var tvungen att köra min egen dator. Om inte annat vill man säkert undvika att vara en "Mac-strulare" när man tar betalt per timme.

• Medlem
  • Borlänge
  • 2005-05-28 16:24

Trist!

Ursprungligen av macce:

Jag har hittills inte haft uppdrag hos någon kund som tillåtit inkoppling av konsultdatorer, så jag siktar också på en Powerbook så småningom, särskilt som jag konsultar på en applikation som körs under Unix. Men jag vette tusan om jag inte skulle satsa på en PC för kompatibilitetens och enkelhetens skull om jag hade Windows-baserade uppdrag och var tvungen att köra min egen dator. Om inte annat vill man säkert undvika att vara en "Mac-strulare" när man tar betalt per timme.

Precis en sådan vis kommentar jag INTE ville höra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-28 19:17
Ursprungligen av PeMPe:

Precis en sådan vis kommentar jag INTE ville höra!

Hehe, förstod nästan det. Sorry.
Jag vet ju inte vilken typ av kunder du har, kanske finns det möjlighet för dig att utan problem köra Mac hos några eller flera av dem. Sedan beror det mycket på vad man ska ha sin bärbara till. Om du ska ha den till att utveckla på och dokumentera för egen del funkar det ju med vilken obskyritet till dator som helst, men måste du oftare sömlöst dela data och vara en del av kundens nätverk är kanske PC ett bättre val, just ur smidighetssynpunkt.

Macen kan dela det allra mesta med PC-världen, men då och då blir jag besviken över att det inte går lika enkelt som allt annat i OS X. Det kan förstås ha med tillvänjning och kräsenhet att göra.

Alternativet för dig kan kanske vara en snygg 17 tums PowerBook med Virtual PC om du inte har några fasansfulla prestandakrav på Windowsdelarna.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-28 22:28

Jag jobbar också som konsult, och hos mina kunder hade jag nog fått försvara mig en del om jag kommit med en mac under armen.
Dock har jag en del kunder som jag vet kör mac hemma och de hade ju älskat mig!

• Medlem
  • 2005-05-28 23:20

Min pappa är iBookanvändare och konsult, vad jag vet har han aldrig några problem...

1
Bevaka tråden