Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar plötsligt kontakten

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 08:40

För några veckor sedan övergick Telia från att tidigare ha krävt inloggning mot bredbandet till att man helt enkelt bara ger sig ut och surfar direkt datorn slås på.

Jag har en trådlös uppkoppling mot en Netgear router, G5:a 1.8GHz och 10.3.9.

Samma dag Telia rekommenderade det nya sättet att "koppla upp sig" började jag tappa kontakten med internet. Det händer några gånger i veckan, oftast ungefär en gång om dagen.

På Telia säger man att jag måste starta om routern och det hjälper ibland att logga in på den och resetta den. Men ibland måste jag starta om den på riktigt och vid hälften av tillfällena måste jag även starta om ADSL-modemet, eftersom jag ser att jag helt enkelt inte har någon IP-adress. På morgonen när jag startar upp datorn för första gången är jag (om jag minns rätt) alltid bortkopplad.

Jag ifrågasatte naturligtvis varför jag ska acceptera att plötsligt börja hålla på så här men fick ett glidande svar.

Innan jag bråkar mer med dem vill jag veta om det finns något sätt att gå runt problemet vad gäller inställningar i router eller system.

Kan problemet bero på Telias nya sätt att skapa kontakt med surfarna och i så fall på vilket sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-28 09:31

Min far hade väldiga problem med sitt Telia ADSL (främst med eposten* (!)) i kombination med hans Netgearrouter efter att de slopat inloggningen. I hans fall löstes problemet när han uppgraderade mjukvaran sin router. Fråga mig inte varför, åtminstone mail-problemet var minst sagt lite mystiskt.

*Min fars epostproblem var följande: efter att Telia slopat inloggningen kunde han inte längre skicka och ta emot mail via Telias epostservrar. Vid försök att hämta mail från Telias pop3-server fick han timeout i första skedet, men det gick utmärkt att hämta mail från andra servrar. Vid försök att pinga eller tracerouta mot m1.xxx.telia.com kom man fram till själva mailservern men där tog det stopp, den svarade inte på ping. Kopplade man ur routern fungerade det klockrent (såväl att pinga servern som att hämta/skicka mail). Problemet uppstod alltså bara mot telias servrar och endast när man gick via Netgearroutern. Efter att jag uppgraderat (eller kanske tom bara installerat om?) mjukvaran i routern försvann som sagt problemet. Före uppgraderingen testade jag allt, inkl att sätta datorn som dmz etc etc, men inget hjälpte. Enligt Netgear är det många som drabbats av det här problemet. Hur kan sådant här uppstå? Ok att routrar kan bete sig underligt, men hur kan de göra så att det inte går att få kontakt med vissa servrar på det här sättet? ...och varför uppstår problemet just när Telia skippar inloggningen? Den enda ledtråden jag har är namnet man får om man pingar en av Telias m1.xxx-servrar - tex "ping m1.611.telia.com"
ger "PING pne-msproxy1.glb.skanova.net (81.228.8.31) - är ett annat än det man fick tidigare (då fick man samma namn tillbaka, i det här fallet m1.611.telia.com), vilket jag i min okunskap tolkar som att telia har flyttat/ändrat epostservrarna på något sätt. För Telia är det givetvis hur enkelt som helst att i det här läget skylla på Netgear (det fungerar ju bra utan router, och dessutom löses ju problemet iom uppgradering av routern), men det är svårt att blunda för det faktum att problemet bara gäller just Telias servrar.

Ok, nu ska jag sluta grubbla på saker som jag inte kan något om, och istället fixa mig lite frukost. Det enda jag egentligen ville säga var följande: Se till att din router har den senaste mjukvaran. Om inte det hjälper, kontakta routersupporten.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 20:06

Nu har jag uppgraderat routern (WGR614) och det gick ju bra men idag hände det igen.
Jag provar alla möjliga varianter jag kan tänka på men det hela slutar med att det inte ens räcker med att jag hårdvaruresettar routern utan jag måste starta om modemet.

Är det INGEN som fått samma problem som jag efter Telias nya loginmetod drogs igång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 20:28

Du säger att du tappar ip-adressen, är det alltså när du går in på routerns inställnignssidor och kollar "router status" som du ser att du inte har någon giltig ip-adress?

Har du talat med Netgears support? Jag har varit i kontakt med dem ett par gånger, och med lite tur kan man komma i kontakt med riktigt vettigt folk där.

Ursprungligen av sirugo:

För några veckor sedan övergick Telia från att tidigare ha krävt inloggning mot bredbandet till att man helt enkelt bara ger sig ut och surfar direkt datorn slås på.

Jag har en trådlös uppkoppling mot en Netgear router, G5:a 1.8GHz och 10.3.9.

Samma dag Telia rekommenderade det nya sättet att "koppla upp sig" började jag tappa kontakten med internet. Det händer några gånger i veckan, oftast ungefär en gång om dagen.

På Telia säger man att jag måste starta om routern och det hjälper ibland att logga in på den och resetta den. Men ibland måste jag starta om den på riktigt och vid hälften av tillfällena måste jag även starta om ADSL-modemet, eftersom jag ser att jag helt enkelt inte har någon IP-adress. På morgonen när jag startar upp datorn för första gången är jag (om jag minns rätt) alltid bortkopplad.

Jag ifrågasatte naturligtvis varför jag ska acceptera att plötsligt börja hålla på så här men fick ett glidande svar.

Innan jag bråkar mer med dem vill jag veta om det finns något sätt att gå runt problemet vad gäller inställningar i router eller system.

Kan problemet bero på Telias nya sätt att skapa kontakt med surfarna och i så fall på vilket sätt?

Hade exakt samma probleem som du... men bara under den tiden då de höll på att fixa det här med inloggningen... sen dess när det varigt klart så har det inte hänt igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 21:57

Hade också exakt samma problem, men vi uppdaterade våran routers (D-link DI 714p+) firmware, och så slutade problemen....

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 23:39

Ja, IP-adressen förscvinner från Router status. Vid nåt tillfälle när jag rngde Telia-supporten sade de också att de inte hade nå'n IP på mig. Omstart av modem hjälpte men modemet är alltså ett gammalt Nokia. Kan det vara modemets drivrutiner som måste uppgraderas?

1
Bevaka tråden