Suddig oskarp bildskärm ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 08:39

Har en fin sony bildskärm som är 4 år och väldigt oskarp, med dålig kontrast. Vad beror detta på, den borde väl hålla betydligt längre än så? Har den gjort sitt eller är det något man kan åtgärda på verkstan?

Ursprungligen av Dan:

Har en fin sony bildskärm som är 4 år och väldigt oskarp, med dålig kontrast. Vad beror detta på, den borde väl hålla betydligt längre än så? Har den gjort sitt eller är det något man kan åtgärda på verkstan?

"En Sony bildskärm" Du måste nog vara lite mer specifik om du ska kunna få hjälp tror jag.

• Oregistrerad
  • 2005-05-27 13:18
Ursprungligen av Svante S:

"En Sony bildskärm" Du måste nog vara lite mer specifik om du ska kunna få hjälp tror jag.

ok jag preciserar lite, det är en Sony Trinitron CRT GDM-FW900 23 tums, tre års garanti, men den har gått ut tyvärr.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-27 13:42

Den ska hålla betydligt längre.

Du bör gå in i menyerna och leta upp Reset (kan finnas manuellt knapp på fronten).
Aktivera Reset.
Då går alla inställningar till default läge.

Sedan gå in i meny igen och leta efter konstrastförhöjande.
Jag har gammal Sony skärm som jag manuellt på fronten kan öka kontrast (kallas GPE av dom).

Även Systeminställningar i OSX påverkar också viss mån.
Gå till Bildskärm, välj Färg, där kan du välja färgprofiler som påverkar kontrastnivåer.

Numera lönar det sig inte att laga CRT-monitor, köp hellre ny skärm som ofta har 3 års garanti.

• Oregistrerad
  • 2005-05-30 07:54
Ursprungligen av REP:

Den ska hålla betydligt längre.

Du bör gå in i menyerna och leta upp Reset (kan finnas manuellt knapp på fronten).
Aktivera Reset.
Då går alla inställningar till default läge.

Sedan gå in i meny igen och leta efter konstrastförhöjande.
Jag har gammal Sony skärm som jag manuellt på fronten kan öka kontrast (kallas GPE av dom).

Även Systeminställningar i OSX påverkar också viss mån.
Gå till Bildskärm, välj Färg, där kan du välja färgprofiler som påverkar kontrastnivåer.

Numera lönar det sig inte att laga CRT-monitor, köp hellre ny skärm som ofta har 3 års garanti.

Jag har provat allt det där, visst blir det lite bättre men det är ändå väldigt dåligt. Väldigt dålig kontrast, grå suddig bild, och ett antal vågräta tunna streck som går över skärmen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-30 08:07
Ursprungligen av Dan:

Jag har provat allt det där, visst blir det lite bättre men det är ändå väldigt dåligt. Väldigt dålig kontrast, grå suddig bild, och ett antal vågräta tunna streck som går över skärmen.

Beskrivning av ett antal vågräta tunna streck är ett så kallas "återgångslinjerna".
Elektronstrålen i bildröret ritar upp snabbt många linjer som ska synas, men
under återgång tillbaka upp till övre första ska linjen inte synas.
Eftersom det är fel på logikkort i monitor, så syns återgångslinjen.
Jag har sett det många ggr på felaktiga monitorer, åtgärd är att reparera på logikkort
eller byta ut ( kan också vara fel i själva bildröret, sannolik är liten ).

Men idag lönar sig inte att byta ut. Prisskillnad är så liten och reparationsgaranti
är ofta 3 månader.

1
Bevaka tråden