Min första mac (bärbar)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-26 23:07

Hej!
Trevligt forum.. ny och allt.
Har läst lite info om nya powerbook och tänkte bolla lite ideér med er här..
First time mac för min del, förövrigt.

Är så att jag är i behov av en bärbar dator och då har jag ju fått syn på Powerbook (nya G4?).
En 12", främst för smidigheten gentemot mina krav.
Användningsområdena är; skriva skolarbete, lyssna på musik, surfa och möjligtvis lite bildhantering (skära om/förminska/förstora bilder osv osv.)

Det blir ju då;
1.5ghz
512ddr
60gb

är jag i behov av att uppgradera till 768ddr ram?
rekomenderar ni något annat för dessa 15.000:-?
Kommer jag att bli nöjd?

Tack på förhand!
MVH
Marcus

Ser fram emot min tid med en mac. Har länge velat ha en och nu jäkla ska det bli av

• Oregistrerad
  • 2005-05-26 23:11

Den behöver du inte modifiera, det är ett jättebra köp "as is". Komplettera med nytt minne om ett tag, det är vettigt av två skäl: 1. Det är billigare då och 2. Det är trevligt att kunna ge datorn lite extra scwhung den dagen då man tyckte den började bli lite omodern. Om det är 12" du menar, så har jag själv just beställt en likadan, i standardutförandet.

• Medlem
  • 2005-05-26 23:25

Du kommer bli helnöjd, det kan jag nästan lova! PB 12'' är helt underbar, grymt smidig men fixar ändå allting. Om du skulle tycka att särmstorleken är begränsande kan du alltid köpa en lcd-skärm och köra dubbla skärmar.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-05-27 09:21

allright.. låter bra..
vad är det för skillnad mellan combo och superdrive? mer än 2000:-

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-27 09:28

Superdrive är en DVD-brännare (8x hastighet) medan Combodrive är en DVD-läsare/CD-brännare. Rätt saftig prisskillnad som sagt (1800 kr) även om du får 20 extra Gb på hårddisken också.

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-27 10:21

Jag har också precis beställt en (4 dagar sedan). 12" dock med superdrive, blev övertalad till det av en duktig försäljare...
Jaja, med tanke på vad jag har tänkt använda den till, enklare musik- och videoredigering i Garageband respektive iMovie, så kanske det kan vara vettigt. Men jag håller med om att prispåslaget är rätt saftigt. Är det någon som har koll på hur länge det brukar ta innan man har sin dyrgrip i handen från det att man beställt den? Jag beställde via den lokale åf, inte via Apple Store om nu det har nån betydelse.

Ursprungligen av Kårre:

Är det någon som har koll på hur länge det brukar ta innan man har sin dyrgrip i handen från det att man beställt den? Jag beställde via den lokale åf, inte via Apple Store om nu det har nån betydelse.

Jag beställde en 15" PowerBook ifrån inLife förra onsdagen, "när som helst" får jag den vilket borde betyda cirka två veckors leveranstid.

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-27 15:28
Ursprungligen av Svampisen:

Jag beställde en 15" PowerBook ifrån inLife förra onsdagen, "när som helst" får jag den vilket borde betyda cirka två veckors leveranstid.

Ack ack. Så nära och ändå så långt borta... Nej men allvarligt talat så är det väl ungefär vad jag ställt in mig på.

• Medlem
  • 2005-05-27 10:36

Jag köpte begagnad dator och fick supderdrive "på köpet", letade inte efter datorer med det. Jag älskar att kunna bränna en dvd så fort man ska bränna nåt större än 700mb. Om man har en stationär dator är det ju enkelt att köpa till en extern dvd-r, men det blir ju väldigt osmidigt om man har en bärbar och ska släpa med sig.

Jag köpte nyligen en 12" pb g4, combo. Billigast möjligt alltså. utrustningsnivån är så hög från början att man inte behöver nåt annat till den. Jag kommer att ha den som resekumpan och på kundmöten. Jag vågar säga att den är bästa köp just nu. pris/utrustningsförhållandet är otroligt bra.

Jag jobbar mycket med layout av webb och tryck så jag var nära att köpa 15". Efter att ha singlat slant några gånger struntade jag i slumpen och lät plånboken avgöra. Jag tror nog inte jag kommer att sakna de extra pixlarna femtontummaren erbjuder.

15 tummaren erbjuder mer än bara extra pixlar.

• Bättre grafikkort

• PC-card plats

• FireWire 800

• Gigabit Ethernet

Och säkert fler saker som jag har glömt :).

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-01 12:51

Är också en av dem som sitter och väntar på min pb 12" som ligger någonstans i postens korridorer och jäser. Längtar efter att sätta mig i min soffa och logga in för första gången... mmmm...
Jag köpte till 256 i ram, alltså 768 totalt. Men jag tycker att applestore är lömska som prissätter minnen så högt!!! 256 extra från AS kostar lika mycket som 512 från macoteket, men då blir man sittande på 256 extra som man inte har någon glädje av. suck.
Nu ska jag gå och se om det var en avi från posten som damp ner genom dörren.

1
Bevaka tråden