Någon som testat Vodafones Mobile Connect Card?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-26 20:52

Isåfall, funkar det bra? Något man måste tänka på innan man binder upp sig i 12 månader?

• Oregistrerad
  • 2005-05-27 00:06

Jag har bara sett snabba demonstrationer i butik. Fungerade klockrent. För övrigt har jag inte hört någon vara missnöjd med kortet.
Jag tror det är ett säkert kort.

• Medlem
  • 2005-05-27 13:24

MacWorld testar hur det fungerar i senaste numret.

• Medlem
  • 2005-06-27 13:21

Satte precis Vodafones kort på en PB15 här på jobbet och det verkar fungera utmärkt -till slut.

Vodafone skryter lite med att deras kort även funkar till Mac och de har tom en liten folder med info om detta som följer med i paketet. De talar om vikten av att ladda ned senaste versionen av Mobile Connect från vodafone.se. Tyvärr är den versionen gammal och jag fick den inte att funka på Tiger. Hos vodafone.com däremot finns rätt version att tillgå:
http://www.business.vodafone.com/mobileofficeroot/enuk/support/20_datacards/10_3gdatacard/10_option/30_downloads/p_downloads.jsp

Efter att installeringsprogrammet för 2.01 fått avinstallera den gamla versionen och sedan installera sig själv fungerar det utmärkt.

Vad har ni för hastigheter? Har man mottagning "överallt" eller bara inom citykärnan?

Den går på UMTS (3G) i storstadsregionerna och på GPRS där det är sämre täckning. Hastigheten är hygglig i UMTS-nätet, det duger för såväl surf som mail. Men GPRS lirar bara för att läsa mail enligt min mening.

/M

• Oregistrerad
  • 2005-06-28 21:04

...kör internet trådlöst över bluetooth med min z800 eftersom p12 inte har nån kortplats... funkar hur bra som helst. Dock kan jag inte se hur fort det går, även fast det är snabbare än mitt inbyggda skogsmodem,

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-11 11:31

Finns det UMTS-täckning mitt inne i småstäder som t.ex Ludvika? Och vad kostar det hela? Och får man med ett SIM-kort som man kan använda till sin GSM-telefon?

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-07-14 14:17

Inget officiellt stöd för Tiger

Fick nyss ett samtal från Vodaphones tekniska support. De bekräftar att Vodaphone har *inget officellt stöd för Tiger*. De har för 10.3.X

Programvaran som det står om tidigare i tråden är en, enligt teknikern, "workaround"

http://business.vodafone.com/mobileofficeroot/enuk/p_macdasboard_2_01_issue.jsp

Till saken hör att jag får inte programvaran att fungera med Tiger.

/Bernt

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-07-15 01:17
Ursprungligen av berntm:

Fick nyss ett samtal från Vodaphones tekniska support. De bekräftar att Vodaphone har *inget officellt stöd för Tiger*. De har för 10.3.X

Programvaran som det står om tidigare i tråden är en, enligt teknikern, "workaround"

http://business.vodafone.com/mobileofficeroot/enuk/p_macdasboard_2_01_issue.jsp

Till saken hör att jag får inte programvaran att fungera med Tiger.

/Bernt

En avinstallation löste märkligt nog problemet. Nu surfar jag för glatta livet.
Inga problem, mer än att min engelska programvara numera är tüsk, men *det* kan jag leva med.

Tiger & Vodafone MCC

Jag har provat alla varianterna som ni nämnt, tillsammans med OS X 10.4.2. Tyvärr har jag inte lyckats. Jag fick dock lämna tillbaka kortet till Vodafone-butiken och fick löfte om att inte behöva betala någonting. Sen var jag välkommen tillbaka när Vodafone officiellt fått Tiger-stöd. Och jag som inte vill behöva gå tillbaka till modem när jag åker till landet.

• Oregistrerad
  • 2005-07-18 15:14
Ursprungligen av berntm:

En avinstallation löste märkligt nog problemet. Nu surfar jag för glatta livet.
Inga problem, mer än att min engelska programvara numera är tüsk, men *det* kan jag leva med.

...hjälpte sverker med att få igång sitt kort med lyckades som sagt inte, intressant att Ni fått igång det! Kul för er

Det är på gång en ny programvara som betatestas nu och förhoppningsvis kommer i slutet av sommaren!

• Oregistrerad
  • 2005-08-03 16:05

Ett tips för er med Mobile Connect, är att kolla den officiella business-sidan.

http://business.vodafone.com

Där läggs alltid de senaste uppdateringarna av programvara upp.

Gällande täckning/hastighet.
I storstäderna (Malmö, GBG och STHLM) har VF eget nät med den teoretiska hastigheten 384kb/s.
Utanför "lånar" vi 3GIS nät, dock är hastigheten begränsad till 128kb/s. (Håller på att uppgraderas, tex här i Kristianstad där hastigheten är 384kb/s)

Som sagts innan så är kompabiliteten med 10.4 dålig, ej garanterat att det funkar.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-03 18:26

Nu har väl även Telia en motsvarighet till Vodafone 3G Mobile Connect card?

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-08-03 20:11
Ursprungligen av Loranga:

Nu har väl även Telia en motsvarighet till Vodafone 3G Mobile Connect card?

Näru' inte på långa vägar! Har haft ett antal samtal med de "som har koll" på Telia.
Många journalister har visat intresse för Telias tjänster, berättar man.
I övrigt är det allmänna intresset skralt, uppfattar de.

Provade att stoppa i deras Optioncard i min Powermac, datorn krashade. Märkligt, då kortet ser ut som det Connectkort som jag har.

/Bernt

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-07 13:28

Ok , tack för tipset Bernt!

Jag har lite halvdålig täckning på mitt Vodafone, pendlar mellan "2" och "3" på den femgradiga skalan. Det är lite gummisnoddskänsla att surfa. Kommer Vodafones externa antenn för 295 kr inkl moms att förbättra min täckning?

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 11:26

*bump*
Heinz, vad säger du? Vad kan jag förvänta mig av en antenn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 11:36

Sjukt. Jag installerade det på en bärbar PC och fick det att funka. Efter ett tag gicka allt lika bra förutom att bilderna blev av dålig kvalitet - Alla bilder! Även sådana som utgör ränder och annat. Parallellt kördes kortet på en PB15 och ungefär samtidigt uppträdde samma fel. Jag provade att byta kort (pcmcia - inte SIM) - samma fel.

Bilderna blev liksom pixliga, ungefär som när en stor gif laddas i en browser..

Idéer?

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 17:48

hicke, samma här. Jag antar att bilderna komprimeras i Vodafones gateway för att minska trafiken.

• Oregistrerad
  • 2005-08-10 00:23

Loranga:
Kan inte garantera att du får upp bättre nät med en extern antenn, dock hjälper det i de flesta fallen.
Du kan väl höra med en ÅF om du har möjlighet att ta hem o testa?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 09:14

Loranga: Jag har iofs inget behov av bilder, eftersom kortet används av personal som har jour i serverhallen, då räcker ssh. Det är bara något jag konstaterat...

Skulle vara intressant att få reda på vad det är för fel!

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-10 09:53

hicke: Jag tror helt enkelt att det inte är något fel, utan en "feature" från Vodafone för att minimera trafikmängden i sitt nät.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 09:58

hicke: Jag tror helt enkelt att det inte är något fel, utan en "feature" från Vodafone för att minimera trafikmängden i sitt nät.

OK. Jag minns att allt funkade jättebra en dag och nästa var det knas på bilderna. Som sagt, är det en feature, tycker jag att det bör vara valbart för klienterna som ändå betalar ganska hyggliga stålars för att kunna surfa i skogen..

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-10 10:03
Ursprungligen av hicke:

OK. Jag minns att allt funkade jättebra en dag och nästa var det knas på bilderna. Som sagt, är det en feature, tycker jag att det bör vara valbart för klienterna som ändå betalar ganska hyggliga stålars för att kunna surfa i skogen..

Kan det inte vara för att du hade bilder i din webbläsares cache, som successivt byttes ut? Så uppfattade jag det också. Och jag håller med dig, det borde vara valbart för kunderna.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-09-24 22:41

Och jag håller med dig, det borde vara valbart för kunderna.

Det är det ju
Ring kundtjänst, be dem slå av komprimeringen och ändra därefter APN till "internet" istället för "internet.vodafone.net".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 11:02

Vet inte. Troligtvis inte eftersom datorns enda kontakt med internet är det kortet..

• Medlem
  • 2005-09-30 15:06

3g kort vodafone vpn klient

Är det någon som fått någon vpn klient att fungera på vodafones 3g kort, har försökt med både ciscos samt den inbyggda pptp, kör tiger.

Någon som får Vodafones 3G-kort att fungera med annan operatörs SIM-kort??

1
Bevaka tråden