Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kostar en blank DVD 30:-st..

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-06-08 15:15
Ursprungligen av Fredric:

Man nog köpa en ukulele och blockflöjt och bli musiker,, lägga upp sig själv på nätet och be om bidrag!!

Haha!
Ska lätt nominera ditt förslag till "Årets affärsidé 2005" om de finns någon sådan :>

  • Medlem
  • 2005-06-08 16:02

Är lika förbannad jag. Framförallt för inkonsekvensen. Om man nu begränsat rätten till kopior kan man inte avgiftsbelägga spelare. Antingen är det tillåtet eller så är det inte.

Att mp3spelare, dvd-spelare med hårddiskar samt hårddiskar ska förses med straffskatt kommer bara att leda till att folk anser sig ha betalat piratkopiorna. Och det var väl inte meningen.

Att man måste registrera sig för att slippa betala känns ännu mer otrevligt. Ofta när man måste ha en ny hårddisk, cd-r eller dvd-r så är det bråttom - inte hinner jag hitta ett godkänt köpställe på ett panikjobb.

Och det allra värsta är att inkomsterna från avgiften kommer att göra de stora artisterna/bolagen rikare automatiskt eftersom man räknar schablonmässigt. Per Gessle kommer att få några ören för varje DVD du köper...

  • Medlem
  • 2005-06-08 17:53

Återigen, kassettersättningen går till upphovsmännnen, inte till artister (såvida de inte också är upphovsmän) eller bolagen.

Enligt lagen om upphovsrätt har man som upphovsman rätt att utkräva ersättning när ens verk nyttjas genom exemplarframställning eller framförande. Samma lag säger också att en konsument har rätt att göra kopior för personligt bruk, men detta undantar inte upphovsmannens rätt att kräva ersättning för dessa kopior.

Dock har t o m våra politiker insett att det inte är hållbart att kräva av enskilda konsumenter att de ska registrera och betala för varje kopia de gör, istället har man tagit fram kassettersättningen som en slags kompromisslösning - du betalar ersättning på alla medium som KAN användas för att mångfaldiga skyddat material, men betalar inte lika mycket som det egentligen hade kostat med upphovsrättslig ersättning. Mao, den avgift du betalar för att bränna dina semesterbilder hjälper till med att bekosta den rabatterade avgift du betalar när du bränner av kompisens nyinköpta platta.

Nu är inte förhandlingarna om ersättningsnivåer klara heller. CopySwede verkar ha som utgångspunkt en maxavgift på 11,75 kr för en DVD-R.

OBS att jag inte försvarar denna höjning, bara försöker förklara vad ersättningens syfte är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 18:01

Det vor roligt att vet hur många % av alla brända CD/DVD-R skivor som innehåller illigala kopior,, jag skulle gissa på högst 1-2% kanske..
Det här är så ur dumt så att det liknar inget alls, som protest kommer jag aldrig mer köpa en CD/DVD-R skiva i Sverige, punkt! slut!.. Sedan spelar det ingen roll för mig om det är dyrare att beställa ifrån tyskland,, bara jag inte ger dom en krona så är jag nöjd.

Snacka om att råna oskyldiga på pengar,, skulle detta vara i Frankrike så skulle det ligga 2500 ton hästskit utanför CopySwede

Senast redigerat 2005-06-08 18:13
Ursprungligen av Fredric:

Det vor roligt att vet hur många % av alla brända CD/DVD-R skivor som innehåller illigala kopior,, jag skulle gissa på högst 1-2% kanske..

Snarare så ligger nog siffrorna närmare 50% för CDR och kanske så mycket som 70-80% för DVDR

En bekant som har datorbutik säljer 10.000-tals DVDR i månaden och han har observerat att det är inte folk som gör film själva eller de som gör backup som köper 100 pack DVDR......

  • Medlem
  • 2005-06-08 18:30
Ursprungligen av jazzper:

En bekant som har datorbutik säljer 10.000-tals DVDR i månaden och han har observerat att det är inte folk som gör film själva eller de som gör backup som köper 100 pack DVDR......

Så hur observerar han det, ja menar det är lite svårt att se på folk.
De som gör backup och bränner ut egen film, massa foton eller annat.. Varför skulle inte de köpa ett 100 pack? Förstår inte alls din logik.. Det är befänkt att tro att de bara skulle köpa en skiva per inköpstillfälle.
Jag köpte 200 CD-skivor nyss.. De är alla slut och inte många av dem har gått till något olagligt, faktiskt inga. Bara att bränna ut Solaris skivorna ett par gånger, några foto-skivor osv så är man snart uppe i ett par hundra skivor.. Varpå man slänger många efter att de fyllt sitt syfte, tex en installation.

Ursprungligen av pawh:

Så hur observerar han det, ja menar det är lite svårt att se på folk.
De som gör backup och bränner ut egen film, massa foton eller annat.. Varför skulle inte de köpa ett 100 pack? Förstår inte alls din logik.. Det är befänkt att tro att de bara skulle köpa en skiva per inköpstillfälle.

Jag sa väl aldrig att det handlade om enstaka skivor Enligt honom så köper arkiverare och filmare 10 pack kvalitetsskivor medan piratkopierare köper 25 50 och 100-pack billigast möjligt. Sen så handlar det inte om att se på folk vad de använder de brännbara till utan även höra de flesta skryter rätt friskt om sina senaste nedladdade filmer och TV-serier. Att många bär fåniga anticopyright T-shirts gör det också ganska lätt att gissa vad skivorna används till.

  • Medlem
  • 2005-06-08 18:48
Ursprungligen av jazzper:

Jag sa väl aldrig att det handlade om enstaka skivor Enligt honom så köper arkiverare och filmare 10 pack kvalitetsskivor medan piratkopierare köper 25 50 och 100-pack billigast möjligt. Sen så handlar det inte om att se på folk vad de använder de brännbara till utan även höra de flesta skryter rätt friskt om sina senaste nedladdade filmer och TV-serier. Att många bär fåniga anticopyright T-shirts gör det också ganska lätt att gissa vad skivorna används till.

Jag förstår vad du menar, till stor del håller jag med. Det jag ville framhäva var att man visst kan köpa många "skit" skivor för annat än piratande.
Det är klart att den målgrupp du pratar om finns, men frågan är hur stor den är.. Det är ju billigare och lättare att köpa en till hårdisk och flytta filer via nätet har aldrig varit lättare.. CD-skivor med piratande på känns lite 90-tal? Men jag kan ha fel.
Sedan att sådana som arkiverar data inte sparar på noname ligger självklart mycket i.

Det kan finnas en grupp jag glömt bort i mitt resonemang, de som inte har videosladdar från datorn till tv osv.. de kanske bränner för att köra i DVD-spelare..

  • Medlem
  • 2005-06-09 00:15
Ursprungligen av Fredric:

Det vor roligt att vet hur många % av alla brända CD/DVD-R skivor som innehåller illigala kopior,, jag skulle gissa på högst 1-2% kanske..

Kanske dags att påpeka igen att avgiften INTE är för illegala kopior, utan den typ av kopiering som tillåts enligt lagstiftningen. Kanske bör det också nämnas att det redan är avgift på CD/DVD-R, det är inget nytt påhitt utan en höjning. Läs gärna http://www.copyswede.se/default.asp?P=1075

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 18:47

Jag bränner 1st Backup DVD i veckan på mina dukument mappar, plus på DVD/CDs alla nya jobb jag gör,, så jag bränner väl i snitt ca 1-10st DVD i veckan beroende på vad jag gör och hur mycket jobb man har, så varför ska jag ge E-Type stålars??

Ursprungligen av Fredric:

Jag bränner 1st Backup DVD i veckan på mina dukument mappar, plus på DVD/CDs alla nya jobb jag gör,, så jag bränner väl i snitt ca 1-10st DVD i veckan beroende på vad jag gör och hur mycket jobb man har, så varför ska jag ge E-Type stålars??

Använder du DVD-R för backup så får du ju dra av dom på företaget, kostnaden spelar alltså ingen större roll och om du bara använder brännbara skivor till egna jobb så kan du ganska lätt slippa att betala copyavgift.

En missuppfattning kanske men jag kan inte se detta som något annat än skatt till. Intäkten kommer att gå till sjukvård, polis, skola, socialbidrag, byråkratlöner ditten,datten etc.etc.

  • Medlem
  • 2005-06-08 20:45
Ursprungligen av Svante S:

En missuppfattning kanske men jag kan inte se detta som något annat än skatt till. Intäkten kommer att gå till sjukvård, polis, skola, socialbidrag, byråkratlöner ditten,datten etc.etc.

Ja, en missuppfattning, det är inte dit just denna avgift kommer att gå. Likväl en idiotisk avgift som legitimerar olaglig kopiering...

pinsamt är det i alla fall. själv har jag beställt från wesellcd som det länkas till tidigare i tråden. löjligt billigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 22:46

Så blir det väl moms på avgiften !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 22:55

Jag hörde även att STIM kommer att lägga en ny punktskatt,, en så kallad evertskatt som ger ersättning åt familjen Taube när vi alla sjunger deras visor runt midsommar, hörde även att Svenska Akademien vill ha ersättning för att vi brukar svenska språket..

Fast det är bara vad jag har hört,, och jag hör ganska mycket..

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-15 08:04

Rätta mig om jag har fel, men jag har bestämt för mig att de bara har fått _rätt_ att ändra skatten. Det behöver inte betyda en höjning. Faktum är att jag vet first-hand att Fuji debaterar med Copyswede för att istället sänka avgiften. Copyswede kan t.o.m tänkas gå med på det, då de förlorar ännu mer pengar (i utebliven försäljning) om alla köper via nätet från andra länder. Mötet mellan branschen och Copyswede skulle äga rumm 2/6 eller om det var 2/7. Jag har ännu inget hört från mina kontakter, så det kanske inte är kört än?

-- Patrik

PS. Blank dvd? Men om man vill ha en matt då? Blank är inte samma sak på svenska som på engelska. -end stade: språkpolis

Ursprungligen av Poopster:

PS. Blank dvd? Men om man vill ha en matt då? Blank är inte samma sak på svenska som på engelska. -end stade: språkpolis

Näe nu är det dubbelutryckning av två poliser... så här kan vi inte slösa med samhällsresurserna!

(kolla början av tråden)

Bevaka tråden