Powerbook G4 från eBay?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Habo
  • 2005-05-25 15:19

Är intresserad av att inhandla en Powerbook G4 15" Combo eller Superdrive.

Smålänning som man är så ser man gärna ekonomiskt på saker, därför har jag kollat runt lite på eBay, och hittat PowerBooks från USA till bättre priser än vad den svenska marknaden kan erbjuda. Därför tänkte jag räkna lite på vad det kan kosta att importera en dator, jämfört med att köpa en ny eller bättre begagnad från Sverige.

Funderingar | Gäller internationell garanti på bärbara? Klarar datorn det svenska elnätet? Antar det, eftersom det är extern nätadapter? Vad skiljer på en dator som säljs för den svenska resp. amerikanska marknaden?

Kalkyl | Visst, priset på eBay må vara långt under det svenska priset, men mycket tillkommer. Låt oss säga att jag letar efter en fabriksny PowerBook 15" Combo.
+ PowerBook: $1400
+ Frakt inkl försäkring: $95
+ Svensk moms, 25% på 10700 sek: 2675 sek.
Alltså landar vi på 13375 sek fraktat och klart. Som jag fattat det slipper man betala tullavgifter på elektronik från USA, rätta mig om jag har fel. Följande har jag räknat med att man behöver för att anpassa datorn för att kunna använda den i Sverige.
+ Air Port Extreme kort: 745 sek (Saknades)
+ Svenskt tangentbord: ???:- (Enkelt att byta, hyfsat billigt. Antar jag?)
+ Adapter: ???:- (Antar att bara svensk stickkontakt till nätadaptern behövs?)
+ OS X Tiger: 1195:-

Totalt ca: 15 500 - 16 000 sek.

Slutsats | Är det verkligen värt att importera? Stämmer min kalkyl så tjänar man nästan 3000 sek. på att importera jämfört med om man handlar från Apple.se.
Har jag vart rättvis i min bedömning, eller är jag långt över/under den faktiska summan? Visst lockar de låga priserna på eBay, men det är så mycket annat som tillkommer. Personligen är jag mer bekväm än sparsam, så en bättre begagnad från sverige är fortfarande ett hett alternativ.
Vilka är alternativen? Hur skulle du agerat?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-25 16:28

Jag kan inte ge svar på alla dina frågor men jag kan berätta att jag funderade på exakt samma sak för ett par månader sedan. Kom fram till att det kändes för riskabelt (med frakten, pålitligheten hos säljaren och så), vinsten blev för liten och jag köpte inte från eBay. Var lite inne på tyska marknaden (säljs en hel del på tyska eBay också) men tyckte samma sak där.

För mig löste det sig när jag fick tag på en helt ny Powerbook 15" via en privatperson (från en företagskonkurs) för ett pris där jag fortfarande sparade ett par tusen mot nypris. Kollade Blocket, Mactorget.nu och 99mac.se regelbundet under några veckor och efter ett tag dök den upp.

Här är några svar på dina frågor:

Saknades Airport Extreme-kort? Då handlar det väl om en äldre Powerbook, visst har det väl funnits länge nu? Måste vara äldre än 1 år i alla fall. Att byta till svensk kontakt kostar bara några kr med hjälp av Clas Ohlson. Att byta tangentbordet är däremot dyrt (tror det går på uppåt 1000 kr), men inte helt nödvändigt om man inte är petig. Det går ju att ställa om så att "å-ä-ö-knapparna" funkar som vanligt även om det står något annat på dem (dvs. svensk tangentbordsinställning).

- Internationell garanti på Powerbook men förutsätter att du får originalkvittot med serienumret antecknat.

- Svenskt tangentbord kostar kring tusenlappen och sist jag frågade fick man inte montera det själv - 1600kr plus moms med andra ord :/

- Förutom tangentbordet är det ingen skillnad på datorerna.

- Du monterar en vanlig apparatsladd mellan strömadaptern och vägguttaget, själva adaptern är densamma.

- Sedan 19:e April 2004 finns Airport Extreme monterat som standard, 1.33GHz Powerbook G4 var första 15" modellen som hade detta kort förmonterat. Med andra ord är datorn du tittar på äldre än ett år och saknar garanti.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-25 18:40

Jag är inne på min andra 2nd hand Mac inköpt på eBay. Ingen fara! Kolla bara upp vad andra kunder lämnat för betyg om säljaren. Jag har köpt på eBay: Scanner Canon Lide 80, Apple TFT, 2x själva datorn, hårddiskar, minne, grafikkort, och lite annat smått och gott. Det enda jag haft problem med var när jag nyligen köpte ett Sonnet 1.2GHz kort i New York (DataVision). När jag kom hem fungerade inte kortet. Email till affären för flera veckor sedan, ännu inget svar. Som tur är fungerar Sonnets support suveränt, så jag har fått ett nytt kort.

Köper man på eBay är det viktigt att läsa texten. Det finns åtskilliga säljare som kränger Titanium modellen som "brand new". och inte helt obegagnade som "brand new".

Jag har även sålt mina Macar på eBay. Var uppmärksam, och det är inget farligt. Maila med säljaren. Svarar han snabbt, no problem!!

1
Bevaka tråden