Applestore och leveranser med TNT - ett hån!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 01:50

jag börjar bli duktig less på TNT, företaget som levererar alla beställningar från applestore.

Beställde en ny G5a, dual 2.7, den skickades från irland 07.00 den 12 maj, idag den 24 maj har jag fortfarande inte fått nått paket. Jag har hela tiden kunnat spåra mitt paket via TNTs hemsida,
hittils har mitt paket bl.a. varit i Luxemburg och Holland, i söndags skickades det från Örebro...
men ändå, snacka om senväg från irland till sverige. jag ringde upp applestore å den lilla flickan där förklarade att alla deras paket går den här vägen!

Vilket jävla hån att TNT sysslar med expressfrakt överhuvud taget!

Iofs så är frakten gratis när man handlar på applestore, men det bör ju inte betyda att det skickar den med packåsna genom europa, skärpning apple!

Med dagens kommunikationer tycker jag 2-3 dagar är rimligare tider.

Extra frustrerande när man väntar på nått kul, peace!

Kan bero på att Apple antagligen inte vill bjuda på snabbaste frakten som kostar betydligt mer än när budbolaget råkar ha plats över.......

Hmm..verkar inte rätt..har erfarenhet av 3-4 dagar från skickande i europa till sverige..

Helt okej - beställt den 22:e på kvällen ( iPod Shuffle + docka )

24 May 2005 07:27 Gothenburg Out For Delivery
24 May 2005 06:31 Gothenburg Import Received
24 May 2005 01:05 Liege Euro Hub Consignment Passed Through Transit Point
23 May 2005 23:16 Eindhoven Shipped From Originating Depot
23 May 2005 23:12 Eindhoven Shipped From Originating Depot
23 May 2005 22:27 Eindhoven Consignment Received At Transit Point
23 May 2005 18:24 Eindhoven Consignment Received At Transit Point
23 May 2005 16:09 Eindhoven Consignment Received At Transit Point

Senast redigerat 2005-05-24 10:13
  • Medlem
  • 2005-05-24 07:33

Jag instämmer, TNT är kass. Det gick bättre och snabbare med DHL för några år sen.

Jag hade en riktig mardrömshistoria hösten 03 med min iMac. Jag beställde den i mitten av september, fick ganska snart ett mejl om att komponenter saknades pga hög efterfrågan. OK, tänkte jag, jag får väl vänta lite. När det till slut hade blivit november ringde jag och klagade. Hos Apple (i Cork förstås) sa man att datorn var skickad och hänvisade till logistikföretaget. På TNT hade man ingen aning om var datorn var... Och jag hade redan betalat 20 papp. Efter många om och men konstaterades att min dator hade försvunnit i frakten och AppleStores chef beklagade sig via mail och sa att man visst skulle bygga en ny mac åt mig och ge mig en tusing i kompensation. Till slut dök den upp den 12e december.. nästan tre månader.

Så TNT kan de ju gott slänga i papperskorgen!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-24 08:31

TNT tog 19 dagar på sig att leverera min iPod från det att de plockade upp den i Holland. De klarade tydligen inte av att jag bytte leveransadress ett dygn innan de ens plockade upp den. Jäkla klåpare.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-24 08:47

Bor i Luleå och beställde en Mac mini i våras.
När TNT väl fått paketet visade tracking-sidan att det fanns i Örebro - trots att det i verkligheten låg hos det lokala poståkeriet, som försökte leverrera utan att lyckas ( och utan att ringa mobilnummret de hade på fraktsedeln...)
Vi kunde dock hämta paketet "på posten", dvs poståkeriet samma dag, vilket ju var bra.

SÅ: Det är inte säkert att TNT kör paketet hela vägen. Kolla med poståkeriet?!

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-24 09:05

I höstas beställde jag en iBook och en iPod i samma order. När poståkeriet väl var här och knackade på hade de bara ett av paketen med sig. De kunde se i sina papper att de skulle finnas två paket men de visste inte var det andra var. Så de bad mig snällt att kvittera ut det ena paketet och be mig ringa TNT om det andra. Ringde TNT och det visade sig att det låg på mitt lokala postkontor så jag fick åka dit och hämta det. Där var det bara att gå in och hämta det. Ingen frågade om legitimation. Visst känns det tryggt när man bara kan gå in på närmaste postkontor och plocka upp en iBook gratis?

Det är precis som med allt annat här i världen. Man har olika uppfattningar baserat på vad man själv upplevt.
För min egen del så var DHL helt värdelösa när Apple använde de som fraktfirma. När TNT tog över så har det aldrig varit något strul med vare sig hämtning eller lämning.

Jag gjorde en AppleStore beställning för tre veckor sedan, paketet skulle gå från Holland. Efter 4 dagar ringer TNT och säger att de har mitt paket och står utanför den adress jag angett på beställningen. Problemet var att jag inte var på plats, jag trodde att det skulle ta längre tid för paketet att komma fram, men TNT gav mig två alternativ, antingen att samma dag åka till den adress jag befann mig på och lämna eller bestämma en dag och tid då det passade mig bättre. Det är kundservice.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag gjorde en AppleStore beställning för tre veckor sedan, paketet skulle gå från Holland. Efter 4 dagar ringer TNT och säger att de har mitt paket och står utanför den adress jag angett på beställningen. Problemet var att jag inte var på plats, jag trodde att det skulle ta längre tid för paketet att komma fram, men TNT gav mig två alternativ, antingen att samma dag åka till den adress jag befann mig på och lämna eller bestämma en dag och tid då det passade mig bättre. Det är kundservice.

Det är bra kundservice om de ringer. I mitt fall ringde de inte. Då var det ganska läskigt. Nästa Mac kommer att inhandlas på lokal ÅF istället. Så kan man gå dit och härja så fort det inte är som det ska. När jag ringde AppleStore och TNT brydde man sig inte ett skit förrän jag sa att jag skulle ta kontakt med en advokat. Jobbigt att bli så nonchalerad när man har lagt ut 23000 på luft.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-05-26 11:38

Jag tror precis som nämnts tidigare i tråden att var du bor i landet påverkar mycket. Bor du i norra Sverige lämnar TNT över paketet till Posten i Örebro och det innebär att det tar mer tid och även kan krångla lite vid leveransen. Exempelvis har de inte ringt och kontrollerat att jag är hemma innan de levererar vilket ställt till det lite.

Bor du i en större stad eller i södra Sverige fungerar det allmänt bättre.

Själv fick jag min mac mini från kina på 5 dagar. vilket var snabbare än jag räknat med, blev förvånad när dom ringde på dörren för jag räknade med att det skulle ta minst 1 vecka till... jag hade ju inte ens hunnit köpa mus till den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-24 10:31

Jag måste säga att TNT har varit väldigt bra, i år har jag fått 3 leveranser från dom och alla har kommit väldigt snabbt från det att Apple skickat dom (inom ett par dagar). Dom har också ringt och frågat vilken tid jag vill ha paketet levererat.

TNT funkar bra, men hade gärna sett att DHL hade hand om det då dom kör till Umeå.

• Oregistrerad
  • 2005-05-24 13:24

TNTs nordligaste kontor ligger i örebro, så alla som bor norr om örebro får sina grejer utkörda av poståkeriet.

Från att något kommit till örebro kan det ta 2 dagar innan poståkeriet har det och sedan en dag till innan de kör ut, så jag tror vi som bor norröver lider mest.

Jag hade också beställt Final Cut Studio, den skickade de i onsdags å den var framme i fredags, så den tog bara 3 dagar, det verkar som TNT har problem med stora emballage.

Vi får dagligen leveranser från TNT, i stora mängder, och det är sällan det klickar. När leveranser dröjer kommer de vanligtvis från Irland (ingen aning om varför, men man misstänker nästan att de använder Sherpas) eller så fastnar de i Tullen i Luxemburg, vilket kan hända när det är gigantiska skeppningar som tar tid att klarera.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-17 18:35

Efter lite samtal med TNT idag fick jag höra att i t.ex. Halmstad så ringer de inte innan leverans och har de ingen portkod så vänder de helt sonika om. Hade inte trackat så noga så blev lite förvånad när jag idag fick mail från applestore om det hela. Ipod mini'n till min bror hade varit i halmstad sen i tisdags.

Jag frågade varför de inte ringt det numret som jag angav i beställningen och fick svaret att de inte fick den utan den endast var till Apple Store. Detta förvånade mig lite då jag själv blev uppringd för någon månad sedan när min cinema alu levererades (med TNT). Då förklarande han att TNT inte ringer upp innan förutom i Göteborg. Detta tyckte han ju var en bra service i Göteborg men det sabbade lite för alla andra orter som räknade med den servicen.

Ursprungligen av d99gnu:

Då förklarande han att TNT inte ringer upp innan förutom i Göteborg. Detta tyckte han ju var en bra service i Göteborg men det sabbade lite för alla andra orter som räknade med den servicen.

MAN BLIR JU FAN MÖRKRÄDD.

Att jag inte fick något utlovat telefonsamtal när jag bodde i Linköping och beställde en iMac var just anledningen till att fick vänta i totalt tre månader. Hur ska man veta att ens dator ligger på lager en vecka i Örebro när man inte fått något besked?

Efter att ha flyttat till Göteborg beställde jag en iPod och den anlände både snabbt och med ett telefonsamtal innan leverans. Så som d et ska vara.

Ska bli intressant att se när TNT levererar:

Datum Tid Ställe Status
01 sep 2005 21:52 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
01 sep 2005 21:51 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
01 sep 2005 20:29 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Ovanstående "tracking" gjordes idag söndag 12.25. Vad jag kan se av ovanstående så ligger försändelsen sedan i torsdags kväll i Arnhem. Fredag hade de tydligen kompledigt och ingen jobbar på helgerna.

Ursprungligen av Nilsanders:

Datum Tid Ställe Status

Ovanstående "tracking" gjordes idag söndag 12.25. Vad jag kan se av ovanstående så ligger försändelsen sedan i torsdags kväll i Arnhem. Fredag hade de tydligen kompledigt och ingen jobbar på helgerna.

Så stod det för mig i två dagar, sen helt plötsligt fanns datorn i Stockholmsdepån, som ligger bara ca 2 km från där jag bor.

Datum Tid Ställe Status

Datum Tid Ställe Status
05 sep 2005 08:52 Stockholm Out For Delivery
04 sep 2005 19:16 Stockholm Import Received

Ovanstående nu på morgonen. Får se om det blir någon leverans idag eller inte.

Datum Tid Ställe Status

Ovanstående nu på morgonen. Får se om det blir någon leverans idag eller inte.

Datum Tid Ställe Status
05 sep 2005 14:43 Stockholm Delivered

Det blev leverans idag enligt ovan. Men tydligen jobbar inte TNT 24/7/365 vilket man kanske hade kunnat förvänta sig!? Hur som helst upphämtat i torsdags och levererat idag måndag i alla fall.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-08-17 19:13

Min iBook tror jag levererades av Flextronics och det gick skitsnabbt. Beställde vid 22 tiden en tisdagkväll och klockan 9 på morgonen på torsdagen levererades den. Mindre än 36 timmars leveranstid från beställning till jag hade den i handen. Bra jobbat tycker jag

• Oregistrerad
  • 2005-08-18 10:30
Ursprungligen av Korsriddaren:

Min iBook tror jag levererades av Flextronics och det gick skitsnabbt. Beställde vid 22 tiden en tisdagkväll och klockan 9 på morgonen på torsdagen levererades den. Mindre än 36 timmars leveranstid från beställning till jag hade den i handen. Bra jobbat tycker jag

Flextronics levererar inte. Det är Apple's lager i Holland.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-18 12:49

Hmm, nu ligger TNT obra till. Fick just samtal från en väldigt glad bror som tackade. Jag frågade om han sett texten på baksidan och när han öppnar paketet (precis hämtat ut det) är displayen knäckt. Hela paketet ser duktigt tilltygat ut säger han och vi funderar lite på vad som gäller. Jag skickade honom tillbaka till tnt där han just hämtade ut det så får de kolla vad som gäller. Jävligt surt, jag antar att applestore inte hoppar på sina paket innan de ger dem till TNT nämligen.

• Oregistrerad
  • 2005-08-18 14:38

Jag beställde en mini till min morsan som bor i just örebro. Det tog tre veckor för TNT att leverera datorn och när de kom till dörrn hade de endast mus och tangentbord med sej.... :-/
En vecka senare (totalt fyra veckor) så kom de ut med själva datorn oxå (eller hårddisken som morsan kallar den).

Jodå, både jag och min mamma har berättat för TNT vad jag tycker om dem och hur de har hanterat ärendet. Apple däremot var väldigt bra att ha att göra med. Det var till slut en eldkastare i arselt på TNT riktad från apple som gjorde att hårddisken kom till sitt nya hem...!!

/jensa

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-18 15:06

Applestore skickar en ny iPod mini snarast och lägger även med ett par hörlurar med fjärr i paketet till bror som kompensation och när TNT lämnar det nya paketet plockar de upp den lätt överkörda ipoden.

Känns ju gott att Applestore var förstående när det inte var de som haft sönder paketet iaf

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-22 18:09

Hmm, när Applestore sade snarast så skojade de inte. Idag ringde det en tjej från TNT express och ville leverera paketet. Graverad iPod mini beställd torsdag och färdig att köras ut i Halmstad måndagen därpå är rätt bra tempo tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2005-08-22 21:25
Ursprungligen av d99gnu:

Hmm, när Applestore sade snarast så skojade de inte. Idag ringde det en tjej från TNT express och ville leverera paketet. Graverad iPod mini beställd torsdag och färdig att köras ut i Halmstad måndagen därpå är rätt bra tempo tycker jag.

Mjo, det var minst sagt snabbt. Jag har väntat 2 veckor på min nu.

För mig fungerade TNT utmärkt. Jag beställde min iBook på en onsdag, betalade med bankgiro dagen efter, pengarna gick igenom följande tisdag och på fredag kom datorn. Det ger en leveranstid på tre dagar, inte dåligt.

Bevaka tråden