Vad ska jag välja? iMac/Mini/PM

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-23 19:09

Hej kära 99macare, nu behöver jag er hjälp!
Nu börjar det närma sig, min stora switch.
Har snokat på 99mac ett bra tag nu och sökt svar på den fråga jag har ställt mig ett bra tag nu, vilken mac ska jag köpa?
Jag ska använda den till konstant musiklyssnande, photoshop +dreamw, ordbehandling, mail, surfande, msn/skype osv. Spel är inte viktigt för mig, det leder bara till konstant dåligt samvete!
Tog lite emot att skriva denna tråd då jag sett tusentals liknande, men var ändå tvungen.

Jag har väl 10K +/- någon tusenlapp ungefär. Bärbart har jag lagt ner då det känns onödigt i den situation jag är i nu, skulle isf vilja ha en 15" PB men det har jag inte råd med nu..
Tvivlar lite på iMac 17" då expansionsmöjligheterna känns så begränsade. Mini känns lite klen(?) dock är ju priset en fördel, eMac inte intressant pga CRT. Har funderat mkt på kanske en begagnad PM G5:a, men då kostar det ju lite exktra också.
Vad tycker ni? Ge mig gärna raka svar då jag är ganska ambivalent som person! Det skulle vara bra om ni bara berättade för mig vad som är bäst för just mig!

Tack på förhand!
Erik

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 19:23

Skulle nog mjukstarta med minin. Till det du ska ha den funkar den finfint...lite mer minne i'an bara.

Jag står inför samma val, dock har jag en mindre budget än dig. För min del är det Mini eller eMac som gäller, men jag väntar nog och ser vad som händer på WWDC 2005. Drömmen är ju att de släpper PowerMac Mini - en dator utan skärm, med utbyggnadsmöjligheter, med eMacs prestanda och ett pris på 6-7k.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-24 15:45

En begagnad iMac G4 Globe kunde kanske vara ett alternativ, om ni inte redan har en bra bildskärm.

Annars mini eller iMac G5.

En begagnad PM G4 med processoruppgradering kan också vara ett alternativ under 10 kkr.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-24 15:52
Ursprungligen av Macus:

En begagnad iMac G4 Globe kunde kanske vara ett alternativ, om ni inte redan har en bra bildskärm.

Annars mini eller iMac G5.

En begagnad PM G4 med processoruppgradering kan också vara ett alternativ under 10 kkr.

Att köpa en iMac Globe känns inte helt rätt, isf satsar jag lika gärna på en ny iMac tror jag.
Är 8500:- bra för en PM G5 1,6:a/1GB ram/80GB/superdrive etc? Kanske blir en sådan.

• Oregistrerad
  • 2005-05-24 15:57
Ursprungligen av Sandell:

Att köpa en iMac Globe känns inte helt rätt, isf satsar jag lika gärna på en ny iMac tror jag.
Är 8500:- bra för en PM G5 1,6:a/1GB ram/80GB/superdrive etc? Kanske blir en sådan.

Ja det är ett bra pris! Säkert att det inte är utan moms eller dylikt? Annars skulle jag slå till direkt..

iMacen verkar skön, jag skulle nog i alla fall satsat på den om jag var du.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-25 12:07
Ursprungligen av Galeriel:

iMacen verkar skön, jag skulle nog i alla fall satsat på den om jag var du.

Var nere på Apple Center idag och klämde lite på iMac:en (17"). Tyckte den kändes instängd på något sett. Det var inte kärlek vid 1:a ögonkastet iaf! :-\
Nu lutar det mot en bra utrustad Mini, någon som tycker detta skulle vara ett dumt drag?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-25 12:52

Minin har ju en G4-processor och ett sämre grafikkort än t ex iMac G5.

Fördelen är väl att skärmen är separat. Har du redan en bra skärm eller tänker köpa en PM G5 längre fram, så kan ju mini vara ett alternativ så länge. Lägg då pengarna på en bra skärm istället, en skärm som du behåller den dagen du byter dator.

1
Bevaka tråden