Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filetransfer-port för Adium X

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-05-23 02:23

Har försökt leta överallt i adium X efter en inställning för att ange vilken port ICQ ska skicka och ta emot filer genom. har adium stöd för detta överhuvudettaget?

Filöverföring funkar inte på ICQ

Ursprungligen av Jani Uutela:

Filöverföring funkar inte på ICQ

Ursäkta? Menar du ICQ i största allmänhet (isf vill jag lägga in en protest ) eller ICQ-funktionen i Adium (vilket jag däremot inte heller lyckats med) tro..?

Filöverföring över ICQ stöds inte av libGaim och Adium bygger på libGaim. Alltså inga filöverföringar över ICQ om man använder Adium.

Fast Gaim stödjer (om än buggigt) filöverföring med AIM och AIM och ICQ är samma protokoll...

http://trac.adiumx.com/wiki/FileTransfer:

Which protocols support file transfer?

(Taken from the Gaim FAQ - This information applies to Adium as well)

Does Gaim support file transfer?
Somewhat, yeah. As of 1.2.1 the following is supported:

• Sending and receiving files on AIM (although it might be a bit buggy)
• Sending and receiving files on Jabber
• Sending and receiving files on MSN
• Sending and receiving files on Yahoo (sending is limited to approximately 1 megabyte file size)

Most of the protocols themselves support file transfer, but Gaim has not been written to support it yet. If you would like file transfer to work better or be more complete, get CVS and submit a patch using the generic file transfer API.

Vidare står det:

Improving AIM file transfer

Users behind a router may have better luck with AIM file transfer after forwarding ports 5190 - 5200 to their machine. AIM file transfer and Direct Connect are interrelated.

Why does AIM file transfer work in iChat and not in Adium in certain situations?

Official AIM clients such as iChat have access to an AOL proxy server that acts as a middleman negotiator for the file transfer. libgaim does not support using this proxy server yet, so such situations can't fall back on using it.

Och när vi ändå håller på, här är varför MSN-överföringen är så långsam:

Why is MSN file transfer so slow?

MSN file transfers in the protocol supported by libgaim go through the Microsoft server. They are therefore very reliable but also quite slow. MSN7 and other MSN clients support a direct person-to-person transfer as is used in AIM... this is not yet supported.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-05-23 15:04
Ursprungligen av p2d:

Har försökt leta överallt i adium X efter en inställning för att ange vilken port ICQ ska skicka och ta emot filer genom. har adium stöd för detta överhuvudettaget?

Hittar ingen inställning för port men det fungerar då för mig, tog emot en 1,5 Gb stor fil förra veckan (v 0.81).

Det kan ju vara värt att testa med portarna i mitt citat ovan.

Allvarligt, borde de inte efter ett år ha lyckats fixa det här nu?
Skickar över en sak till en vän, och det går i 5kbps, det är fan modemstandard.

Någon som vet om någon annan klient (som är bra!) har bättre stöd för dessa saker?
Säg inte iChat, iChat suger. =P

Ursprungligen av RockyMontana:

Allvarligt, borde de inte efter ett år ha lyckats fixa det här nu?
Skickar över en sak till en vän, och det går i 5kbps, det är fan modemstandard.

Någon som vet om någon annan klient (som är bra!) har bättre stöd för dessa saker?
Säg inte iChat, iChat suger. =P

Det är fortfarande en beta-version som utnyttjar ett hack för att komma in på ICQ/AIM-nätverket. Det gäller tyvärr för alla klienter som inte är officiella.

Ah, fan vad typiskt.
Du har inget förslag på en klient som stödjer båda protokollen (dvs. MSN & ICQ) i väntan på att betan ska gå till fullrelease?

Jag kan tänka mig att Fire kan vara värt att pröva.

Annars finns alltid (det jobbiga alternativet) att byta nätverk till t.ex. Jabber (som används av t.ex. Google Talk och iChat förutom Adium, Fire och flera andra. Då kommer filöverföringen definitivt fungera.

Men suger inte Jabber?

Testade Fire, det hade säkert funkat asbra om det inte kraschat 3 gånger innan jag fått upp contact list'en... hehe

Ursprungligen av RockyMontana:

Men suger inte Jabber?

Enligt mig är det sjön som suger.

Fast att byta nätverk är jag inte beredd att göra, har alla mina kontakter (ca. 200-250 st), och att få dessa människor att byta till jabber är helt enkelt för jobbigt

Ursprungligen av RockyMontana:

Fast att byta nätverk är jag inte beredd att göra, har alla mina kontakter (ca. 200-250 st), och att få dessa människor att byta till jabber är helt enkelt för jobbigt

Jo, precis därför som jag kallade det "det jobbiga alternativet". Men är det någon kontakt som du ofta skickar filer fram och tillbaka med kan det faktiskt vara värt att byta. Använder ni båda t.ex. Adium respektive Trillian så gör det ju egentligen ingen skillnad jämtemot era andra kontakter.

Fast det är ju inte så att man skickar filer till en och samma person sådär ofta, utan det är mer utspritt... Men visst, jag fattar vad du menar...
However, not good enough...
Typiskt, tycker de borde jobba på att lösa det där alltså

1
Bevaka tråden