Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övervaka nätverkstrafik

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt ADSL-modem plus min AirPort-station har börjat leva rövare. Dom tokblinkar hela tiden på samma sätt som när jag laddar hem en stor fil via nätet eller när någon är inne på min FTP och laddar något.

Det skumma är att jag inte har någon nätapplication igång, ingen som jag känner till i alla fall...=)

Finns det något program som på något sätt övervakar trafiken in och ut ur min dator så att jag kan se vad som händer???

Vet inte direkt något sådant men kan du inte prova med att köra komandot "top" i terminalen för att se var aktiviteten ligger?

Har faktiskt för mig att det skall finnas ett kommando som kollar nuvarande nätverkshändelser. Men kan baske mig inte komma på det. hmmmm....Someone else maybe.

Kör du limewire?

Du kan även skriva "ps -aux" i kommandotolken för att se de olika processerna.

Skriver du "man niutil" så kommer du till manuel inställning för netinfo.

[ 19 Juli 2002, 19:39: Meddelandet ändrat av: Johan_Way ]

Finns annars ett rätt så grundläggande verktyg för att övervaka in- och utgående trafik på ett valt nätverkskort - i terminalen:

sudo tcpdump -i en0

Bör fungera på alla standardkonfigurerade Macar med ett nätverkskort. För mer info, läs bruksanvisningen ("man tcpdump" i terminalen)...

Snort är ett bra unix-verktyg för att analysera trafik. Finns en cocoaversion som heter Henwen och kan vara värd att titta på.

Har inte helt satt mig in i det, men jag tänker göra det någon dag då jag är ledig för min dator har börjat prata rätt mycket med en teliaserver på sistone, och det gillar jag inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Finns annars ett rätt så grundläggande verktyg för att övervaka in- och utgående trafik på ett valt nätverkskort - i terminalen:

sudo tcpdump -i en0

Bör fungera på alla standardkonfigurerade Macar med ett nätverkskort. För mer info, läs bruksanvisningen ("man tcpdump" i terminalen)...

Samuel....

Det var just det kommandot jag menade. Finns det ingen lista likande svenska ordlistan. Alltså en hel förteckning över alla kommandon. Glömmer bort dom hela tiden. Lite jobbigt att skriva en lista själv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 21:38

Om det är trafik på ditt interna nät kan du kika på den med MacSniffer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 21:41

Kör du någon brandvägg kan du kika på den också.

Annars kan man ju använda demoversionen av who´s there så får du en bra beskrivning om det förekommit skum trafik ut/in till dig.

Går att ladda ner från Opendoor Demoversionen funkar väl ett par veckor men det räcker ju för dig för att se hur det ser ut hos dig nu.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-20 14:30

Jag kör NetMonitor konstant hela tiden. På det sättet ser jag hur mycket trafik det är ut och in samt hur snabbt det går. Den kan ligga i menyraden och visa in och utgående trafik. Superbra!

Ladda ner här!

1
Bevaka tråden