Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta mobilabbonemang med Skype

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle helst vilja gå över till endast Skype-baserad telefoni snarast. Anledningen är att jag vill minska mina telefonikostnader (speciellt utlandssamtal) och gärna köra ett nummer oavsett var jag är i världen (utan att behöva oroa mig för kostnaderna).

Med SkypeIn kan jag ha ett 08-nummer och använda SkypeOut för att ringa folk billigt. Med Vodafone kostar ett samtal till mobiltelefon i Australien 16kr per minut, med SkypeOut kostar det 1,50kr.

Tanken är att köra Skype i mobilen, programvaran finns för Pocket PC och min tanke var att använda GPRS-uppkopplingen för att ringa. Med GPRS kan man vara ständigt ansluten vilket passar perfekt.

Försök ett
Min första plan var att skaffa ett Vodafone 3G Mobile Connect PC-Card inkl ett abbonemang som ger mig obegränsad datatrafik för 3G och GPRS. Priset är 499kr per månad inkl moms.

Idag besökte jag en Vodafonebutik för att testa en Qtek 9090. Jag kopplade upp den mot internet och laddade ner Skype för Pocket PC och installerade programmet. Sedan anslöt jag mig och det fungerade utmärkt. Jag testade att ringa ett samtal men det fungerade jättedåligt - minst två till fem sekunders lagg och rejält hackigt stundtals.

Det verkar som om bandbredden är otillräcklig för att köra Skype tyvärr.

Min nya plan
Att köra Skype via 3G fungerar utmärkt. Problemet är att det inte finns några Pocket PC mobiltelefoner med 3G-stöd.

Därför måste man trolla lite. Om man köper en HP iPaq HX4700 handdator med Pocket PC operativsystem får man en snabb handdator med fin display, bluetooth och Wifi. Den har plats för både SD och CF-kort.

Med ett expansionspaket (en slags jacka man trär på datorn) får man en PC-Card plats och möjlighet till dubbla batterier. I PC-Card platsen sätter man Vodafones 3G-kort och vips så har man en ständigt uppkopplad Skype-telefon.

Möjliga problem:
- Går bara att använda i Sverige där man har 3G-täckning
- Tung?
- Batteritid?
- Driftsäkerhet och stabilitet?

Vad tror ni?

Min erfarenhet av iPaq + jacka + PC-card är att det är så tungt att det är orimligt. Då föreslår jag att vänta på de nya 3G-kompatibla handdatorerna som lär komma i sommar.

Jag tror att du är lite för tidigt ute. Skype och liknande tjänster kommer att bli allt vanligare och det är, enligt mig, välkommet. Världen krymper och blir mindre och vi kommer ett steg närmare världsmedborgare. Så, det var den politiska delen i mitt inlägg.

Som jag sa, Skype och dess tjänster är i sin linda. Man kommer att kunna utveckla och bygga på den tekniken och idén mycket mera, och då kommer det du redan vill ha idag att vara möjligt. Innan dess så skulle inte jag våga ersätta min mobiltelefon. Jag nöjer mig med Skype-in så länge!

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Innan dess så skulle inte jag våga ersätta min mobiltelefon.

Skype-tjänsten fungerar bevisligen, men GPRS är för långsamt. Så fort de nya handdatorena kommer ut är det ju lugnt. Och även om Aftonbladets "Bebis dog på grund av IP-telefon"-artikel stämmer så går ju telefonen att ringa med som vanligt också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 21:19

Skulle inte skype snart komma till Mobilerna?

Skype finns ju redan för mobiler - men bara för Pocket PC telefoner.

Nokia eller SonyEricsson lär knappast introducera telefoner som gör att operatörerna inte tjänar pengar längre - med VOIP-tekniken kör man ju över operatörens marginaler.

Att ringa till Australien kostar ju lika mycket som att skicka en fil över FTP till Australien, skillnaden är att vi är dumma nog att betala 16kr per minut när vi skickar data i form av tal genom mobiltelefonen.

Ursprungligen av Björnström:

Nokia eller SonyEricsson lär knappast introducera telefoner som gör att operatörerna inte tjänar pengar längre - med VOIP-tekniken kör man ju över operatörens marginaler.

Varför inte? Mobiltelefon-tillverkare har väl ingen skyldighet mot mobiloperatörerna? Om jag var mobiltillverkare så skulle jag istället sätta seglen och följa vinden, man vill ju ens telefoner ska fungera med den teknik som attraherar flest köpare, och om denna form av telefoni fortsätter att utvecklas så tror jag att det inte är omöjligt att det dyker upp i "vanliga" mobiltelefoner.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Varför inte? Mobiltelefon-tillverkare har väl ingen skyldighet mot mobiloperatörerna? Om jag var mobiltillverkare så skulle jag istället sätta seglen och följa vinden, man vill ju ens telefoner ska fungera med den teknik som attraherar flest köpare, och om denna form av telefoni fortsätter att utvecklas så tror jag att det inte är omöjligt att det dyker upp i "vanliga" mobiltelefoner.

Nä inga skyldigheter, men inte kommer t.ex. Telia att köpa in och SurfPort packa en telefon med tjänster som de inte tjänar pengar på. Operatörerna ställer många krav på tillverkarna.

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 12:22

Det hade varit grymt smidigt med en mobil som använde skype såfort den hade ett nätverk att komma åt, men annars använde mobilnätet. Och som automatiskt kopplades till skypeInnumret om man var i närheten av sin dator.

Åtminstone en mobil, som använde skypeOut och In när man var i närheten av sin dator. Men ni tror alltså att mobiloperatörerna är helt ointresserade? Då måste alltså nån oberoende göra det då, jag tycker det borde dyka upp. Det finns ju uppenbarligen pengar att spara.

Ytterligare en fråga - tror ni någonsin Skype blir av med sitt lagg? Det blir det nog inte va?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-25 12:53
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Nä inga skyldigheter, men inte kommer t.ex. Telia att köpa in och SurfPort packa en telefon med tjänster som de inte tjänar pengar på. Operatörerna ställer många krav på tillverkarna.

/Stefan

Kanske på dagens etablerade tillverkare, men hur ska då dagens etablerade tillverkare kunna svara på konkurrensen från nya kinesiska tillverkare?

Det är väl bara för operatörerna att höja priset på bredbandsuppkoppling ifall förslusten till skype-tjänster blir för stor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 13:32

Problemet är väl att många tar betalt för överförda Mb när det gäller GPRS eller 3G.
Vet inte hur "tungt" ett Skype samtal blir, så det kan kanske löna sig i alla fall...

Skype och co kommer att påverka våra mobil leverantörer, men det är väl vad som kallas utveckling

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-25 13:37
Ursprungligen av swede:

Problemet är väl att många tar betalt för överförda Mb när det gäller GPRS eller 3G.
Vet inte hur "tungt" ett Skype samtal blir, så det kan kanske löna sig i alla fall...

Se http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=560446#post560446

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 13:39

Sådär, tror att priset på bandbredd via GPRS/3G måste ned en bit innan det blir lönsamt att
kasta det valiga mobilabbonemanget...

1
Bevaka tråden