Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor hårddisk till en äldre Power Mac G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag köpte min PowerMac G4 för några år sedan kändes dess hårddisk på 60 GB stor. Den tog slut. Då köpte jag en extern hårddisk på 120 GB. Nu är den också slut. Jag har ett paket med Tiger att installera, kanske några låter från ITMS att köpa och mycket annat att lagra så jag behöver mer hårddisk att fylla!

Den här gången tänkte jag skaffa en intern hårddisk på 300-400 GB. Vad ska man välja? Den tidigare interna disken är en Seagate. Det blir säkert bra. Eller? De har några modeller som ser ut att passa. En på 300 GB för 1.600 kronor och en på 400 GB för 2.700 kronor. Den mindre disken verkar ju mest prisvärd. Kanske ska man välja den?

Enligt installationsguiden är det tydligen är det någon hake med diskar större än 137 GB. Har någon några erfarenheter av detta? Det ska tydligen till Service Pack av olika sort till Windows. Hur är det på Mac då? Apple har visst en artikel om detta. Man måste ha minst 10.2 men det är ju inget problem. Jag kör ju 10.3.9 och 10.4 är inhandlad och redo att installera.

Sedan ska det vara Boot-ROM av en version som sitter på Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) eller senare. Jag har en Power Mac G4 (QuickSilver). Kom den tidigare eller senare? Någon som vet?

Kan man uppgradera Boot-ROM? Jag har tydligen version 4.2.5f1 men vad har en Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) eller senare? Vad har du?

Hjälp!

All form av hjälp, förslag, påpekanden, frågor, påhopp eller annat kring detta är av intresse!

Peter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-17 06:36

QuickSilver kom före MDD. Men ingen av dem behöver firmwareuppgraderas.

Läs den här tråden om diskstorlekar m m:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=43904

Lysande! Där fanns all information jag behövde. Jag sökte i forum innan jag ställde frågan men lyckades inte hitta detta.

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Macus:

QuickSilver kom före MDD. Men ingen av dem behöver firmwareuppgraderas.

Jag har bestämt mig för att komma runt 128 GB gränsen genom att skaffa ett diskkort som kan hantera stora diskar och sätta det på PCI-bussen.

Någon som har några erfarenheter av detta?
Något fabrikat som rekommenderas?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-18 00:07
Ursprungligen av Michanek:

Jag har bestämt mig för att komma runt 128 GB gränsen genom att skaffa ett diskkort som kan hantera stora diskar och sätta det på PCI-bussen.

Någon som har några erfarenheter av detta?
Något fabrikat som rekommenderas?

Inget om detta men varför skaffar du inte istället 2 st 160 eller 250 GB och kör raid 0 och får upp farten.

Ursprungligen av juanito:

Inget om detta men varför skaffar du inte istället 2 st 160 eller 250 GB och kör raid 0 och får upp farten.

Jag har inte så bråttom

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-18 10:50

Jag skulle personligen inte rekommendera en RAID-0 konfiguration på din huvud-disk. Risken för fel fördubblas iom två diskar, och går en sönder förlorar du all ouppbackad data som ligger på disken. RAID-0 är bra, men då skulle jag rekommendera det för en sekundär disk (okänslig/väluppbackad data) och en primär disk med systemet och viktigare dokument (även här bör datan ju självklart vara uppbackad!)

Ett annat alternativ, som jag själv många gånger funderat på är att köra en speglad primär disk (RAID-1). Alltså två hårddiskar som innehåller samma information. Man förlorar visserligen utrymme på det sättet, men har i gengäld alltid en uppdaterad backup-disk om den ena skulle gå sönder. Ett alternativ är ju att köra systemet på en annan disk eftersom systemet och applikationerna ju ändå finns på sina installations-CD.

Visst blir det dyrt med dubbla primära diskar utan att få något extra utrymme, men hur mycket kostar dig en förlust av datan på din disk?

Vad gäller hårddiskkontrollers så tror jag de flesta fungerar fint, det du behöver välja mellan är mest funktionerna som ingår. Vissa har även USB/Firewire-kontakter och det är ju smidigt, men då kostar de lite mer också. Acard, Sonnet och Adaptec är väl de vanligaste mac-vänliga märkena som jag känner till.

Ursprungligen av Arvid:

Acard, Sonnet och Adaptec är väl de vanligaste mac-vänliga märkena som jag känner till.

OK. Tack för tipsen.

Promise är tydligen ett vanligt märke. Fungerar det lika bra?

1
Bevaka tråden