Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oscar Bjers i Göteborg på onsdag 18/5

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pär:

Taskiga restauranger du hänger på… Fast det vet ju alla hurdana stockholmare är…
Dellhärket är inte ett år ännu och det enda som inte krånglat är musen, för den har jag inte använt…

Dessutom handlar denhär tråden om en träff med got-a-mac på chalmers.
Är din högsta önskan här i livet att diskutera marknadsföring av Mac kontra peze på djupet så starta då en tråd om det istället för att kapa denna…

Konstigt att du köpte en Dell för ett år sedan när du tydligen badmouthat Dell redan långt innan inköpet och ingen hade alltså rekommenderat dig till att köpa den? Går inte riktigt ihop.
Vad beträffar kapning så är du väl en minst lika god kål(le)supare. Moderering är nog inte din styrka.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 22:47
Ursprungligen av Simon Templar:

Konstigt att du köpte en Dell för ett år sedan när du tydligen badmouthat Dell redan långt innan inköpet och ingen hade alltså rekommenderat dig till att köpa den? Går inte riktigt ihop.
Vad beträffar kapning så är du väl en minst lika god kål(le)supare. Moderering är nog inte din styrka.

Jag har väl inte sagt att jag köpt en, och när nämnde jag den innan den fanns. Dream on.

Skärp dig nu…

Ursprungligen av Pär:

Jag har väl inte sagt att jag köpt en, och när nämnde jag den innan den fanns. Dream on.

Jag hade för mig att du hackat på Dell rätt länge, längre än ett år i alla fall. Själv så har jag insett att Dells kvalitet och support oftast är betydligt högre än vad de får cred för av förståsigpåare.
Men jag skulle inte köpa en själv sitter nöjd med mina macar.

Ursprungligen av Peth:

Eftersom jag har jobbat rätt mycket med reklam och marknadsföring samt har en högskoleexamen i marknadsföring så vet jag att reklam är den lägsta formen av marknadsföring.

Dock så är det svårt att få word of mouth att fungera då det krävs en hög kundupplevd kvalitet genom hela processen, något som apple inte har i dagsläget med sin dåliga service när något går fel samt sina vilseledande leveranslöften (lovar man något så håller man det annars blir kunden besviken och väljer att handla någon annan stans) dock så kan återförsäljarna ta hand om en stor del av detta problem då de kan ge kunden personlig service samt ge ärligare leveransbesked än vad herr Jobs gör från scenen i the Moscone center.

Visst har du några poänger men samtidigt så underskattar du grovt den praktiska effekten av väl genomförda reklamkampanjer.En bra genomförd tidningskampanj kan för ett företag ge samma effekt på en vecka som 10 års hårt "word of mouthande"

Att spekulera om vilken reklam som är finast eller står högst i kurs är ganska oväsentligt. Bra reklam är den som är säljande eller väcker ett intresse, thats it.

Min poäng är att Apple bör synas på alla sätt. Nu syns de knappt alls vilket gör att deras oftast väldigt bra produkter inte når ut till de som mycket väl skulle kunna bli framtida lojala kunder.

Snygg TV reklam för Apples produkter finns det gott om färdigproducerad men ingen visas i Sverige trots att det inte alls kostar speciellt mycket att få den visad på TV3,Tv4 Kanal5 och MTV. genom t.ex. bartering.

P.S:
Återförsäljare är nog tyvärr inte så ärliga vad gäller leveransbesked alla gånger, heller.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-20 06:45
Ursprungligen av Peth:

Eftersom jag har jobbat rätt mycket med reklam och marknadsföring samt har en högskoleexamen i marknadsföring så vet jag att reklam är den lägsta formen av marknadsföring. På senare tid (från slutet av 80-talet) har ett antal avhandlingar och böcker publicerats som alla kommer till samma slutsats: word of mouth är den överlägset mest trovärdiga formen av marknadsföring medan vanlig reklam som sagt har lägst trovärdighet. Läs böckerna jag tipsade om, marknadsföring får en helt annan dimension efter det. Framförallt Gummessons bok är mycket bra. Grönroos bok finns på svenska men jag kommer inte ihåg vad den heter då.

Dock så är det svårt att få word of mouth att fungera då det krävs en hög kundupplevd kvalitet genom hela processen, något som apple inte har i dagsläget med sin dåliga service när något går fel samt sina vilseledande leveranslöften (lovar man något så håller man det annars blir kunden besviken och väljer att handla någon annan stans) dock så kan återförsäljarna ta hand om en stor del av detta problem då de kan ge kunden personlig service samt ge ärligare leveransbesked än vad herr Jobs gör från scenen i the Moscone center.

Apples satsning på återförsäljare är riktigt bra och troligtvis mycket effektivare än några 30-sekundersklipp i TV3. Och om vi nu inte kan få bägge, eftersom svenska Apple blir tilldelade en marknadsföringsbudget från Amerikanska apple, så tycker jag att valet är självklart då bara det ena alternativet ger mig som kund en bättre och närmare service och en trevligare köpupplevelse. Jag rekommenderar även folk och vänner att faktiskt gå till en återförsäljare och titta, känna och prova på produkterna; något som skulle vara omöjligt om inte apple satsade på sina återförsäljare.

Borde inte en kombination av "word of mouth" och massreklam vara det mest effektiva? Satsa 75% av budgeten på sjyssta butiker och sedan 25% på att köra reklamkampanjer för att få in folk i butikerna. Mitt sunda förnuft säger att det borde vara mest effektivt. Som det är nu satsas i princip 0% på reklam, vilket jag tycker verkar lite osmart i och med att butikerna är kanonfina och produkterna grymma.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-20 14:35
Ursprungligen av akesson:

Borde inte en kombination av "word of mouth" och massreklam vara det mest effektiva? Satsa 75% av budgeten på sjyssta butiker och sedan 25% på att köra reklamkampanjer för att få in folk i butikerna. Mitt sunda förnuft säger att det borde vara mest effektivt. Som det är nu satsas i princip 0% på reklam, vilket jag tycker verkar lite osmart i och med att butikerna är kanonfina och produkterna grymma.

Skulle vilja tillägga i samband med sjyssta butiker, maskiner med uppdaterade system! Är det så himla svårt för Apple Åf att se till att de kör t ex på OS X 10.3.9, nu givetvis Tiger 4.1?? När jag jobbade som säljare var jag alltid mån om att visa upp det allra senaste, och vad som var planerat.

Vad gäller positiv erfarenhet av Dell, måste det vara en dröm!? Min pappa tog en Dell som hem peecee. Det var bara vidrigt!! Det var "samling vid pumpen", datorn alltså, och hjälpas åt. Det tog en evighet!! Funderar på en kupp - köpa en iMac till föräldrarna. I med strömsladden och bredband, sedan kör vi!!

Det var mycket trevligt. Bildreportage kommer senare idag.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Det var mycket trevligt. Bildreportage kommer senare idag.

Vi väntar med spänning

Jag har inte fått kontakt med Got-A-Mac ännu ang. ett transkript från tillställningen så reportaget dröjer tyvärr en liten stund.

  • Medlem
  • 2005-05-21 17:40
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har inte fått kontakt med Got-A-Mac ännu ang. ett transkript från tillställningen så reportaget dröjer tyvärr en liten stund.

Ett referat från frågestunden med Ocsar Bjers finns nu på Got-a-Macs (notera gärna att vi vill att föreningsnamnet skrivs med gement "a" i mitten) webbplats <http://www.got-a-mac.org/Den18eMaj2005>.

Ursprungligen av matsr:

Ett referat från frågestunden med Ocsar Bjers finns nu på Got-a-Macs (notera gärna att vi vill att föreningsnamnet skrivs med gement "a" i mitten) webbplats <http://www.got-a-mac.org/Den18eMaj2005>.

Utmärkt! Jag är i Malmö och har limiterat med tid just nu, men jag ska se till att få upp en artikel samt bilder till oss båda.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-20 07:21

Om vi sätter ett likamedtecken mellan reklam och att synas i media så går det ju inte en dag utan att apple gör "reklam" eller rättare sagt får någon annan att göra reklam åt dem. Krönikörer pratar iPod, aftonbladet.se skyltar på förstasidan när en ny iMac släpps, iPodarna syns i musikvideor... listan kan göras lång. Oftast så är denna reklam av det positiva slaget, men ibland, som i fallet med råd och rön, negativ och då måste apple se till att höja kvalitén för att rätta till sådana fadäser.

Jag säger inte att konventionell reklam är dålig, den har sina poänger framför allt när det gäller att bygga ett varumärke, men att tro att marknadsföring är detsamma som reklam är fel. Apple har valt en annan strategi än många andra och satsar på återförsäljarna istället för reklam och har faktiskt ökat sina marknadsandelar i norden från 2,2% till 2,8%; en ökning med drygt 21%; på ett par år.

Apropå Apples marknadsföringsbrister i Sverige så blir det rätt parodiskt när t.o.m. en viss stor återförsäljare skriver på sin hemsida att de gärna skulle se Applereklam visad på TV...
Ännu mer parodiskt är att en annan stor återförsäljare, den enda som aktivt gör bred reklam för macar i Sverige tydligen inte köper datorerna från Apple Sverige...
Något är fel på Apples marknadsföringsstrategi i Sverige. Inte på produkterna.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-20 14:37
Ursprungligen av jazzper:

Apropå Apples marknadsföringsbrister i Sverige så blir det rätt parodiskt när t.o.m. en viss stor återförsäljare skriver på sin hemsida att de gärna skulle se Applereklam visad på TV...
Ännu mer parodiskt är att en annan stor återförsäljare, den enda som aktivt gör bred reklam för macar i Sverige tydligen inte köper datorerna från Apple Sverige...
Något är fel på Apples marknadsföringsstrategi i Sverige. Inte på produkterna.

Vilken strategi? Att inte ha någon marknadsföring!

Nyhet uppe– tråden stängd för att hålla diskussionen samlad på ett ställe.

http://www.99mac.se/?id=971

Bevaka tråden