iMac G5 2.0GHz 20" eller PM G5 Dual 2.0GHz med Cinema 20"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 11:59

Hej!
Jag ska få ny dator av mina föräldrar i juni/juli, och min fråga är precis som rubriken lyder: vilken ska jag välja?
Imac G5 2.0GHz 20" eller en Power Mac G5 Dual 2.0GHz med en 20" Apple Cinema skärm? Jag gör inte så mycket med min dator, använder mest iTunes och Photoshop. Vad är bäst för dom programmen?

Tack på förhand!
Mvh Victor

ska vi byta föräldrar?

• Oregistrerad
  • 2005-05-14 13:10

Med tanke på att Powermacen med 20"-skärm kostar nästan 10000kr mer, kanske du kan få lite kringutrustning till iMacen om du väljer den. iPod, TV-kort, iSight kompletterar iMacen bra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 13:21

Om det är som du säger att du inte "gör så mycket med datorn" så skulle jag nog välja iMacen. Den är mer än tillräckligt snabb för dina behov, den tar mindre plats än PowerMacen, den är sannolikt mycket tystare också.

PowerMacen i all ära, en snabb och fanatiskt maskin, men de 10 000 kr din föräldrar sparar kan ni använda för att komma halvvägs till typ Australien

Tips: Lägg i mer minne och HD i iMacen. Rekommenderar 1GB Minne och 250GB eller större HD då du bara kan ha en HD där.

Om du vill ha prestanda och åter prestanda, välj en powermac. Det är inte bara tomt skryt att PM är de vassaste persondatorerna på marknaden. Annars välj en iMac och spara 10000 till nåt annat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-14 18:28

Tycker du ska välja en iMac! Ser den som en mer medialösning + att den är sjukt snygg! Den räcker ju för dina behov prestandamässigt.
14år & en dator för 15000:-, det var annat på min tid!

• Oregistrerad
  • 2005-05-14 20:00

Hehe, jag måste faktist medge att jag är lite, lite bortskämd
Men det är som ni säger, iMac'en är ju mycket billigare och så behöver jag inte mer än så. Fast jag tänkte på det att Power Mac'en är så snabb och bra att den lär hänga med i ett par år, så det är ju ett stort plus, eller?
Men gällande Cinema skärmen så satt jag och tänkte på en sak, man skulle ju kunna köpa 2st 19" tummare istället. Finns ju sånna för ca. 3000, då sparar jag mina föräldrar ialla fall lite pengar

//Victor

P.S. 1GB internminne i iMac'en är självklart! Men gällande hårddisk så kommer jag inte behöva mer än 160GB, jag har en 120GB nu som jag har haft i 3 år och jag har bara fyllt 60GB tills nu. D.S.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-15 01:11

Jag skulle säga PM G5, med tanke på Photoshop. I det längre loppet blir den datorn billigare eftersom du har utbyggnadsmöjligheterna, och dom har du inte i iMac. Som estet tycker jag även att 20"-skärmen är överlägset snyggare än iMac.

Stod i samma valsituation för en tid sedan, men valde en Powermac till slut med 20 tums skärm, på grund av utbyggbarheten, hastigheten. Visserligen lite dyrare, men tror jag tjänar in minst ett år i form av längre livslängd. Bytte ut en G4 450 mhz DP som jag har bytt grafikkort på, satt in en massa minne, ny DVD rec , nya hårddiskar och den har med hjälp av detta fungerat bra i nästan 5 år. ( fungerar fortfarande bra, men är lite slö, när man redigerar video och hanterar bilder.)

1
Bevaka tråden