Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktfix på en Powermac G3 B&W.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev trött på att min B&W G3 låter som ett reaplan under skrivbordet. Så jag ändrade om lite. Jag klippte dels bort fläktgallret inne i datorn för 120mm-fläkten som blåder på grafikkort och processor för att sådant skapar bara ljud och sänker luftflödet. Sedan körde jag ner fläkten till 5volt, dock var det lite lite då den blev lite varm så ökade till 7volt och nu låter datorn mycket mindre Klippte bort ett av de två fläktgallren på baksidan (nätagget utblås) också då det är onödigt med två. Nu ska jag bara ändra nätagget till sju eller fem volt. Blir ju tokig på allt oväsen

(Ett tips om någon vill tysta ner sin mac )

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-11 18:03

Jag har istället bytt båda fläktarna till kullagrade diton samt klippt bort gallret på nätdelen.

Förresten så har jag fått min G4-processor på 500 MHz till B/W. Köpt på Fastmac USA.
Är du intresserad?

Ursprungligen av Macus:

Jag har istället bytt båda fläktarna till kullagrade diton samt klippt bort gallret på nätdelen.

Förresten så har jag fått min G4-processor på 500 MHz till B/W. Köpt på Fastmac USA.
Är du intresserad?

Det är ju ännu bättre att göra

Nej tyvärr, inte för det priset (såg ditt pm). Blir lite mycket pengar för den uppgraderingen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-11 20:40

Ja visst blev det.
Dagen efter jag hade lagt beställningen, så fick jag dessutom tag på en begagnad PM G4 dual 450.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-11 20:55

Sitter just nu också faktiskt på min blådåre, och gisses. Det är som att ha en damsugare bredvid skärmen. Men har beställt en ny iMac nu så snart är plågan över.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-11 23:04
Ursprungligen av Bernt:

Sitter just nu också faktiskt på min blådåre, och gisses. Det är som att ha en damsugare bredvid skärmen. Men har beställt en ny iMac nu så snart är plågan över.

Låter som en väldigt knepig arbetsställning.
Vore det inte bättre om du satt på en stol istället?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-12 18:29
Ursprungligen av Macus:

Låter som en väldigt knepig arbetsställning.
Vore det inte bättre om du satt på en stol istället?

Hmm, du har en poäng där, helt klart!

Jag har också jobbat lite på att tysta min blådåre. Jag köpte såna där vibrationsdämpande acoustiproducts-grunkor i silikon att sätta på fläktarna, och bytte 120mm-fläkte mot en dyr tyst sak. Nu visade sig den gamla fläkten inte vara särskilt högljudd i sig, men i och med att jag har vibrationsdämpat fläktarna blir det ändå betydligt tystare. Sen satte jag brickor av silikon, också acoustiproducs, mellan hårddiskarna och chassit.

Nu funderar jag på om jag ska byta fläken i nätdelen mot en papst. Det känns som det skulle vara pricken över i. Frågan är bara hur mycket pengar jag verkligen vill lägga på en så här antik dator, och om jag vill hålla på och gräva i nätdelen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-17 14:46

Du kan ju testa först att klippa bort gallret på nätdelen och göra rent fläkten.
Gallret behövs ju inte eftersom det finns ett petskydd i plast utanför.

Skruva loss de tre insexskruvarna baktill och den lilla plåtskruven invändigt, så får du loss nätdelen från chassit. Du måste även lossa CD-släden och skjuta ut den en bit för att komma åt nätdelen och klippa bort gallret.

Ska du byta fläkten så måste du ta ut hela nätdelen, vilket kräver att du lossar chassifläkten och petar den åt höger samt lossar alla sladdarna.

Om du vill komma billigare undan, så går det lika bra med en 80 mm Everflow-fläkt som du kan köpa hos Inwarehouse för 29 kr. Den är också kullagrad liksom Papstfläkten. Den har en ljudnivå på 15 db istället för 12 db. Båda fläktarna gör underverk för att sänka ljudnivån.

Var noga med att inte vidröra något på insidan av nätdelen. Den kan ge dig en stöt annars som är direkt livsfarlig. Tryck några gånger på startknappen till datorn med nätsladden urdragen, innan du börjar. Det laddar ur det mesta av strömmen som kan finnas kondensatorerna. Vänta gärna ett par timmar också, för säkerhets skull.

Lycka till!

Ursprungligen av Macus:

Ska du byta fläkten så måste du ta ut hela nätdelen, vilket kräver att du lossar chassifläkten och petar den åt höger samt lossar alla sladdarna.

Om du vill komma billigare undan, så går det lika bra med en 80 mm Everflow-fläkt som du kan köpa hos Inwarehouse för 29 kr. Den är också kullagrad liksom Papstfläkten. Den har en ljudnivå på 15 db istället för 12 db. Båda fläktarna gör underverk för att sänka ljudnivån.

Var noga med att inte vidröra något på insidan av nätdelen. Den kan ge dig en stöt annars som är direkt livsfarlig. Tryck några gånger på startknappen till datorn med nätsladden urdragen, innan du börjar. Det laddar ur det mesta av strömmen som kan finnas kondensatorerna. Vänta gärna ett par timmar också, för säkerhets skull.

Hur ser kontakterna till nätdelsfläkten ut? Jag fick tråckla lite för att koppla den nya 120mm-fläkten å ett vettigt sätt.

Tack för varningen vad gäller nätdelen, men den plockade jag ut (nåja, den hängde i sladden men var i övligt öppen och lös) när jag satte silikondämpningen på nätfläkten. Vad gäller stötar så är de aldrig farliga om man har en hand i byxfickan, kroppsdelar som inte genomflyts av ström kan inte skadas. Fast det kan ju göra ont.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-19 00:11

Två pinnar på kontakten i nätdelen.

Den nya fläkten har antagligen en kontakt med tre hylsor/ledare. Svart, röd och gul.

Men du kan ändå sätta dit sladden/kontakten på de båda pinnarna.
Låt den tredje gula ledaren hänga bredvid. Anslut endast den röda och svarta ledaren på de båda pinnarna.

Var noga med att vända fläkten åt rätt håll med etiketten utåt. Det är ju viktigt att den blåser ut luften.

1
Bevaka tråden