Behöver råd om videoredigering på Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 10:08

Hej!

Jag är ny inom Mac-världen och skulle behöva lite råd!
Jag är på gång att köpa en laptop och har blivit förtjust i Apples Powerbook. Tidigare har jag hara erfarenhet av PC så jag kan inte mycket om prestanda etc.

Jag jobbar med videoredigering och skulle vilja använda laptopen till enklare saker i jobbet.
Min fråga är:
Funkar det att köpa en Powerbook? Vad skall jag ha i den för att det skall rulla på bra?

Hoppas någon har tid att svara!
Tack på förhand!

Loka

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-11 10:16
Ursprungligen av Loka:

Hej!

Jag är ny inom Mac-världen och skulle behöva lite råd!
Jag är på gång att köpa en laptop och har blivit förtjust i Apples Powerbook. Tidigare har jag hara erfarenhet av PC så jag kan inte mycket om prestanda etc.

Jag jobbar med videoredigering och skulle vilja använda laptopen till enklare saker i jobbet.
Min fråga är:
Funkar det att köpa en Powerbook? Vad skall jag ha i den för att det skall rulla på bra?

Hoppas någon har tid att svara!
Tack på förhand!

Loka

Ska du video redigere för jobbet så ställer väl jobbet krav på tex programvara. Är jobbet mac eller pc orienterat?

Eller är du privat företagare och bestämmer själv?

Hur som helst Final Cut Pro ska väl snurra hyggligt på en PB. Däremot så snurrar inte Adobe Premier mera. Just pga Final Cut Pro som är Apples programvara, Adobe kastade in handuken rätt tidigt när Final Cut komm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 10:45

Tack för det snabba svaret.

Valet av program är inte så viktigt. Vi sitter i Avid på jobbet, men hade tänkt att jag skulle försöka lära mig Final Cut.

Hur mycket RAM resp. videominne skall jag satsa på?

Finns det någon bra butik med bra service i Sthlm som kan hjälpa mig?

//Loka

• Medlem
  • Öland
  • 2005-05-11 11:16

mac os x är rätt krävande med just minne så det behövs det en massor av. Köp så mycket du har råd med är ett bra tips. Sitter med 1 256 och det rullar på riktigt fint, vad jag än håller på med...

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 11:18

Jag tycker du skall vända dig till Macoteket store sm ligger på birger Jarlsgatan.
dem finns även på nätet: http://www.macoteket.se

när det gäller ram så sägs det att man bör ha minst 1gb, men om du skall köra många tunga program så kanske du skall lägga lite extra pengar på just minnen, det gör större skillnad än vad man kan tro.

men gå in på macoteket och känn lite på datorn och fråga dem där, dem har god koll.

//Peter

1 Gb räcker långt. Framförallt om det är vanlig DV-redigering med inte så tokmånga DV-strömmar samtidigt. Ska du använda HD-kvalité så kanske du ska fundera på lite mer RAM.

Förtydligade rubriken. Läs mer här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 11:53

Tack för alla svar!!

Skall glida in på Macoteket och kolla runt lite!

//Loka

1
Bevaka tråden