Beslutsångest, iMac G5 20" vs PowerBook 15"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-05-11 01:17

Blev lite inspirerad av en annan tråd jag läste nyligen.
Jag ska snart (förhoppningsvis) köpa en mac, vilken för övrigt kommer bli min första.
Saken är den att jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en iMac eller en PowerBook.
Jag behöver inte ha datorn precis NU även om jag gärna skulle ha en mac i dagsläget.
Det jag funderar över är om man ska välja iMac 20" eller PowerBook 15" med superdrive.
Jag har haft bärbar dator innan och tyckte det var skönt, men då hade jag en stationär som jag satt och jobbade vid när jag t.ex. skulle skriva längre uppsatser, men antar att det bara är att köpa ett tangentbord och en mus att koppla in.
Jag har fått för mig att det måste komma PowerBooks med nya processorer under detta året då G4 har flera år på nacken.
Skärmarna är ju inte lika stora, men PBn är bärbar... Jag kan inte riktigt bestämma mig.

Skulle bara vilja ha några argument om varför jag borde välja det ena eller andra.

Tack!

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 07:17

Behöver du en bärbar? Jag menar verkligen /behöver/? Det är slöseri med pengar att köpa en bärbar bara för att sedan använda den som stationär. Har själv gjort det ett par gånger. Tror varje gång att jag ska släpa runt maskinen bara för att aldrig göra det i praktiken (att sitta o surfa i soffan fungerar bättre som tanke).

Idag när datorer finns överallt är det lättare att ha ett flashminne om man bara behöver tillgång till dokument på flera platser.

Eftersom du tvekar tycker jag du ska köpa iMacen. Betydligt mer dator för slantarna.

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

Tror varje gång att jag ska släpa runt maskinen bara för att aldrig göra det i praktiken (att sitta o surfa i soffan fungerar bättre som tanke).

Det är nog helt individuellt. Själv har jag en PB15 och sitter ganska mycket och arbetar med datorn i knät. I soffan eller i en skön fotölj. Nu är det mest programutveckling och annat "skrivarbete" där jag inte behöver vare sig någon extra mus eller liknande.

Så...köp du en PB

• Medlem
  • Vellinge
  • 2005-05-11 11:56

Tack för svaren!

Det blir förmodligen en PB. Jag väntar nog till hösten dock innan jag köper en, kanske kommer ut en med ny processor. Använder ändå inte datorn så mycket på sommaren.

Detta är väldigt off topic, men Anders, använder du Airport Express med AirTunes? Hur är kvaliteten på ljudet? Någon som vet om den har inbyggd brandvägg som de flesta andra routers har idag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 01:03
Ursprungligen av Bokis:

Detta är väldigt off topic, men Anders, använder du Airport Express med AirTunes? Hur är kvaliteten på ljudet? Någon som vet om den har inbyggd brandvägg som de flesta andra routers har idag?

Om Anders använder en Airport Express vet jag inte Kan dock svara på de andra frågorna:
- Jättebra kvalitet på ljudet (förutsatt att ljudfilen som spelas upp låter bra vill säga)
- Brandvägg (dock är det inte några "äkta" brandväggar till routers) finns inbyggt

Ursprungligen av mrjean:

Om Anders använder en Airport Express vet jag inte

Men jag vet Han använder inte Airport Express utan Airport Extreme.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-13 22:34
Ursprungligen av Bokis:

Tack för svaren!

Det blir förmodligen en PB. Jag väntar nog till hösten dock innan jag köper en, kanske kommer ut en med ny processor. Använder ändå inte datorn så mycket på sommaren.

Ska du köpa en PB, lär det inte ha hänt något till hösten. Ny processor skulle kunna komma i januari 2006, det är mitt tips.

1
Bevaka tråden