Varför mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-05-08 20:11

Varför ska jag byta från pc till en ny mac (powerbook)?

Ställ istället dig själv frågan varför du inte ska göra det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 20:16

Om du tvekar mellan en bärbar PC & Powerbook så kan du läsa lite här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75627

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-05-08 20:52

Kanske för att prova något nytt och spännande!
Eller för att Mac OS X är så grymt!
Eller helt enkelt bara för att Power booken är så grymt snygg!

• Medlem
  • 2005-05-08 20:59
Ursprungligen av DeBeia:

Ja, varför ska du? Vad är det som du inte gillar med PC? Och tvärtom, vad är det du gillar med PC? Om du har det klart för dig så kanske du kan ställa mer specifika frågor också om ifall du hittar lösningarna hos macen eller om det är nåt väsentligt hos PC som du inte kan undvara. Vad gör du med PC:n? Vad vill du göra med macen? Varför funderar du på PB?

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 21:01
Ursprungligen av DeBeia:

Testa en Mac. Om du efter det inte vet varför finns ingen anledning att byta. Om du inte tycker design är viktigt, förstås. Då är Mac rätt oavsett vad du gillar OS X

/Y

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-08 21:18
Ursprungligen av DeBeia:

Vet du inte det så bör du heller inte det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 21:28
Ursprungligen av tjogin:

Vet du inte det så bör du heller inte det.

Kanske därför han frågar?:)

Det finns många trådar om detta, men ett viktigt argument är just befrielsen från virus och dylikt.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-08 21:48

Mitt tips är att prova en mac. Risken finns att du fastnar..och då har du svaret på din fråga. Övriga saker hjälper vi gärna till med...

Citat:

Ja, varför ska du? Vad är det som du inte gillar med PC? Och tvärtom, vad är det du gillar med PC?

Grejen är ju den att man inte kan veta vad man gillar respektive inte gillar med PC om man aldrig suttit framför nåt annat OS. Eller så var det för mig i alla fall. Massa grejer som jag aldrig tänkt på att de saknades i Win XP har jag kommit på. Men man lär sig också uppskatta vissa saker med Windows när man som jag i stort sett suttit frälst ett halvår framför macen.

Ontopic: Därför att just Apple gör väldigt gedigna produkter, och främst bärbara. Har man bara två modeller är det inte svårt att göra välgenomtänkta maskiner. Och om du redan har en stationär PC förstår jag inte varför du tvekar. Spela spel görs ju ändå med fördel på en stationär... och på många fler punkter än så tycker jag inte att OS X brister.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-05-09 11:19

Tack för alla svar. Jag har funderat fram och tillbaka ganska länge och har försökt väga för och nackdelar. Just nu sitter jag framför en stationär pc, men jag är i behov av en bärbar. Det jag andvänder datorn till idag är framförallt, studier, bild och filmredigering, internet och en del spelande. Det som frestar mej att köpa en powerbook är framför allt, alla macandvändare som är så fantastiskt övertygad och att ett byte till pc skulle vara en omöjlighet. Jag som aldirg har suttit framför en mac känner mej ganska vilsen. Prestandan och priset hos en pc verkar bättre, i alla fall priset. Kvalite, andvändarvänlighet, design, OS X smäller högre hos mac. Jag läste detta inlägget: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75627 men blev inte mycket klokare.
Jag skulle vilja vet varför alla som bytt till en mac är så "frälst", varför ett återbyte till pc skulle vara så omöljligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 11:32
Ursprungligen av DeBeia:

Jag skulle vilja vet varför alla som bytt till en mac är så "frälst", varför ett återbyte till pc skulle vara så omöljligt.

Grejen idag när man sätter sig framför en Mac "första" gången, med Mac OSX...
Är att:

# Man kommer igån direkt, snabbt, enkelt etc

# Det kommer inte in några virus - inte ens vi envis suspekt surfing(ha jag hört)

# Man behöver inte vara tekkie - för att hålla koll på alla Virusprogram, Ad-Aware etc

# Jag är mer produktiv på en Mac, eftersom det nästintill aldrig strular, eller när jag tänker efter så strular det "aldrig"

# ENDA nackdelen jag kan se är om man vill spela specifika spel, menjag har löst det så att jag går på nåt onlinehak så sllipper jag dessutom "vilja" slöa framför datorn...

##
Jag hade en till invändning innan det var bristande CAD stöd - eftersom jag jobbar en del i 3D modeller, men det finns BRA tom bättre lösningar till MAc än det finns till PC
""

Köp en Mac - du kommer aldrig vilja gå tillbaka

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 13:31
Ursprungligen av DeBeia:

Jag gick faktiskt över till PC en gång. Det var för nästan två år sedan. Alla program som ingår i Mac OS är superbra och jag hade svårt att hitta motsvarande för PC. De som var något att ha, kostade massa pengar. Dessutom var jag tvungen att ha koll på virus, intrång och ringa runt bland kompisar för att hjälpa mig med systemproblem eller att program inte fungerade som de skulle. Efter tre månader sålde jag min PC (stor förlustaffär, insåg då att PC har ett värdelöst andrahandsvärde) och köpte mig en mac igen. En dyr och jobbig läxa. Nästa gång Microsoft släpper ett nytt OS så kommer jag först testa det hos vänner innan jag ens tänker tanken på att byta plattform. Du borde också besöka macanvändare eller närmaste återförsäljare och dagligen testa lite, fråga och överväga vad du vill ha.

Jag har helt enkelt ingen lust att jobba med en dator som motarbetar mig. Köpt en Gamecube nu så jag har lite variation på spel ifall lusten griper tag i mig.

1
Bevaka tråden