Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angående PowerBookens underlägsenhet

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Margell:

En stor fördel ni har glömt angående Vaion är X-black LCD skärmen. Enligt mig subjektiva bedömning är den helt klart överlägsen den traditionella LCDn när det gäller att återge lyster och färgmättnad på tex foton.

Har själv en extern X-black skärm till min PB 12", så jag slipper välja ;).

/Joakim

Jag tycker verkligen inte att Vaios skärmar är bättre en powerbookens. Kanske för att titta på film, men inte för fotoredigring. De gånger jag testat vaio så har skärmen visat på tok för starka färger och kontraster. Ungefär som en pixelPlus tv. Kanske blir detta bättre via kalibrering, men det har jag inte hunnit testa. Min powerbook visar däremot färgerna neutralt.

Skulle jag vilja använda min dator som hemmabio kanske jag skulle ha en vaio 17". Men för att jobba med bilder mot fotolab och sluteresultat, tycker jag powerbooken är mycket bättre till....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-09 08:41

PowerBooken har bättre bundlad programvara. iLife, OmniGraffle samt GraphicConverter representerar ett par hundralappar av programvara du behöver köpa till Vaion. Du får visserligen med ytterligare några program till, men just dessa tror jag att nästan alla ser behov av.

Sedan kan man ju undra om fördelen bättre pris egentligen står i 1:1 förhållande till bakgrundsbelyst tangentbord. Jämförelsemetoden är ju lite crude.

Senast redigerat 2005-05-09 11:27

Är inte storleken lite intressant?

Vaio:
Djup huvudenhet (mm) 280.1
Höjd huvudenhet (mm) 42.2
Höjd huvudenhet max. (mm) 45.2
Bredd huvudenhet (mm) 405.5
Vikt med medföljande batteri och enhet (kg) 3.9

PB: (Vaio)
Höjd: 2,6 cm (4.2 - 4.5 cm)
Bredd: 39,2 cm (40.5 cm)
Djup: 25,9 cm (28 cm)
Vikt: 3,1 kg (3.9 kg)

PB:n är smäckrare och lättare.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 12:16

Bra jämförelse...detta var ett konstruktivt sätt att göra en jämförelse, som behöver göras ibland...

Vaion är faktiskt en grym dator...särskilt skärmen och dess upplösning. Väldigt mycket bättre än någon Powerbooks. En riktig fröjd att använda

Skönt att det faktiskt går att ha en mac-pc-jämförelse-diskussion utan att spårar ur.

Jag läste en lång diskussion på MacNN:s forum angående dagens PowerBookar och deras oförmåga att spela upp H.264-film i 1080p-upplösning (något som i princip kräver dubbla 2 GHz G5). Där var nivån ibland rätt lite låg, men grundtesten var att i förhållande till priset så är prestandan lite klen i dagens PowerBookar. Och det får ju erkännas att även om Apple gör underbara bärbara så har utvecklingen gått trögt på senare år.

Om nu Apple är bakbundna när det gäller processorer (vare sig det är Freescale eller G5) borde de ju kunna jobba mera på skärmen t.ex (en av Vaions fördelar), det är konstigt att dom inte gjort sådana förbättringar. Eller så kanske det är precis vad de jobbar på men att de vill ta allting på en gång i en rejält uppdaterad PowerBook?

Ursprungligen av Adrian B:

Skönt att det faktiskt går att ha en mac-pc-jämförelse-diskussion utan att spårar ur.

Jag läste en lång diskussion på MacNN:s forum angående dagens PowerBookar och deras oförmåga att spela upp H.264-film i 1080p-upplösning (något som i princip kräver dubbla 2 GHz G5). Där var nivån ibland rätt lite låg, men grundtesten var att i förhållande till priset så är prestandan lite klen i dagens PowerBookar. Och det får ju erkännas att även om Apple gör underbara bärbara så har utvecklingen gått trögt på senare år.

Om nu Apple är bakbundna när det gäller processorer (vare sig det är Freescale eller G5) borde de ju kunna jobba mera på skärmen t.ex (en av Vaions fördelar), det är konstigt att dom inte gjort sådana förbättringar. Eller så kanske det är precis vad de jobbar på men att de vill ta allting på en gång i en rejält uppdaterad PowerBook?

Testade H.264 i 1080p på en Dual 1.8 G5 på inLife (stockholm). Filmen laggade även på den.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 21:58

Jag kan köra H.264 i 1080 på min 1,5 GHz PowerBook utan hack och laggning, men jag har 1,5 GB minne och 128 MB-grafikkortet; kanske det underlättar?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 22:41
Ursprungligen av fred123:

Jag kan köra H.264 i 1080 på min 1,5 GHz PowerBook utan hack och laggning, men jag har 1,5 GB minne och 128 MB-grafikkortet; kanske det underlättar?

Om du verkligen kan det så äter jag upp min musmatta.:)

For 1920x1080 (1080p) video at 24-30 frames per second:

* Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
* At least 512 MB of RAM
* 128 MB or greater video card

(Från http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/recommendations.html)

Är du säker på att det var ett 1080i-klipp du körde? Om inte, testa den här:

http://images.apple.com/movies/us/hd_gallery/gl1800/serenity_1080p.zip

Bilden är dubbelt så bred som min skärm och jag får kanske 5 FPS på min PB 12" 1GHz-

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 00:01
Ursprungligen av henrrrik:

Om du verkligen kan det så äter jag upp min musmatta.:)

Hoppsan, det laggar visst lite grann... Förlåt mig! Vet inte vad jag tittade på tidigare...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 08:44

Laggar på in imac G5 1,8 1gb , det är inte den nya med det fina grafikkortet..

betyder det att jag inte kommer kunna se en hd DVD i fullskärm på min mac?

Ursprungligen av henrrrik:

Om du verkligen kan det så äter jag upp min musmatta.:)

For 1920x1080 (1080p) video at 24-30 frames per second:

* Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
* At least 512 MB of RAM
* 128 MB or greater video card

(Från http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/recommendations.html)

Är du säker på att det var ett 1080i-klipp du körde? Om inte, testa den här:

http://images.apple.com/movies/us/hd_gallery/gl1800/serenity_1080p.zip

Bilden är dubbelt så bred som min skärm och jag får kanske 5 FPS på min PB 12" 1GHz-

  • Medlem
  • 2005-05-11 11:04
Ursprungligen av henrrrik:

Om du verkligen kan det så äter jag upp min musmatta.:)

For 1920x1080 (1080p) video at 24-30 frames per second:

* Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
* At least 512 MB of RAM
* 128 MB or greater video card

(Från http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/recommendations.html)

Är du säker på att det var ett 1080i-klipp du körde? Om inte, testa den här:

http://images.apple.com/movies/us/hd_gallery/gl1800/serenity_1080p.zip

Bilden är dubbelt så bred som min skärm och jag får kanske 5 FPS på min PB 12" 1GHz-

Min dubbla 1.8 Ghz G4 klarar att spela det, men inte helt perfekt. Det verkar som att den "droppar frames", men inte mycket. Märkligt nog går 720-klippet inte bättre, vilket får mig att tro att grafikkortet är flaskhalsen. Geforce 4MX är ju inte helt hett...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-17 18:16
Ursprungligen av henrrrik:

Om du verkligen kan det så äter jag upp min musmatta.:)

For 1920x1080 (1080p) video at 24-30 frames per second:

* Dual 2.0 GHz PowerMac G5 or faster Macintosh computer
* At least 512 MB of RAM
* 128 MB or greater video card

(Från http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/recommendations.html)

Är du säker på att det var ett 1080i-klipp du körde? Om inte, testa den här:

http://images.apple.com/movies/us/hd_gallery/gl1800/serenity_1080p.zip

Bilden är dubbelt så bred som min skärm och jag får kanske 5 FPS på min PB 12" 1GHz-

Kan säga att det fungerar på min Powermac, Dual 1,33GHz med 1GB Ram och 9600 PRO. Dock måste man skala ned det i upplösningen max 1280x1024. Klarar inte att köra det i orginalupplösning, men har ingen skärm som klarar det heller så.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 21:59

Kanske ska tillägga att jag kört trailers från Apple, det är kanske möjligt att de är optimerade på något sätt? Jag bara spekulerar löst...

  • Medlem
  • 2005-05-09 22:06

det kan nog vara bra med en sån här tråd, men att kora en vinnare med den här jämförelsen är nog inte särskilt rättvist. Jag tycker till exempel inte att man kan vikta de olika egenskaperna med samma poäng. Inkastmatad optisk enhet eller inte är ju egentligen betydelselöst om man sköter sin dator. Att det Apple vinner lika många poäng (1) på det som på att bildskärmsanslutningen är helt överlägsen, att macen är ett helt kilo (!) lättare eller att den har bättre batteritid, visar ju att ingen hänsyn är tagen till hur viktiga delmomenten är.
Punkten "Trådlös mus medföljer" måste väl också anses vara en del av prissättningen? Det är ju inet en feature för datorn.

Baron, jag är medveten om att jämförelsen är bristfällig ur den synvinkeln. Det skrev jag också i mitt första inlägg, vi kanske ska försöka sätta ihop en bra jämförelse-modell i den här tråden så att man vet vad man har att gå efter?

Till exempel att processorn utgör 5 % av totalbetyget, andra features 1 % och kvalitén på disken 2 %.
Kom med förslag!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-11 10:01
Ursprungligen av Baron:

det kan nog vara bra med en sån här tråd, men att kora en vinnare med den här jämförelsen är nog inte särskilt rättvist. Jag tycker till exempel inte att man kan vikta de olika egenskaperna med samma poäng. Inkastmatad optisk enhet eller inte är ju egentligen betydelselöst om man sköter sin dator. Att det Apple vinner lika många poäng (1) på det som på att bildskärmsanslutningen är helt överlägsen, att macen är ett helt kilo (!) lättare eller att den har bättre batteritid, visar ju att ingen hänsyn är tagen till hur viktiga delmomenten är.
Punkten "Trådlös mus medföljer" måste väl också anses vara en del av prissättningen? Det är ju inet en feature för datorn.

Precis min tanke. En väldigt bra jämförelse att läsa för någon som inte riktigt har bestämt sig, men att kora en vinnare är nog omöjligt - det är ju så individuellt vilka funktioner man värdesätter.
Själv slängde jag för ett tag sedan min stationära PC i papperskorgen och stod och valde mellan en Vaio och en Powerbook. Det blev en Powerbook 17". Största anledningen var att Powerbooken innehåller OS10. Jag har kört mac på jobbet i flera år innan och det var först när OS10 kom som jag började tänka på att gå över till mac även hemma.
Givetvis är jag övertygad om att jag valde rätt - man blir ju glad bara man ser den

  • Medlem
  • 2005-05-12 20:40
Ursprungligen av Hallon:

Precis min tanke. En väldigt bra jämförelse att läsa för någon som inte riktigt har bestämt sig,

INte ens då är det riktigt bra eftersom många hakar upp sig på klockfrekvens. Den win-användare som inte vet att macar är snabba på betydligt lägre klockfrekvenser lör inte direkt lockas av en pb på 1.5 GHz. Den delen får man antingen ha nån sorts konverteringstabell för (vilket blir svårt eftersom de olika systemen ändå inte går att jämföra rakt av) eller helt hoppas över. För den som absolut vill veta kan man ju mäta några hur lång tid några givna arbetsmoment tar, tex hur lång tid tar det att koda en 30 minuters aiff-fil till m4a och några andra som kan ge ett hum om arbetskapacitet.

Ursprungligen av Svampisen:

PowerBook G4 17" VS Sony Vaio VGN-A397XP (Sonys 17" Vaio)

Macen = OS X
Vaion = Windows, eller som bäst Linux

And the winner is...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 20:57

Klockfrekvensen börjar ju tappa i betydelse även på PC-sidan, i alla fall på bärbara. Det är snart bara lågprisladorna som använder klockfrekvens som säljargument. I fallet med Vaion är det väldigt intressant att det inte står någonstans i specifikationerna hur snabbt processorn jobbar, det enda som sägs är att det är en "Pentium M 760".

  • Medlem
  • 2005-05-12 21:13

Jo, men hur snabba (i absoluta tal) är de snabba pc-hojarna jämfört med de snabbaste powerböckerna i GHz?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 21:19

Efter en koll på Intels hemsida blev jag varse om att Pentium M 760 är klockad till 2GHz, att jämföra med Powerbookens 1.67GHz. Ingen jätteskillnad. Eller vad menade du?

  • Medlem
  • 2005-05-12 21:34

Nej, jag trodde nog att skillnaderna var större, måste jag erkänna. Men ändå, för den som inet kan så mycket (eftersom den fortfarande tvekar ) kanske den skillnaden är viktig.

Ursprungligen av Baron:

Nej, jag trodde nog att skillnaderna var större, måste jag erkänna. Men ändå, för den som inet kan så mycket (eftersom den fortfarande tvekar ) kanske den skillnaden är viktig.

Du kanske inte kan så mkt i heller. PM är inte samma som P4. Likaväl som du inte kan jämföra klockfrekvens rakt av mellan G4an och PM kan du inte göra de med PM och P4 iheller.

  • Medlem
  • 2005-05-12 22:03
Ursprungligen av ill_chrill:

Du kanske inte kan så mkt i heller. PM är inte samma som P4. Likaväl som du inte kan jämföra klockfrekvens rakt av mellan G4an och PM kan du inte göra de med PM och P4 iheller.

Om jag fattar dig rätt är det precis vad jag menar.

Ursprungligen av Baron:

Om jag fattar dig rätt är det precis vad jag menar.

Ok. De kanske e jag som inte fattar
Jag uppfattade ditt inlägg som "jaha, bara 2 GHz. De va ju inte så mkt mer än macen".

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 21:45

En Pentium M i 2GHz är tyvär bra mycket snabbare än PowerBookens G4 i 1.67 GHz.

Om det är rå prestanda man är ute efter så är en PowerBook inget val, den är helt enkelt inte "Power" längre.

Men självklart är det ju massvis med andra faktorer som väger in och för det mest oftast är viktigare. Personligen skulle jag välja PowerBooken alla gånger.

För övrigt så vill jag ge en eloge till alla som skriver i tråden. Personligen så sitter jag på pc till 75% o mac 25% och sakliga diskussioner kan ALDRIG föras utan fördomar och personangrepp. Det är så tröttsamt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-16 15:55

"# "Fack" för Memory Stick" ser jag inte som någon fördel... memorystick som är det segaste och dyraste minnet på marknaden... nej tack.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 17:35
Ursprungligen av kainen:

"# "Fack" för Memory Stick" ser jag inte som någon fördel... memorystick som är det segaste och dyraste minnet på marknaden... nej tack.

SanDisk Ultra II PRO (~10MB/s) och Extreme III (~20MB/s) anser jag inte direkt långsamt eller? Ett MS fack är oändligt mycket bättre än inget, förutsatt att man äger lite Sony prylar..... När det gäller priset så kan jag bara säga... Det kostar att ligga på topp!!!

/Joakim

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-17 23:42
Ursprungligen av Margell:

SanDisk Ultra II PRO (~10MB/s) och Extreme III (~20MB/s) anser jag inte direkt långsamt eller? Ett MS fack är oändligt mycket bättre än inget, förutsatt att man äger lite Sony prylar..... När det gäller priset så kan jag bara säga... Det kostar att ligga på topp!!!

/Joakim

Inte för mig då jag inte äger några Sony prylar... inte några som tar MS iaf... då jag tycker att det är värdelöst.

Bevaka tråden