Mini till pensionärer

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-05-08 09:30

Hejsan,

Tänkte presenta mina föräldrar med en dator och undrar om enklaste minin kan vara ok för deras del.

De kommer endast att använda den till att surfa på nätet, maila och eventuellt använda den för ordbehandling. De kommer även att använda den för IP telefoni/MSN med webkamera. Stabilitet är också mycket viktigt då de inte vet ngt om datorer och jag inte kommer att kunna vara på plats för att hjälpa dem vid ev. problem.

Om ngn har ngt annat råd så mottas det tacksamt.

Mvh,

Aldrin

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 09:35

MSN med webcam är väl det som inte är så lyckat (kan du tänka dig annan klient än just skiten MSN så är det mycket bättre), annars är det suveränt…

• Medlem
  • Täby
  • 2005-05-08 09:36

Förslag på annat än MSN?

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 09:42

iChat/AOL

edit: AIM heter det väl egentligen…

MSN är faktiskt inte skit, problemet är att mac-versionen saknar bl a video-chatt. iChat är ju jättebra men kräver en webkamera , iSight, för 1400kr (alt. annan kamera med firewire-anslutning) samt att om andra parten kör pc måste den använda AIM vilket ju inte så många (icke-amerikaner) gör. Dessutom funkar det rätt kackigt om man ska vara ärlig. iChat till iChat funkar prima dock. Sen går det också att köpa en drivrutin som gör att man kan använda billiga usb-webkameror men att kalla det enkelt är att gå lite för långt. Den drivrutinen är inte helt stabil utan tappar då och då kontakten med kameran.

Så sammantfattningsvis: Om video-chat med MSN är det de mest ägnar sig åt idag måste du fundera på om alternativet (iChat/AIM) är realistiskt. Det innebär att deras vänner måste börja använda även AIM förutom MSN. Samt räkna med att det inte funkar riktigt 100. Om video-chat är jätteviktigt men iChat inte funkar ja då kanske inte mac är det bäst alternativet för dina föräldrar?

Så länge de kan avstå video-delen ska de utan att tveka välja mac.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:44
Ursprungligen av Rickard A:

MSN är faktiskt inte skit, problemet är att mac-versionen saknar bl a video-chatt.

Så länge de kan avstå video-delen ska de utan att tveka välja mac.

Hur fungerar det i VPC med msn video-chat? Det blir väl bara sirap av det? Sen är det bökigt att dra igång vpc.

/Jonas

• Medlem
  • 2005-05-08 12:26

Om du inte måste köra MSN så tycker jag Yahoo Messenger är betydligt bättre, funkar lika bra på Mac och PC, stödjer vanliga USB webbkameror. Om jag ska kamerachatta med mina PC kompisar så brukar jag använda mig av det, aldrig några problem.

• Medlem
  • Täby
  • 2005-05-08 16:13

Jaha, det verkar nästan med andra ord vara bättre att köpa en PC - de flesta använder ju MSN.

Såg att man kan få en Compaq laptop för 7.500 hos Elgiganten och då ingår även MS Works. En mini med tangentbord/mus plus skärm (TFT) blir ju ungefär motsvarande pris.

//Aldrin

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 17:18
Ursprungligen av Aldrin:

Jaha, det verkar nästan med andra ord vara bättre att köpa en PC

Hur drog du den slutsatsen?

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 17:25
Ursprungligen av DaPhox:

Hur drog du den slutsatsen?

Den slutsatsen är väl enkel om videochat i MSN är det huvudsakliga syftet med en dator, men då borde ju en mobil från tre vara billigare och bättre Dator är ju lite overkill om man bara skall göra det…

Hur är det med virus och MSN för PC? Det verkar som om folk på jobbet fått virus efter att ha använt MSN. Hmmm... :rolleyes: Men jag kan ha fel. I vilket fall som helst poppar det ju upp reklam och annat MS-jox när man kör MSN för Windows.

Hur stor är bekantskapskretsen med videochat? Om det bara gäller ett begränsat antal (familjemedlemmar på annan ort/land kanske?), så är det väl inte helt omöjligt att enas om en plattform som funkar får samtliga - Yahoo, AIM eller vad det nu må vara.

Sen måste ju inte minin ha en flådig tft-skärm. En crt är måhända stor o tung men ingalunda dålig per se. Billig som ny och billigare/gratis om man frågar runt i bekantskapskretsen.

En dator från ElGiganten låter väl inte så där extremt stabilt och lättanvänt. Gissar att den måste (i likhet med minin) uppgraderas med mer minne samt (fårstås) med diverse antivirusprogram... Ser förresten att den har FireWire vilket var ett plus. Men inuti sitter en selleri-processor och det verkar som om det inte finns ett "riktigt" grafikkort (det har minin).

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 17:57

Det är så det är. Programmen som finns på Mac fronten är inte utvecklade vad gäller chat över lag. Visst man har iChat osv men då får man pröjsa rejält för kamera. Det finns ju även andra alternativ men de kan vara krångliga.

Köp en Pc om det är viktigt för dem. Men klaga inte sen när de inte fattar någonting vad gäller diverse virusuppdateringar och brandväggs problem.

Det jag undrar är vad de ska med videochat att göra? Gamla brukar inte gilla det (om det nu är det)

• Medlem
  • Täby
  • 2005-05-08 18:37

Video viktigt då vi inte bor i samma land - bra för att hålla kontakt med barnbarnen.

//Aldrin

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 18:45
Ursprungligen av Aldrin:

Video viktigt då vi inte bor i samma land - bra för att hålla kontakt med barnbarnen.
//Aldrin

Är det inte för många barnbarn så varför inte kolla på AIM?
(Det har vissa andra fördelar oxå, liksom nackdelar…)

• Medlem
  • Täby
  • 2005-05-08 18:53

Klarar AIM av en vanlig "billig" USB kamera eller måste jag även köpa dem en isight för 1.400 (vilket jag tycker är relativt dyrt - 30% av vad minin skulle kosta)?

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 19:01
Ursprungligen av Aldrin:

Klarar AIM av en vanlig "billig" USB kamera eller måste jag även köpa dem en isight för 1.400 (vilket jag tycker är relativt dyrt - 30% av vad minin skulle kosta)?

Jag har kört sniklogitech via "gratis" driver och cheat till iChat vid några tillfällen och då har det funkat bra… Nu är det ju så med sådanadär "cheat"-grejor att de funkar bra för att plötsligt lägga av vid ett versionsbyte.
Sen finns det ju fler firewire webcams än Apples iSight…

• Medlem
  • 2005-05-08 19:20

Varför inte be barnbarnen använda Yahoo, där funkar alla billiga USB webbkameror utan problem.

Tänl på att inte vilken usb-kamera som helst kan asnlutas till macen. Kolla ordentligt iinnan köp.

• Medlem
  • Täby
  • 2005-05-08 19:44

Ok - yahoo messenger + usb kamera +crt skärm = bra köp till pensionärer som vill använda sin dator även för kommunikation.

Tack!

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 19:53

Ok Aldrin, då fattar jag kamera behovet och att du inte kan vara där och hjälpa dem

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-08 20:59

Minin är ett exellent köp i alla avseenden - stabil, prisvärd, elegant, gör jobbet! Det sägs att Skype kommer att implementera video under året och då har du inte bara ett fantastiskt redskap för röst utan den bildlösning du söker.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 21:48

Varför inte en eMac då? Där har du ju dator och skärm i ett. Smidigt och snyggt.

• Medlem
  • 2005-05-08 22:04
Ursprungligen av Wheat:

Varför inte en eMac då? Där har du ju dator och skärm i ett. Smidigt och snyggt.

Ja, du har nog rätt att eMacen kan vara ett bra alternativ, speciellt nu efter uppgradering.

Ursprungligen av Wiberg:

..Det sägs att Skype kommer att implementera video under året..

Nice nice nice! Har du någon länk?

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-09 10:33
Ursprungligen av Kristofer:

Nice nice nice! Har du någon länk?

Naej - hittar inte just denna post, men på http.//forum.skype.com diskuteras/efterfrågas detta oftare än vi på 99mac kan läsa det snart klassiska inlägget (efter OSX får en liten uppgradering): "Jag tycker att Findern/Safari/alla program startar lite snabbare..."

Ett exempel där Skypefolket kommenterar...

Generellt var Skypefolket mer öppna med deras roadmap tidigare - nu har de mer av applehållningen: hemligt, hemligt, hemligt... och Big Release med trummor och trumpeter!

Så, antagandet jag gjorde, baserat på vad jag läste på skypeforum i februari kanske får tas med en nypa bordssalt - antingen jobbar man på i det tysta för att chocka oss med en iChatkillervideoimplementation plötsligt, eller så har man lagt undan detta men är rädda för att dämpa intresset från alla som nu hakar på tåget.

Det har diskuterats en del om att Skype har en så hög kvalitetsambition att video helt enkelt inte går att peta in utan att man får kompromissa med denna. Deras "röst" mellan datorer är ju utan tvekan Best in Class - och eftersom de förmodligen inte vill släppa en video som är sämre kan det dröja.

Annat läsvärt:

Gör ett bokmärke för Skypejournal - här skriver han om iChat...

Mer om video mellan mac och PC

1
Bevaka tråden