Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning mellan pac och mac.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 17:37

Det är nämligen så att jag har lite filer på min PC som jag vill föra över till min PB men jag får värken nätverket eller ftp:n att funka??
Jag kan surfa och har inga problem med det trådlösa..
Men jag kommer inte åt dom utdelade mapparna på PCn via nätverket inte häller kommer jag åt FPT-servern som jag har på PCn, använder CyperDuck FTP program.
Har kryssat i windows nätverk och dom grejorna i Fildelningen men det vill sig endå inte.
Även Öppnat port 20,21 i routern.
Ingen som vet nån sida där man kan läsa hur man kommer åt windows burkar i nätverk m.m?

Är mapparna i windows utdelade då?
Det ser du ju om det är en liten hand under mappen!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 18:58

Ja själv klart e dom det!!!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-06 20:16

tryck mac+k och anslut där istället... (dvs ftp:// ipnummer)
har du trålöst til båda eller bara till macen? airport express eller?

har du kollat så att din brandvägg (norton el. mcafee etc.) släpper igenom anslutningen?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 17:35

Macen kör trådlöst medan pcn har tp-kable till routern..
Brandväggen ska vara konfigad så den släpper igenom men jag får väll kontrolera så det verkligen är så..
Tack för svaren än så länge..

Hammarstrand: Jag hade samma problem, men fick det att funka genom att
1. Stänga av brandväggen helt på PC:n (även om jag hade konfat den så att den skulle kunna släppa igenom).
2. Använda äpple+K och ansluta så. Men om jag inte minns fel funkade att skriva ip-adressen i Safari också.

Men jag tycker överhuvudtaget det är krångligt. Det bästa är nästan att istället låta PC:n ansluta (med användarnamn och lösen) till macen, och sen bara slänga över de filer man vill ha till macen.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-05-25 19:20

Fungerade utmärkt för mig att ansluta med äpple+K. Därefter skrev jag in smb:192.168.0.XXX och kunde enkelt välja vilken av mina utdelade mappar jag ville ansluta till.

Alternativet är ju att sätta på FTP-servern på macen och ansluta till den från din PC och tanka den vägen.

1
Bevaka tråden