Beslutsångest, iMac G5 vs PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på gång att köpa ny mac nu... kommer att vänta tills efter WWDC men just nu vet jag varken ut eller in. Jag har en limit på 15000kr ungefär några hundralappar över är inga problem så länge de två första siffrorna är 15 men nu till problemet.

iMac G5 eller PowerMac G5? för 15000kr ungefär får jag en singel 1.8GHz med 1GB RAM, ATI Radeon 9600 128MB och bluetooth med trådlöst tangentbord och mus, fördelen med denna konfigurationen är att jag har möjlighet att uppgradera i framtiden med nytt grafikkort(tanken är ett Radeon 9800 PRO SE 256MB), en ny hårddisk och mycket mer minne. Tänkte köpa den med combo-drive för att senare köpa en SuperDrive 16x själv(sparar massor), plockar även bort det interna modemet eftersom jag inte har någon användning av detta.

Men å andra sidan, iMac G5 kan jag få i 2GHz konfiguration med Radeon 9600 128MB, 512MB(billigare att köpa mer senare), SuperDrive 8x, bluetooth med trådlöst tangentbord och mus samt wlan(slipper jag dra en extra kabel genom lägenheten) och sist men inte minst en 17" skärm. Men då är man låst i en konfiguration, man kan förvisso byta hårddisk och en limit på 2GB minne är nog inget problem. Grafikkortet är väl skönhetsfläcken här men men...

Ah crap hur jag än bollar med det i huvudet så vet jag inte... skärm är egentligen inget problem att vara "utan" till en början eftersom jag har en Samsung 710T som jag är väldigt nöjd med, tänkte köra macen på DVI och PCn på VGA och sedan är det bara en knapptryckning för att byta mellan dom(och tangentbord och mus, men eftersom båda är trådlösa ser jag inget problem med detta). Senare har jag då oxå möjligheten att köpa en 20" Cinema...

Frågan är om jag verkligen skall hänga upp mig på grafikkortet eftersom jag ändå inte tänker använda macen till att spela med, huvudsakligen kommer den att användas till dom vardagliga sakerna som att surfa och kolla mail, men oxå programmering och en del webbdesign och "tunga" photoshop/illustrator arbeten.

Kanske märks att jag är kluven? Ge mig er syn på saken... så kanske det blir lite lättare?

• Medlem
  • 2005-05-06 14:31

Ska du inte spela eller designt TUNGA 3D modeller har du ingen glädje av att uppgradera till ett 9800 i framtiden.

/hpe

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-06 14:51

Powermacen såklart. Den kan du ju bygga vidare på. iMacen e rätt så begränsad. Mitt råd är att spara lite till å sedan köpa en dubbelpropp. Det har du allt att vinna på. Bara ett par tre tusen till. Å under sommaren skall man ändå inte sitta inomhus!!

Lycka till.

Eftersom du inte har några riktigt tunga grafik-krav, så lär det ju räcka med 2GHz iMacen med 1GB minne. Surfa, ordbehandling, Photoshop och Illustrator klarar den galant! Det borde du kunna leva gott på i ett antal år! Både skärm och dator i ett låter också som det billigaste alternativet.

Kör på iMacen!

När det gäller PhotoShop och Illustrator så lär du ju ha nytta av stor skärmyta. Det ger ju en idé: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=50595

Varför inte köpa iMacen, och köra din gamla skärm både till PC:n och som extra skärm till iMacen, om det är möjligt. Jag är dock inte så hemma på Screenspanning Doctor, så om alternativet låter vettigt, så bör det nog undersökas grundligt om det kommer att fungera först.

Ursprungligen av David Sinclair:

Frågan är om jag verkligen skall hänga upp mig på grafikkortet eftersom jag ändå inte tänker använda macen till att spela med, huvudsakligen kommer den att användas till dom vardagliga sakerna som att surfa och kolla mail, men oxå programmering och en del webbdesign och "tunga" photoshop/illustrator arbeten.

Tycker jag inte du ska, grafikkortet bör inte vara något problem alls. Så som du beskriver din situation kan jag inte se någon anledning till att köpa PowerMac, förutsatt att ditt datoranvändande inte förändras i framtiden*.

Det hör väl till saken att jag inte provat skärmen på nya iMac. Är den helt kass så blir ju situationen en annan, men efter vad jag hört är det inget fel på den.

*Den närmaste framtiden menar jag då, inte om 10 år.

Om jag hade dom kraven, som iMacen täcker, så skulle jag köpa iMac bara för att den är så snygg och ren att ha på skrivbordet.

Har du ändå andra tower-burkar står så kan du ju få plats med G5an också, och som du säger uppgradera i framtiden. Men hur mycket brukar du uppgradera historiskt sett ?

En kollega har alltid haft PowerMac för att kunna stoppa i mer prylar i lådan, det har varit hans argument. Nu när det var dags för ny Mac så visade det sig att han aldrig stoppat i en enda ny pryl i de gamla datorerna, varpå valet ganska lätt föll på en iMac.

PCI-platser och utbyggbarhet är inte så dumt. När USB2 blev standard, så kunde jag fixa det till min PM G4, och det "lyfte" ju maskinen lite. Plats för extra HD och en till optisk enhet har också varit guld värt.

Men jag vet inte om de nuvarande platserna för PCI-X är så himla mycket att hänga i granen. De följer ju inte samma standard som PC-världen, så chansen att det kommer nya användningsområden och billiga kort kanske inte är lika stor??? Möjligen tar det bort lite av poängen med att köpa en PM G5? Rätta mig om jag tänker fel…

Och det är ju nästan samma visa är det gäller plats för nya HD och optiska enheter. PM G5 är helt enkelt lite klenare än G4:orna i det avseendet.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-06 18:38

Jag skulle helt klart valt iMac faktiskt. Du kommer långt med det grafikkortet, oavsett om uppgraderingsjävulen sätter klorna i dig. Du ska ju inte spela spel eller köra tunga grafiska apps... Det är mest en "innegrej" att ha så fett grafikkort som möjligt. I ditt fall blir det som att elda för kråkorna. Nä, kör på iMac. Den har allt du behöver (och garanterat mer därtill) och är dessutom ruskigt läckert designad!

-- Patrik

Ursprungligen av Poopster:

Jag skulle helt klart valt iMac faktiskt. Du kommer långt med det grafikkortet, oavsett om uppgraderingsjävulen sätter klorna i dig. Du ska ju inte spela spel eller köra tunga grafiska apps... Det är mest en "innegrej" att ha så fett grafikkort som möjligt. I ditt fall blir det som att elda för kråkorna. Nä, kör på iMac. Den har allt du behöver (och garanterat mer därtill) och är dessutom ruskigt läckert designad!

-- Patrik

jao jag har tänkt lite så oxå... hur mycket diffar iMac och PowerMac när vi pratar om ljudnivå? Eftersom iMac:en är rätt så kompakt har ju inte värmen så många vägar att gå och därför borde väl en iMac vara varmare rent generellt och det resulterar ju i högre varvtal på fläktarna? Att den sedan står mitt framför ögonen borde ju isf göra ljudnivå till ett riktigt känsligt ämne. PowerMac:en är ju både större och rent smartare när det gäller värme och borde väl vara bra mycket tystare isf?

Jag har en PC med vattenkylning som gör 13dB hade gärna behållt tystnaden

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-07 00:00

jao jag har tänkt lite så oxå... hur mycket diffar iMac och PowerMac när vi pratar om ljudnivå? Eftersom iMac:en är rätt så kompakt har ju inte värmen så många vägar att gå och därför borde väl en iMac vara varmare rent generellt och det resulterar ju i högre varvtal på fläktarna? Att den sedan står mitt framför ögonen borde ju isf göra ljudnivå till ett riktigt känsligt ämne. PowerMac:en är ju både större och rent smartare när det gäller värme och borde väl vara bra mycket tystare isf?

Jag har en PC med vattenkylning som gör 13dB hade gärna behållt tystnaden

Vet faktiskt inte så mycket om hur det är gällande ljudnivå, måste jag erkänna. Men vad jag läst så är iMac riktigt tyst (undantaget de första modellerna som lider av det sk moppeljudet). Ingen risk att du får en sådan modell om du beställer nu iaf. PowerMac ställer du ju förmodligen inte i närheten av öronen på samma sätt som iMac måste stå, så visst, den kanske är lite tystare på så vis. Skulle då ändå våga gissa på att du inte kommer störa dig på iMac'ens ljudnivå. Och det är ju trotts allt en ruggit läcker dator. Min iMac (20" g4) är ganska högljudd när det blir varmt i rummet och när jag pressar den, men det är fortfarande värt det. Det är den snyggaste datorn jag någonsin sett, och det får jobbet gjort utan minsta gnäll. Jag har en PC för ca 30.000 kr på jobbet, och den är inte i närheten av samma klass som min iMac. Inte på långa vägar. Välj iMac, det är mitt råd. Mer kraft än du behöver. Snyggare än alternativen. Osv.

-- Patrik

well jag får börja med att tacka för alla inläggen det har varit skitkul att läsa allas olika argument, men nu till beslutet...

Det blir en PowerMac 2x2GHz G5, kostar ett par tusen över vad jag hade som utsatt pris men jag garderar mig på flera fronter.

iMac är alldeles för låst... jag hade inte velat vara en av dom som sitter med ett GeForce 5200 64MB i sin iMac just nu när Tiger har släppts och vem vet vad framtiden har att bjuda på?

Nu har jag alla möjligheter att uppgradera samtidigt som jag har det mesta av det senaste i datorn från start(tex 16x SuperDrive), men jag kommer att avvakta tills efter WWDC2005 innan jag beställer... förhoppningsvis släpper Apple sin nya mus med fler knappar än en

/D

iMacen ska vara extremt tyst. Apple har jobbat hårt på det. Men sök på ordet "moppeljud" här på 99mac, så märker du att det finns defekter som rätt många har råkat ut för. Det återstår att se om Apple har åtgärdat det på de nya iMacarna.

Det är ju oerhört frestande med en iMac 20" som har en snuskigt bra sting i bilden... ruggigt bra då det gäller betraktningsvinklarna - MEN kanske ska man tänka så här då det gäller iMacen. Hur fräsch kommer skärmen i iMacen att vara om 3 år - ställer mig frågan efter att i 3 år haft en 17" Applevision skärm och tycker att det krispiga stinget försämras över tid. SÅ, om man börjar reta sig på detta vad kommer det då att kosta att få den utbytt om det ens går att få Apple att vilja göra detta.

När jag tänker så känns det som mer ekonomiskt att satsa på en lös skärm ihop med en Powermac även fast den är betydligt mer klumpig. Fast å andra sidan så är detta kanske ett *icke-problem* då det flesta användare nog hinner byta dator innan det har gått 3 år?

Det vore bra ifall AppleStore var villig att ge ett pris på hur mycket dom vill ha betalt för att byta ut en iMac 20" skärm... då blir det genast lättare att bedömma ifall man istället ska välja en Powermac med lös skärm.

Det enda jag skulle vilja påpeka här är att 17" iMac är för litet (för mig). Tänk på att det är widescreen, så den är ju "mindre" på höjden än en vanlig 17-tummare. 1440x900 är den, vilket ju är lite mindre (på höjden) än en 1280x1024, vilket jag tycker är undre gränsen för upplösning.
Nä, iMac 20" verkar perfekt för dig.

• Oregistrerad
  • 2005-05-10 08:58

Jag är i lite samma situation, men jag resonerar så att man VET att det kommer att hända en del med powermacarna nästa revision så det känns dumt att köpa en sådan nu. iMacen 20" känns betydligt mer prisvärd och för prisskillnaden (med cinema display 20") kan jag köpa en Canon 350D Dessutom är den ju så snygg. Om man om ett par år känner för att byta upp sig ännu en gång så kommer iMacen att vara lättare att sälja förmodligen.

Å andra sidan har jag redan en windowsmaskin för spel och en del annat som kräver windows, en liten linuxmaskin för webb osv. Hade jag inte haft detta utan velat haft en "allt i ett"-dator så hade det nog blivit en powermac.

Ursprungligen av jsalo:

Jag är i lite samma situation, men jag resonerar så att man VET att det kommer att hända en del med powermacarna nästa revision så det känns dumt att köpa en sådan nu. iMacen 20" känns betydligt mer prisvärd och för prisskillnaden (med cinema display 20") kan jag köpa en Canon 350D Dessutom är den ju så snygg. Om man om ett par år känner för att byta upp sig ännu en gång så kommer iMacen att vara lättare att sälja förmodligen.

Å andra sidan har jag redan en windowsmaskin för spel och en del annat som kräver windows, en liten linuxmaskin för webb osv. Hade jag inte haft detta utan velat haft en "allt i ett"-dator så hade det nog blivit en powermac.

hmm... borde väl snarare vara svårare att göra sig av med en iMac än en PowerMac då man inte har möjligheten att påverka något efter att man köpt den begagnad?

Måste erkänna att jag är ruggigt såld på Cinema skärmarna nu oxå, men vad är det du vet som jag inte vet om nästa rev. och när kommer detta att inträffa?

/D

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 09:28

Måste erkänna att jag är ruggigt såld på Cinema skärmarna nu oxå, men vad är det du vet som jag inte vet om nästa rev. och när kommer detta att inträffa?
/D

Jag borde skrivit VET inom citationstecken, vad jag menade var att allt pekar på en ny arkitektur på moderkort (PCI-Express) och nya modeller av processorer (GC och/eller MX) inom en inte allt för avlägsen framtid, kanske lanseras de till WWDC, kanske i höst, kanske nästa vår, kanske till nästa WWDC....

PCI-express och en uppdatering från dagens processormodeller är med andra ord ganska säkert, när är det ju ingen som vet men med tanke på vad som händer på PC-sidan så är det ofrånkomligt annars man lika gärna skita i att utveckla prestandamaskiner hos apple i fortsättningen. Därför tror jag också att en iMac 20" blir mer lättsåld, men vem vet det kanske kommer den dualcore 3GHz iMac 20" för 12000:- ink moms om nått år också då blir ju dagens ganska utdaterade också.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-11 00:57

Uj, det blev inte lättare att fatta beslut när man läser era inlägg.
— Vilket jag hoppades den här tråden skulle ge bra svar på.

Jag är i samma läge som David och undrar vilket alternativ som är bäst?
En 20" iMac 2 ghz, Stora hårddisken, bluetouth-mus-tangentbord, 2 gig minne.
Ca 18.500 SKR

Eller en utav PowerMacarna + skärm som jag tyvärr inte redan har.
Kostar visserligen mycket mer. Upp till 37.000 SKR
Men är hanterbart för framtiden.

Och lättare att byta bort begagnat?

Ja, hur är det med ytterligare nya PowerMacar, är de senaste redan outdated till semestern?

Alternativt kan man ju köpa begagnat??

(BESLUTSVÅNDA)

1
Bevaka tråden