Klent med minne i iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har börjat att känna ett visst sug efter en iMac, trots en G5:a och en mini. Men, tycker att det verkar lite klent att iMac bara kan använda 2Gb ram, när andra datorer med G5 ju stödjer upp till 8Gb. Håller man på med sampling och musik på datorn är det inget problem att slå i taket med "bara" 2Gb. Vad är egentligen tanken med att strypa minnesmängden så drastiskt, särskilt som X ju är rejält minneskrävande.

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 14:49

Jag har lite samma funderingar, frågan är ju om den verkligen är begränsad till 2 gig, dvs borde det inte gå att stoppa i tex 2st 2gigskretsar? Läste nånstans att Powermacen skulle stödja 2gigskretsar, någon som vet mer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 14:52

Som jag förstått det så har PowerMac G5:an i stort sätt stöd för 4GB minnen, dock finns inte det idag. Jag tror Apple sa vid lanseringen att man "idag" har stöd för 8GB minne, men större kakor finns (knappt) idag så.

"Bara" 2GB vet jag inte om jag skulle säga... Hur många användare behöver mer än detta? 2st minnesplatser med idag stöd för 2GB och i framtiden kanske mer räcker gott och väl för iMacens säljkrets.

Ska du göra arbete som kräver mer än 2GB RAM så är inte en iMac ett alternativ ändå.

Håller man på med sampling och musik som är så krävande så skaffar man nog en PowerMac... Eller med andra ord: iMacen är inte det slutgiltiga svaret på allas behov. Är du i behov av kanske 4 Gigabyte eller RAM-minne så är det väl inget som hindrar dig från att skaffa en PowerMac?

Det är därför det finns olika modeller:
• Mac mini
• eMac
• iMac
• PowerMac
• iBook
• PowerBook

Dom existerar eftersom dom alla fyller olika behov.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 15:40

Men alltså, hallå?!

Jag jobbar idag och har gjort det i över ett år på en Dual 1 Ghz G4:a med 1.25 GB RAM och sysslar med okomprimerad video. Det är 10 ggr så krävande som ljudarbete och det funkar fint här (visst skulle jag ev. vilja ha lite mer RAM någon gång då och då för längre RAM-previews osv men men).

Du klarar dig gott och väl med 2 GB RAM.

Sidonotis: Hur många program stödjer idag mer än 2GB RAM för den delen?

1
Bevaka tråden