Stulen 2.5 ghz G5

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 16:10

MAC-adress: 000D934DFF1C
Serienummer : CK50608CQPS

Om ni ser en G5 med den identiteten någonstans så är det min nya arbetsmaskin som jag nästan hade hunnit börja använda ordentigt... Nu har jag allt i princip kvar på mn gamla G4, så den skadan är rimlig iallafall. Blev stulen fredags natt/lördag morgon.

Just so you know.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 16:16

Hur blev den stulen? Inbrott?

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 16:28
Ursprungligen av ez0r4y:

Hur blev den stulen? Inbrott?

Utburen mitt i natten, det var fest på skolan och de snokade reda på den öppna dörren, så det är inte klassat som inbrott.

Hmm, går det inte pinga på Mac-adressen på nåt sätt? Har för mig att jag sett ett verktyg för det.

Surt hur som helst, hoppas ni hade försäkring!

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 16:33
Ursprungligen av carlsson:

Hmm, går det inte pinga på Mac-adressen på nåt sätt? Har för mig att jag sett ett verktyg för det.

Surt hur som helst, hoppas ni hade försäkring!

Inga försäkringar, det blir en för dryg premie.... Pinga på macadressen låter ju intressant, men måste man inte söka av en massa nät då? Och om burken ligger bakom en router är det ju kört ändå, och det gör ju många maskiner idag....

• Medlem
  • 2005-05-03 16:35

Kanske kan där här tråden ge lite tips:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=61209&page=1&pp=25

Beklagar förresten

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 16:41
Ursprungligen av SirN:

Kanske kan där här tråden ge lite tips:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=61209&page=1&pp=25

Beklagar förresten

Har kollat runt lite, men har inte hittat några tips när ipnumret är okänt. Jag hade remote desktop på den, men så länge jag inte vet vart den är så vet jag inte hur jag ska göra. Man får lägga ett script som körs vid uppstart som rapporterar helt enkelt, det tror jag inte är så svårt. Först måste de ju nolla lösenordet, när de väl gjort det så är det ju bara att köra. Jag har en del genvägar till den här datorn kvar, så om "jag" försöker logga in så ser jag ju det direkt i consolen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 19:08

Det är telia och scanova som kan pinga mot mac addressen!

Om du hade mail så kontakta mail servern å be om deras ip loggar mot ditt konto!
Kan du kolla mailen över nätet?

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 21:33
Ursprungligen av atomlab:

Det är telia och scanova som kan pinga mot mac addressen!

Om du hade mail så kontakta mail servern å be om deras ip loggar mot ditt konto!
Kan du kolla mailen över nätet?

Jag har diverse olika mail, allt kollas via mail.app. Hur kan Telia pinga mot macadressen? Det vill jag också kunna göra.....

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 22:14

Mac-adressen är ju som en fast IP-adress som nätverksenheten på datorn har. Sen så ifall du till exempel skulle ha namn.efternamn@telia.se så skulle dom kunna kolla vilket IP som datorn kopplar upp ifrån.

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 08:11
Ursprungligen av adamsen87:

Mac-adressen är ju som en fast IP-adress som nätverksenheten på datorn har. Sen så ifall du till exempel skulle ha namn.efternamn@telia.se så skulle dom kunna kolla vilket IP som datorn kopplar upp ifrån.

Jag har mac.com, sen har jag ju jobbmail. Jag har dessutom en del uppkopplingar mot den datorn jag sitter vid nu, så jag ka sen i loggarna om jag varit inne som sagt, tror det är enklare än via Telia eller polisen. Ingen aktivitet än så länge iaf.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-05-04 08:49

Dhcp

Alla ISP som kör DHCP kan kolla sina loggar efter din MAC adress. Mao så fort någon kopplar in den direkt mot en ISP (mao inte bakom brandvägg m.m.) så vet dom vart den finns. Skulle tro att de flesta ISPs loggar MAC adressen även om folk har fast IP också. Det borde inte vara speciellt svårt att hitta den iallafall.

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 09:00
Ursprungligen av Osmium:

Alla ISP som kör DHCP kan kolla sina loggar efter din MAC adress. Mao så fort någon kopplar in den direkt mot en ISP (mao inte bakom brandvägg m.m.) så vet dom vart den finns. Skulle tro att de flesta ISPs loggar MAC adressen även om folk har fast IP också. Det borde inte vara speciellt svårt att hitta den iallafall.

Jag ska höra med den ISP som har hand om studentnätet här i stan och hålla tummarna att den som snott datorn inte sitter bakom en router, för då är det kört...

• Medlem
  • 2005-05-09 15:49

Sen är det tyvärr oftast mycket enkelt att ändra MAC-adress. Vet inte hur enkelt det är på en macintosh, men på PC är det inga problem.

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 16:23
Ursprungligen av zuluh:

Sen är det tyvärr oftast mycket enkelt att ändra MAC-adress. Vet inte hur enkelt det är på en macintosh, men på PC är det inga problem.

Jag gissar bara att de som stulit min burk inte har koll på hur man gör, men man vet ju aldrig förstås...

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-09 17:50
Ursprungligen av peppepop:

Jag gissar bara att de som stulit min burk inte har koll på hur man gör, men man vet ju aldrig förstås...

Dom verkade ju iaf ha koll på vilken appleburk man ska sno för att få kosing för den.

herregud! inte en till stulen MAC!!!!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 22:23

Mac adressen kan bara ISPn pinga mot. Förklarar du för polisen så kan dom göra en MAC/IP förfrågan hos Telia eller scanova (dom äger ju bredbanden)

Det viktigaste är att ligga på polisen! Det va det som va min räddning!

Vilka mail addresser har du i mail ampen? telias abuse avdelning suger så ödsla inte tid på dom.

//t

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 08:05
Ursprungligen av atomlab:

Mac adressen kan bara ISPn pinga mot. Förklarar du för polisen så kan dom göra en MAC/IP förfrågan hos Telia eller scanova (dom äger ju bredbanden)

Det viktigaste är att ligga på polisen! Det va det som va min räddning!

Vilka mail addresser har du i mail ampen? telias abuse avdelning suger så ödsla inte tid på dom.

//t

Jag gissar att jag kan pinga mot MAC-adressen också, men det blir många nät att söka på, de flesta såna verktyg går bara på det egna nätverket.

Kan Telia pinga mot Bostream/BBB?

Jag får kolla med polisen. det gäller väl att hitta rätt individ där också.

asså shit... världen är hård!!!! .. asså jag förstår inte sånt här

G5an ser inte direkt billig ut dock.

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 19:53
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

G5an ser inte direkt billig ut dock.

Jo, den ser tung ut ....

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 20:33

Men om dom har raderat och installerat om systemet så kan man väll inte hitta datorn med en massa ping och macadresser, eller kan man det?

/Erik

• Medlem
  • Solna
  • 2005-05-09 20:51
Ursprungligen av Erran:

Men om dom har raderat och installerat om systemet så kan man väll inte hitta datorn med en massa ping och macadresser, eller kan man det?

/Erik

MAC-adressen är normalt sett lagrad i hårdvaran, så den är det inget problem att se även om de rensar systemet.

Dock är det inget som garanterar att ISP:erna har denna - för det första är det väldigt lätt att sätta datorn bakom en router - då är det routerns MAC-adress som ISP:n ser. För det andra är IP-spoofing något som varenda lite bättre hacker kan göra.

Är det så att den som stulit datorn bara vet att den är dyr, men inte är datorkunnig i övrigt (läs hacker), och han kopplar den direkt mot internet, finns det i varje fall en hyfsad chans att få tillbaka den, om det görs MAC-adress-sökningar på nätet ifråga.

1
Bevaka tråden