Behöver köptips, PowerMac G5 eller iMac G5?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 10:10

Jag står i ett svårt val när jag nu ska köpa min första stationära Mac. Jag har en budget på 20000kr.

Mina arbetsysslor med datorn är : Enklare Videoredigering och Ljudredigering
Photoshop, DVDSP, inDesign.
Senare kan det bli lite mera avancerat och behöver tänkta lite på det också.

Bara för att nämna så har jag en iBook 800Mhz, 768MB med extern firewire hårddisk hemma.

Hittils står valet mellan en begagnad dual G5 med en 20" Apple Cinema Display eller en
iMac 20" med mera minne, självklart den nya iMac som är på väg.

Jag har hittat en begagnad dual G5 :
Spec:

Dubbla 2 GHz PowerPC G5
• 1GB DDR400 SDRAM (PC3200)
• 160 GB Serial ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64 MB, ADC/DVI
• 56k V.92 modem
• Apple Keyboard & Mouse
• En FireWire 800-port
• Två FireWire 400-portar
• Tre USB 2.0-portar

Den kostar 12500:-

Då jag inte har några erfarenheter av dessa maskiner skulle jag uppskatta lite köptips på dessa eller några andra uppsättningar.
20000kr är budgeten, rekommendationer?

Hälsningar
Joni

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 21:11

Jag hadde kört på Power Macintosh'en p.g.a uppgraderings möjligheterna och priset. Känns som om du får lite mer om du köper den där Power Macintosh'en. Dessutom är jag själv lite kritisk emot nya iMac...tycker den känns sådär efter att ha testat den. Lite för blank, lite för platt och lite för liten. Blir lixom ingen riktig kvalitéts kännsla.

• Oregistrerad
  • 2005-05-03 22:10

Dom har ju sänkt priset på iMac nu med bättre saker i, till exempel så får du ett bättre grafikkort i iMac:en.

Sedan så bror det väll på vill du ha en liten dator fast som begränsar dina utbyggnads möjligheter eller en större dator med bättre utbyggnads möjligheter.

Fast det enda som du kan byta på PowerMacen och inte på iMacen är väll grafikkortet?

Sedan så får du ju 2000kr över till att göra någonting roligt med ifall du köper en iMac med 1GB minne.

1
Bevaka tråden