Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inlägg raderat utan medelande

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Någon moderator raderade mitt inlägg i tråden Förvånad-- ingen iLife i Tiger? utan att berätta varför. Därför vänder jag mig nu till Feedback-forumet och frågar. Varför raderades mitt inlägg?

Nyfiken: Vad stod det i ditt inlägg?

Det var ett svar på martenbjorks inlägg där jag skrev att det inte går att redigera rubriker i efterhand.

Det står anledning till varför den raderades: Fixat
Du ville ha en rubrik ändring vilket också gjordes.

Jag skrev aldrig något om att jag ville ha en rubrikändring eller inte. Varför raderades inte martenbjorks inlägg?

I var fall och jag tycker att det är lite dålig stil att inte berätta varför inlägg raderas.

I en idealisk värld hade allt gått rätt till hela tiden. Nu går bara 90% rätt, men moderationen är mer eller mindre osynlig så det är bara när någon av oss gör ett misstag som det syns.

Du har själv accepterat vår rätt att radera inlägg när du gick med i forumet. Detta är det sättet som 99mac och de flesta andra forum fungerar och måste fungera-- det tar helt enkelt för mycket tid och pengar till att ha folk som sitter varje dag och skickar ut personliga meddelanden. Vi gör så gott vi kan Niklas!

Jag kan inte hitta någon regel om att 99mac skulle ha rätt att radera inlägg bara att det finns en möjlighet att stänga konton...

Ursprungligen av xplane:

Jag kan inte hitta någon regel om att 99mac skulle ha rätt att radera inlägg bara att det finns en möjlighet att stänga konton...

Forumregler, punkt 3:
Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning.
http://www.99mac.se/info/villkor.php

Kan förtydligas så att det även står "ämnet" och inte bara forumet.

***

Ämnet i sig handlade om att iLife inte ingick i Mac OS X 10.4 Tiger. Martenbjork länkade till den annonsering vi har gjort angående att vara tydliga i rubriker. Niklas svarade på det inlägget med att det bara är moderatorer som kan ändra rubriker i efterhand. Helt utanför ämnet (vilket Martenbjork också var) och hans inlägg raderades av en moderator. Rubriken förtydligades också i samma veva.

Det finns ingen chans att alla enskilt får ett meddelande när ett inlägg raderats om det är offtopic, tyvärr.

/c

Det är inte själva raderandet jag ställer mig emot. Utan att det sker utan en förklaring (jag var dessutom tvungen att fråga två gånger). Jag vet att ni inte är mer än människor men att radera inlägg på det viset signalerar ganska tydligt en viss attityd hos moderatorerna eftersom detta inte är första gången något sådant händer.

xplane: Det du säger stämmer nu när jag läst igenom reglerna igen. Det saknas eller har försvunnit en paragraf om moderatorer och deras rättigheter och skyldigheter.

Om jag ska vara paragrafryttare: Det står under rubriken:
3. Att tänka på när du skapar nya diskussioner:
(min betoning).

Då kommer vi åter till frågan: Varför sker det selektiv radering av inlägg? Om ni tar er tid att radera ett inlägg så tycker jag att ni också ska ha hövligheten att berätta varför.

Niklas-- det handlar inte om brist på hövlighet faktiskt. Samtliga av oss lägger ner tid dagligen på att se till att ni medlemmar trivs på forumet genom att städa upp personangrepp och irrelevanta inlägg. En vecka utan moderatorer och du inser kanske varför deras närvaro är ett krav för alla former av forumverksamhet. Inlägg raderas aldrig av personliga skäl och till exempel tillåter vi inte att en moderator modererar en diskussion som denne själv deltagit i.

Om varje moderator skall skriva ett personligt meddelande för varje utförd moderation och sedan följa upp den resulterande diskussionen över PM finns det ingen tid över för resterande jobb för att hålla igång sajten. Kom ihåg att vi är europas andra största macsajt-- det krävs en hel del för att se till att allt flyter på!

Vi ska förtydliga reglerna för att undvika missförstånd kring hur moderationen fungerar i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 06:52

Just frågan om varför det inte lämnas en not/kommentar/regelhänvisning vid moderering har ju eftersökts i flera år nu av de som blivit modererade (och fler).
Även om allt baseras på ideella begränsade resurser så kan man ju fundera på om man inte är ute och cyklar när problemet återkommer gång efter annan…

Det verkar som om vi talar olika språk, ni moderatorer och vi som blivit drabbade. Verkar inte som om vi kommer längre än så här så och ni kan om det fortsätter likadant få uppleva likadana diskussioner flera gånger framöver. Till slut så kan jag inte låta bli att lämna den här diskussionen kännandes att:

... om en moderator tar sig tid att radera och skriva ett inlägg i tråden och ändra rubriken så ska denne väl ha tid att i sitt inlägg skriva ett par ord om att ett inlägg raderas?
... moderatorer borde ha rättigheter under ansvar. (det går i och för sig att diskutera i och med att det är en extra börda på dem).
... detta är långt ifrån en unik situation.
... det skett selektiv moderering utan motivering.

Tack för mig.

/ Niklas

  • Medlem
  • 2005-05-10 08:12

Varför rekrteras inte fler moderatorer då om arbetsbördan är så stor ?

Det finns massor av bra folk som vill och kan göra jobbet med glädje.

Baron t.e.x

mvh// Niclas

Finns det bara administratörer och seniormoderatorer på detta forum? När man klickar på moderatorer under Team 99Mac så finns ingen info om moderatorer...

Nu får ni väl sluta tjata så förbaskat. Mats har ju skrivit i sitt svar att reglerna skall förtydligas. Låt nu saken vara och vänta på uppdaterade regler och förtydligaden från 99mac's admins.

Ursprungligen av Anders Isaksson:

Nu får ni väl sluta tjata så förbaskat. Mats har ju skrivit i sitt svar att reglerna skall förtydligas. Låt nu saken vara och vänta på uppdaterade regler och förtydligaden från 99mac's admins.

Det var väl ett onödigt inlägg som inte tillförde speciellt mycket.

Jag kan inte se föregående inlägg som tjat på något sätt, problemet är ju knappast nytt som Pär tydliggör...

Ursprungligen av xplane:

Det var väl ett onödigt inlägg som inte tillförde speciellt mycket.

Jag kan inte se föregående inlägg som tjat på något sätt, problemet är ju knappast nytt som Pär tydliggör...

Det var inte specifikt ditt inlägg som jag irriterade mig på utan det faktum att nästan oberoende hur admins eller moderatorer här på 99mac svarar så kommer det alltid svarsinlägg som tjafsar emot. Jag gillar 99mac som ett diskussionsforum men blir ibland trött när trådar spårar ur och övergår från diskussion till debatt.

Diskussioner brukar för det mesta föra en fråga framåt, tillföra kunskap och insikt. En debatt utgår från att det finns två (eller flera) åsikter som respektive representant för fram för att "vinna" över motståndaren. Resultatet brukar vara noll och intet.
Därav att jag fortfarande tycker att det är för mycket tjat i trådar som den här.

1
Bevaka tråden