Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox = stekhet PB?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 20:22

Hej. Kör Firefox på min 12" PB 1.33 GHz. Ibland ballar det ur helt. Datorn blir stekhet och när jag kollar Activity Monitor så tar Firefox ca 60-70% av CPUn (ca dubbla normala). Quitar jag Firefox så sjunker temperaturen på en gång och så kan man köra igång Firefox igen. Ibland funkar det normalt och ibland blir det så här.

Någon som varit med om något liknande eller någon som vet vad det är som händer?

Tack

Är du inne på sidor som innehåller Flash-grafik?

Vissa sidor framkallar det där, t.ex. Aftonbladet. Själv har jag laddat hem Adblock så att man kan spärra ut sån reklam

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 20:35

Visst är jag inne på Flash-sidor men jag har inte kunnat se något samband mellan dem och de gånger Firefox ballar ur. Är som om det 'låser' sig på något sätt. Som att det lägger beslag på CPUn.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-02 08:13

jag kör på en mac mini med 1gb minne, och efter att jag uppgraderat till 10.3.9 så har jag märkt att firefox har en förmåga att ta hur mycket processorkraft som helst när man, tex., har flera 99mac.se tabbar uppe (typ 4-5 stycken).

har jag flera slashdot.org tabbar uppe använder inte firefox mer än 5-10% av processorn.

är det endast jag som har det problemet? (kanske dags att slänga några preference filer...)

Safari också

Jag kör 12" PB G4 867 MHz 640 Mb ram och efter uppdatering till Tiger snurrar fläkten så snart jag använder Safari eller Mplayer.... tråkigt!!!

Nån som hittat avstängningsknappen för Dashboard?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-02 15:47
Ursprungligen av foppapoppa:

Jag kör 12" PB G4 867 MHz 640 Mb ram och efter uppdatering till Tiger snurrar fläkten så snart jag använder Safari eller Mplayer.... tråkigt!!!

Nån som hittat avstängningsknappen för Dashboard?

Håller med. Tiger har fått min PB att fläkta på för det mesta.
Sen börjar jag bli MYCKET trött på att diverse reklam på hemsidor ska ta upp massa av MIN processorkraft. Jag går väl inte in och lånar kraft hos nån av annonsörerna!
ETT OTYG!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-24 17:49
Ursprungligen av foppapoppa:

Nån som hittat avstängningsknappen för Dashboard?

Såg att det kommit ett program som hette DashOff nu.

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-05-02 17:29

Tjena vet någon av er om man får med Tiger om man beställer en powerbook 12" nu? Det står fortfarande panther men det låter som det bara ej är uppdaterat.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-05-24 14:28

Jag har precis samma problem. Dock är det inte med Firefox, men den kan ligga på ca 50-52 grader när jag använder den...sen drar han upp i 60 grader (= fläkten går igång) och går inte ner föränn jag startar om. Stänger jag ner alla program så hjälper det inte. Har ingen blekaste aning vad det är, men det hände inte innan Tiger iaf.

Ursprungligen av ickash:

Tjena vet någon av er om man får med Tiger om man beställer en powerbook 12" nu? Det står fortfarande panther men det låter som det bara ej är uppdaterat.

Var tittat du då? Om du går till svenska AppleStore så står det att de levereras med Tiger. Jag köpte nämligen min PB 12" förra veckan, och jag fick 10.4 Tiger, precis om utlovat.

Webbsidor med mycket flashgrafik gör att webbläsaren börjar käka processorkraft. Jag kan se ett direkt samband med besök på sådana sidor och att webbläsaren börjar ta för sej av processorn. Jag antar att detta beror på en undermålig Flashspelare för Mac.

Även många flikar gör att webbläsaren kan äta mer av processorn.

1
Bevaka tråden