Bra lån till att köpa Mac ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-04-30 17:43

Hej

Är en studerande männsika som tänkt köpa nya dator med skärm och annat kul.
Tänkte försöka få ihop en 10 - 20.000 under sommaren men jag har räknat på att slutsumman landar på ca: 43.000

Någon som vet "bra" lån (förutom det Apple själv har) man kan ta?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-30 18:19

Dagen efter jag hade beställt min mac med apples alternativ fick jag reda på att man som student kan ta lån på banken (åtminstånde på Nordea). Banken har nog dom bästa lånen med lägst ränta.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-30 18:31

Banklån är det absolut bästa. Har min Powerbook via lån på FSB.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-04-30 19:58

Min PB 12" fick pengar från Svenska HandelsBanken

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-30 20:02

Ursäkta en dum fråga från en gammal farbror:

Måste man ha det allra senaste som student?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-04-30 20:06

jepp, annars är man ute...
eller så blir man en gammal farbror...

nja anledningen är väll att, tja min pappa (som faktiskt nästan är en gammal farbror) säger alltid att det är lika bra att köpa det finaste och nyaste, så man har något att växa i... -tror många med mig håller med honom

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-30 20:13

Jo att köpa det senaste eller något som nästan är det senaste är en bra investering eftersom du inte behöver uppgradera lika tidigt som du annars skulle behöva.

SJälv köpte jag mig en G5a som student eftersom jag har nytta av kraften i den pga det jag studerar.
Och självklart är jag väldigt inne nu när jag har den

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 20:51

Tänk bara på att din nya dator kommer vara i princip värdelös om tre-fyra år. Se då till att inte ha några lån kvar på datorn. Det är surt att ha tjugo tusen kvar i lån för en maskin som är värd tio.

Edit: typo

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-02 10:26

Tack för alla svaren. Verkar som bank är det bästa ändå.
Hade tänkt försöka betala av det på 2 år så den hinner inte bli så gammal och ute.
Sen måsta man ju givetvis ha det senaste som student
Speciellt om man läser datautbildning på LTH Vill ju vara "värst" hehe

Akta er för banker. De är onda, onda ooooonda. (Köp begagnat, jobba häcken av dig i ett år och köp kontant).

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 10:38
Ursprungligen av basic:

Tack för alla svaren. Verkar som bank är det bästa ändå.
Hade tänkt försöka betala av det på 2 år så den hinner inte bli så gammal och ute.
Sen måsta man ju givetvis ha det senaste som student
Speciellt om man läser datautbildning på LTH Vill ju vara "värst" hehe

Jag tvivlar på att du behöver en värstingdator om du läser datautbildning. Datautbildning låter lite diffust i och för sig. Ska du programmera lite C, java och pula med php så duger vad som helst. Men ska du videoredigera och pyssla med musik så är det en annan femma.

Köp ingen värstingmac för att bevisa för dina kursare att det visst går att spela på macen.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-02 11:44

Det blir visserligen en G5a men inte värstingmodellen av den. men jag köper ny skärm och ny skrivare och lite sånt, därför kommer det snabbt upp i pris. Gillar inte lån men pluggar man är det svårt att samtidigt jobba ihop den summan helt och hållet.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-02 12:06

Om det är stora lån så kan det vara fördelaktigt att låna "räntefritt". När jag, som fattig student, köpte min ibook, ett Motukort och lite program för drygt tre år sedan så lånade jag 30 000 på just det sättet. Den totala lånekostnaden över tre år med aviavgifter och uppläggningsavgift hamnade på ca. 1100 kr, inte så farligt med andra ord. Leta reda på en butik som har sådana erbjudanden och jämför, jag vet att Estrad har det.

Vi kanske kan sluta att ifrågasätta hurvida basic behöver en dator i den prisklassen eller inte. Det är väl ändå hans ensak? Om han känner att han klarar av en avbetalning på en dator kanske vi kan hålla oss till att svara på hans direkta fråga.

Generellt är min erfarenhet att vanliga banklån blir billigast.

1
Bevaka tråden