Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarna går hela tiden i min PowerBook 12'

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 15:23

Det var skönt att höra. De har kanske fixat till kylningen lite bättre på de senaste PB:erna. Kommer förmodligen att beställa en liten 12" PB ikväll. Blir min första mac kan jag tillägga

  • Medlem
  • 2005-08-05 15:38
Ursprungligen av Nocz:

Jag hade nästan bestämt mig för att köpa en PB 12", men så såg jag att de var problem med att den blir så varm och att då fläktarna går igång på högvarv. Detta låter lite oroväckande eftersom jag är ute efter en så tyst dator som möjligt.

Min PB 12" fläkt (senaste revisionen) har blåst i sommar, men det var mest störande under de två veckor här i gbg som det var sommarvarmt. När det är 25-30 grader inomhus tyckte även PB:n att det var för varmt. I övrigt så är den ganska tyst. Fläkten går, men inte på högvarv (det är stor skillnad på ljudet beroende på om hastigheten är 3000 rpm eller 6100 rpm)...

Ursprungligen av Nocz:

Hej!

Jag hade nästan bestämmt mig för att köpa en PB 12", men så såg jag att de var problem med att den blir så varm och att då fläktarna går igång på högvarv. Detta låter lite oroväckande eftersom jag är ute efter en så tyst dator som möjligt.

Stämmer det att även de nya 12" PB lider av dessa värme/fläktproblem? Såg att Björnström köpt en ny 12" PB och att han inte upplevde att fläktarna gick igång. Någon mer som kan bekräfta detta?

Jag vet att PB:arna kommer uppgraderas efter September någongång, fast då blir de väl ännu varmare förmodligen?

Annars blir man väl tvungen till att köpa en sån där kylningsmatta som nämts tidigare i tråden. Har funderat på att kanske köpa en iBook istället, den borde väl inte ha samma värmeproblem (lägre klockad, sämre grafikkort och plasthölje).

Min iBook G4 (12", 1.2GHz, etc) låter aldrig något Har fått igång fläkten när jag har spelat i 20min+ men aldrig annars

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Min iBook G4 (12", 1.2GHz, etc) låter aldrig något Har fått igång fläkten när jag har spelat i 20min+ men aldrig annars

Testa att ha den stående på något isolerande material, som t.ex. i sängen eller soffan eller liknande. Det brukar vara ett säkert sätt att få igång fläkten på min i alla fall (efter en stund alltså).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-04 13:16
Ursprungligen av Solid:

Jupp... precis. Den har jag på skrivbordet... men använder den bara när burken ska få jobba tungt, eftersom jag måste ha plattan 90grader åt fel håll, för att inte täppa igen fläkten.
@Adrian B: ooops :D:D

Ursprungligen av theoo:

(Ps. har inte läst hela tråden så detta kanske va ett totalt onödigt inlägg DS.)

Jo, delvisi alla fall

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-14 20:44

själv har jag bara en liten träplatta jag hittat i garaget, funkar utmärkt! fläktarna går bara igång om jag spelar spel, nästan.

Ursprungligen av Adrian B:

Ibland har jag det, men det behövs inte för att slå igång fläkten. När jag ställer ifrån mig iBooken i soffan blir underlaget isolerande och då är det bara en tidsfråga innan allt blir för varmt. Så jag ska nog införskaffa en LapTopCooler och testa om den gör någon nytta i soffan.

Well, nu har jag skaffat mig en LapTopCooler. Ska bli intressant att testa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 12:13
Ursprungligen av Adrian B:

Well, nu har jag skaffat mig en LapTopCooler. Ska bli intressant att testa!

Skall bli intressant att höra resultatet. Vore intressant att veta om den kyler processorn. Din värme beror kanske mycket på hårddiskbytet.

Ursprungligen av Oloff:

Skall bli intressant att höra resultatet. Vore intressant att veta om den kyler processorn. Din värme beror kanske mycket på hårddiskbytet.

Jo, det är mycket möjligt. Jag ska hårdköra den under några dagar och se hur det fungerar. Tekniken går ut på att Glaubersalt används som får vatten att bli till "is" på 28 grader. Denna "is" smälter sedan under dagen (man kan känna att det blir mjukare). Sen på natten när man inte använder datorn så stelnar det igen till nästa morgon.

Ursäkta om jag kapar diskussionen men det kändes onödigt att skapa ett nytt om ungefär samma ämne fast tvärtom. Jag har haft min PowerBook 15" i drygt två veckor och först nu fick jag höra fläktarna gå igång. Det är inte det att jag har tagit det lugnt med den innan, har kört Photoshop/Illustrator och även en del spel utan att de har gått igång. Trodde faktiskt att fläktarna hade varit igång men att de var så tysta att jag inte hörde. Men nu startade de i alla fall och det som triggade var att packa upp ett 600 mb stor StuffIt-dokument.

Det är alltså inget problem som ni kanske förstår, är rätt nöjd att de inte har gått igång innan, det innebär ju att datorn kyler som den ska!

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det är mycket möjligt. Jag ska hårdköra den under några dagar och se hur det fungerar. Tekniken går ut på att Glaubersalt används som får vatten att bli till "is" på 28 grader. Denna "is" smälter sedan under dagen (man kan känna att det blir mjukare). Sen på natten när man inte använder datorn så stelnar det igen till nästa morgon.

har en sån platta. Det står DABUS på den och även om den mycket riktigt kyler ner datorns undersida en aning så får den inte min PB12 att hålla käft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 10:35
Ursprungligen av Joacim Melin:

har en sån platta. Det står DABUS på den och även om den mycket riktigt kyler ner datorns undersida en aning så får den inte min PB12 att hålla käft.

Gör den NÅGON nytta? Skulle du rekommendera den?

Ursprungligen av Joacim Melin:

har en sån platta. Det står DABUS på den och även om den mycket riktigt kyler ner datorns undersida en aning så får den inte min PB12 att hålla käft.

Den har gjort underverk för min iBook hittills i alla fall. Trots tunga flashssidor och annat så har inte fläkten dragit igång en enda gång sedan jag skaffade plattan. Men jag tänkte att jag skulle testa den lite längre innan jag ger ett slutgiltigt omdömme.

Problemen med fläktarna i PB 12" kanske är av en annan karaktär? Jag har fått den uppfattningen.

Ursprungligen av Oloff:

Gör den NÅGON nytta? Skulle du rekommendera den?

Jag skulle iaf rekommendera den för iBook av mina erfarenheter hittills (vilket iofs bara är tre dagar).

Kan de varma PB vara ett resultat av felaktiga batterier. Finns det någon som kan verifiera ett sådant samband?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Kan de varma PB vara ett resultat av felaktiga batterier. Finns det någon som kan verifiera ett sådant samband?

Jag kör programmet XRG (X Resource Graph) som bland annat kollar temperaturen på CPU, GPU, HD och batteri. Jag har följt temperaturerna den senaste veckan och kan konstatera att GPU:n nästan alltid är varmare än CPU:n. Däremot blir mitt batteri mycket sällan varmt (aldrig över 35 grader).

Vid normal användande ligger CPUn på 45 grader, GPUn på knappa 50 grader, HDDn på 44 grader och batteriet på 30-35 grader (beror på om jag laddar eller ej).

Jag har en PB12"(1,5GHz) med ett batteri som (tyvärr) inte kvalar till batteriutbytesprogrammet som Apple drog igång förra veckan.

Jag eftersträvar mer hårda fakta om temperaturer och rpm:er (likt de undertecknad bjöd på tidigare i tråden)

Några av mina noteringar:

CPU Topside 43
GPU On Die 49
Battery 28
HDD Bottomside 44,8
Rear Main Enclosure 3832

CPU Topside 43
GPU On Die 49,5
Battery 29
HDD Bottomside 45
Rear Main Enclosure -

CPU Topside 41,8
GPU On Die 49,5
Battery 29
HDD Bottomside 44,8
Rear Main Enclosure 3882

CPU Topside 41,8
GPU On Die 49
Battery 30
HDD Bottomside 45
Rear Main Enclosure -

När jag skrivit "-" på "Rear Main Enclosure" betyder det att fläkten inte går.

Jag testade och körde på med lite tung grafik så jag fick igång fläkten ordentligt. Vid strax över 60 grader på GPU snurrade fläkten ordentligt. Sen stängde jag spelet och gick jag över till Safari och lät den svalna ner. Vid 56,5 grader på grafikprocessorn och 47 på CPU:n så stannar fläkten. Nu kör jag på batteri vilket nog snabbar på avsvalnandet.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag testade och körde på med lite tung grafik så jag fick igång fläkten ordentligt. Vid strax över 60 grader på GPU snurrade fläkten ordentligt. Sen stängde jag spelet och gick jag över till Safari och lät den svalna ner. Vid 56,5 grader på grafikprocessorn och 47 på CPU:n så stannar fläkten. Nu kör jag på batteri vilket nog snabbar på avsvalnandet.

Vad har du för modell/prestanda?

Ursprungligen av Adrian B:

Well, nu har jag skaffat mig en LapTopCooler. Ska bli intressant att testa!

skulle du kunna mäta din cooler och posta måtten? är lite nyfiken på hur den skulle se ut under en PB 15", hittar inga mått nånstans på dabus? på bilden ser det inte ut som den skulle passa under en pb15

Ursprungligen av strofse:

skulle du kunna mäta din cooler och posta måtten? är lite nyfiken på hur den skulle se ut under en PB 15", hittar inga mått nånstans på dabus? på bilden ser det inte ut som den skulle passa under en pb15

Min chef har en PB 15" (förstås - samtidigt som jag har en iBook, hrrmm... ) och han har också en Cooler så jag kan kolla hur den passar. Återkommer... (den är iaf för stor för en iBook 12", men det är inget som stör).

Intressant erfarenhet: I sommar när det fortfarande var riktigt sommar, dvs termometern visade 26-28 grader i skuggan, fungerade inte Coolern eftersom dess smältpunkt ligger därnånstans. Har man 20 grader inomhus "fryser" den rätt fort om den får stå utan dator, men i sommarvärmen var den mjuk hela tiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 10:51
Ursprungligen av strofse:

skulle du kunna mäta din cooler och posta måtten? är lite nyfiken på hur den skulle se ut under en PB 15", hittar inga mått nånstans på dabus? på bilden ser det inte ut som den skulle passa under en pb15

Den passar säkert för den sticker ut minst 4-5 cm på vardera sidan om min 12"PB.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 18:29

Nu har jag testat lite:
Vid en CPU temp på 47 grader och GPU temp på 51 grader så startade fläkten och lade sig på 3800 rpm.

Inga externa saker inkopplade och processorhastigheten satt till max och enligt X Resource Graph var CPU usage ~14% .

/Joakim

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-06 20:25
Ursprungligen av Margell:

Nu har jag testat lite:
Vid en CPU temp på 47 grader och GPU temp på 51 grader så startade fläkten och lade sig på 3800 rpm.

Inga externa saker inkopplade och processorhastigheten satt till max och enligt X Resource Graph var CPU usage ~14% .

/Joakim

typ som det tyvärr ska vara.. de går i gång mycket tidigare nu än förut.. man blir lite småsur:-/

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 19:30

hej

efter ett konstant fläktande på min PB 12" 867 och ett fläktmissljud som tydligen bara ?!? uppstår med de nya versionerna av filen AppleADM103x.kext har jag bytt ut den här mot en tidigare version som följde med 10.3.x (något)... som gjorde att fläkten gick på vid 64° och stängdes av igen vid 59° om jag inte minns fel. jag har kört såhär mycket länge och det är klart.. datorn känns lite varmare genom aluminiumskalet... men.. någon försämring på något annat vis har jag inte märkt.

detta fungerar såväl under 10.3 som under 10.4

en enkel procedur är det också... ersätta den existerande AppleADM103x.kext i HD/System/Library/Extensions med den gamla versionen och sedan köra Skivverktyg och rätta till rättigheterna så ska det fungera.

Tack för svaren Oloff och specielt Terhi, det där såg ju väldigt intressant ut. Inte speciellt dyrt heller.

Jag har själv en PB 12" (1,5) där fläktarna faktiskt kan vara riktigt irriterande... Jag har läst (på en annan tråd) att Firefox kan balla ur och dra en massa cpu som i sin tur genererar värme som i sin tur... massa fläktljud. Jag skall nu använda Safari och se om det fungerar bättre (återkommer).

Firefox tar processorkraft...

Ursprungligen av Gustav L.:

Jag har själv en PB 12" (1,5) där fläktarna faktiskt kan vara riktigt irriterande... Jag har läst (på en annan tråd) att Firefox kan balla ur och dra en massa cpu som i sin tur genererar värme som i sin tur... massa fläktljud. Jag skall nu använda Safari och se om det fungerar bättre (återkommer).

Jodå. Jag genomförde ett litet test;
Startade Firefox och gick in på aftonbladet.se
Startade Safari och gick in på aftonbladet.se
Startade "Aktivitetskontroll" och undersökte vilket som tog mest processorkraft...

Oavsett vilket fönster som låg "överst" så tog Firefox över 40% nästan hela tiden medan Safari låg kvar på 10%! Uppseendeväckande!

Dock är inte skilllnaden alls lika stor när jag är på många andra sidor med mindre rörlig grafik... Dagens slutsats är att Firefox är sämre på att tackla aftonbladet.se (och liknande sidor) och lämnar man datorn på en sådan sida så kommer fläktarna att börja gå för fullt efter ett tag.

Mina tester fortsätter...

Mycket intressant tråd, måste säga att min PB12" med 1,5 GHz processor har samma problem med temperaturen som ovannämda. Det tråkiga är att batteritiden blir så mycket sämmre om fläktarna skenar i väg hela tiden.

/ Andreas

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-14 18:46
Ursprungligen av Gustav L.:

Jodå. Jag genomförde ett litet test;
Startade Firefox och gick in på aftonbladet.se
Startade Safari och gick in på aftonbladet.se
Startade "Aktivitetskontroll" och undersökte vilket som tog mest processorkraft...

Oavsett vilket fönster som låg "överst" så tog Firefox över 40% nästan hela tiden medan Safari låg kvar på 10%! Uppseendeväckande!

Dock är inte skilllnaden alls lika stor när jag är på många andra sidor med mindre rörlig grafik... Dagens slutsats är att Firefox är sämre på att tackla aftonbladet.se (och liknande sidor) och lämnar man datorn på en sådan sida så kommer fläktarna att börja gå för fullt efter ett tag.

Mina tester fortsätter...

tackar tackar, mycket bra test:-) jag använder faktiskt firefox ofta men nu jäklar är det safari somgäller.

annars har jag märkt att msn och liknande program drar massor av cpu. dock har jag inte jämfört de olika, har adium just nu och den är bättre (drar mindre) än msn för mac..(vilken chock)

Ursprungligen av Gustav L.:

Jodå. Jag genomförde ett litet test;
Startade Firefox och gick in på aftonbladet.se
Startade Safari och gick in på aftonbladet.se
Startade "Aktivitetskontroll" och undersökte vilket som tog mest processorkraft...

Oavsett vilket fönster som låg "överst" så tog Firefox över 40% nästan hela tiden medan Safari låg kvar på 10%! Uppseendeväckande!

Dock är inte skilllnaden alls lika stor när jag är på många andra sidor med mindre rörlig grafik... Dagens slutsats är att Firefox är sämre på att tackla aftonbladet.se (och liknande sidor) och lämnar man datorn på en sådan sida så kommer fläktarna att börja gå för fullt efter ett tag.

Mina tester fortsätter...

En bra pekare är huruvida en sajt har mycket flashgrafik eller inte. Flash + Mac OS X = inget vidare. Åtminstone inte i 10.3.x....

Bevaka tråden