Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powermacar, men vilken ska man välja?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-29 10:34

Skall köpa in en ny Powermac med skärm till jobbet, sitter med en budget på 30000 exkl moms. Jag har dock lite problem att bestämma mig. Stor skärm, eller stor prestanda. Självklart så måste det ju baseras på vad den kommer användas till, och i det här fallet mest grafik- och GUI-programmering samt inte allt för tung grafisk formgivning.

Köper man en
Powermac G5 2.7GHz
20" Cinema Display

eller
Powermac G5 2.0GHz
23" Cinema Display

möjligtvis skulle jag kunna köpa en
Powermac G5 2.3GHz
23" HP skärm
men då blir det väldigt tight med budgeten.

Erfarenheter och åsikter upskattas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 10:41

Personligen skulle jag aldrig pröjsa för toppmodellen. Skulle gå på 2.0an & större skärm, då skulle det kännas som man "fick" nåt för pengarna...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 10:43

Två stycken

Jag har två st 19-tummare. Det är nästan ännu bättre än en jättestor. Plus att det är billigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-29 10:55

Är det verkligen bättre med två mindre skärmar? Har upplevt att jag som oftast bara använder den ena.. Detta är väl dock ett sönderdiskuterat ämne och mer en smaksak. Tror jag skulle föredra en större skärm personligen.

Vad gäller "oumph" i datorn så känns de ju som.. ja 2.7 är ändå 35% snabbare än 2.0:an.. frågan är väl om jag unyttjar dessa extra krafter. Produktivitetsmässigt så är det väl svårt att mäta.. där skärmen i högsta grad har betydelse.

Jag har tänkt köpa Dual 2,0 Ghz och en begagnad CRT-skärm efter sommaren när jag har pengar.
Känns som det som ger mest valuta för pengarna. Tar lagomt med tid att spara ihop till för mig (jag kunde köpa den minsta nu, men tycker det är värt att vänta några månader) och det känns som man får ganska imponerande med krut.
Jag kommer dock slänga in 2 gig minne så fort jag kan.

Köper möjligen en till skärm om det visar sig att Japan-resan till våren inte blir av och jag då upptäcker att jag har en massa pengar över.

Jag ska ha datorn till lite spel, Illustrator och Maya.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 11:04

Om du har testat att använda två och inte hade användning för båda så är det kanske ingen idé att köpa, men jag har paletterna på den vänstra plus mejlprogrammet liggandes där hela tiden, man kan även använda den till att lägga upp saker som man på något sätt ska skriva av eller efterlikna. Men jag har aldrig testat att använda en riktigt stor skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-29 11:40

Kanske skulle ta mig en tur ner till Apple Store å försöka utvärdera fördelarna med den stora skärmen. Prata lite med gubbarna.

Jag köpte en 20" men gud vad avis jag är på polaren som har en 23". Kör man videoredigering är 23" enligt mitt tycke att föredra. Bara att lägga upp 3 - 4 klipp på rad och kolla färgkorigeringen i alla klippen på samma gång.. Med andra ord helt underbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 13:07

23" klarar dessutom att visa full HD (1920x1080).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 14:28

...o andra sidan är det, åtminstone i siffor, väldigt stor skillnad mellan 2,0 och 2,7ghz...
Ska man gämföra med PC världen så skiljer det rätt mkt på 2.0 och 2,7ghz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 15:48

Åh.. vad mycket lättare det blev..

Grejen med skärmen är ju att man generellt behåller den bra mycket längre än datorn, som man ju ändå uppdaterar något sånär regelbundet. Sitter med en gammal 19" nec-skärm som varat i genom 3 generationer datorer. Fast den åker la ut ganska så snart och hade förmodligen gjort det tidigare om ekonomin tillåtit det.. är man student så är man. Nu när $$ rullar in kan man ju börja lyxa lite. :rolleyes: ..oh.. det blir svårt att hålla sig undan 30"-aren.. den är ju så stor å fin! Någon som upplevt de där med olika storlekar hemma vs på jobbet? Känns som att det är risk för klaustofobi om skillanden är stor.

1
Bevaka tråden