Bärbar Mac att göra musik på-- vad behöver jag?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 13:22

Jag funderar på att sälja min monster-pc (använder inte all prestanda) och köpa en bärbar burk för musikhantering.
Detta ska jag göra:

* GarageBand
* Mp3 och film (kan komplettera med extern disk senare)
* Kanske grafisk design / CAD om jag pluggar i höst.

Några tips? Räcker en IB 12" med 512 RAM eller en mini?

Senast redigerat 2005-04-28 14:32

Jag skulle satsa på en Powerbook 12" eller till och med 15", för att få plats med Garageband ordentligt på skärmen.

Grafisk Design kommer funka utmärkt på Mac eftersom den praktiskt taget är gjord för det.
CAD däremot vet jag inte hur det ska gå med. Tror det finns diskussioner om det här på 99mac.

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 15:21

Jag har kollat på följande:

IB 12" med 512 RAM och 60 gb hdd för 10655:-
PB 12" med samma prylar och lite till för 14495:-

Skillnaden i prestanda är svår att se om man bortser ifrån detaljer. Jag har inte hittat en spec på PB:ns processor, men jag antar att den har 133 buss och 512 cache som i IB.

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 15:54

12-tumsmodellen har 1,5 GHz PowerPC G4-processor med Velocity Engine, 512 K SRAM L2-cache på processormodulen, systembuss på 167 MHz.

Läs mer om det här.

CAD funkar inte till Mac. Finns program som är liknande men inte just det.

Med det som du ska göra skulle jag ta lite mer minne i iBooken och ta lite mer sköna tillbehör.

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 16:00

Marginell skillnad på proppen alltså, men PB:n kostar bra mycket mer. Då kanske En IB med en massa smask till är ett bättre köp. med CAD så syftar jag inte på något specifikt program utan på Computer Aided Design generellt, och det sägs ju att mac är bäst på media. Man kanske skulle skaffa en mini bara för att köra GB, eftersom jag har prestanda i min pc.
.... Jag skulle döda för att kunna köra Garage Band på min PC...

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 16:06
Ursprungligen av themos:

Marginell skillnad på proppen alltså, men PB:n kostar bra mycket mer. Då kanske En IB med en massa smask till är ett bättre köp.

Ja det tycker jag, tryck i 1Gb minne + lite annat smask, kanske ett nytt Midi keyboard?

Ursprungligen av themos:

med CAD så syftar jag inte på något specifikt program utan på Computer Aided Design generellt.

Ok, då borde det inte vara några som helst problem.

Håller inte med. Jag tycker att prestandaskillnaderna mellan IB och PB känns ganska avsevärda. Det handlar mest om att hårddisken i PBn är avsevärt bättre/snabbare. Vid användning känns IBn ganska klen jämfört med PBn. Dessutom måste jag tyvärr varna för att garageband käkar rätt mycket processor så några hundra mHz kan spela ganska stor roll.
Nåja, mina två sent. / B

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Oregistrerad
  • 2005-04-29 16:31

Förresten, har jag sagt att iB inte har en Audio in port?

1
Bevaka tråden