Strömma video över X.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har satt upp en BSD burk hemma och styr den med hjälp av min ibook, på så sätt behöver jag varken skärm eller tangentbord eller så till burken och det är ju bara trevligt.

Brlcad, sodipodi, xmms, med flera låter sig snällt öppnas och det är som om de kördes lokalt. Även det är bara trevligt.

Men så tänkte jag att jag skulle försöka mig på att strömma video. Det finns väl ingen direkt vettig förklaring till varför man vill göra detta, men jag tänkte att jag skulle prova i alla fall. Men varken VLC eller Mplayer vill fungera. Mplayer ger ett meddelande av typen:
=============================================
Opening audio decoder: [ffmpeg] FFmpeg/libavcodec audio decoders
AUDIO: 32000 Hz, 2 ch, 16 bit (0x10), ratio: 5000->128000 (40.0 kbit)
Selected audio codec: [ffwmav2] afm:ffmpeg (DivX audio v2 (ffmpeg))
==============================================
vo: X11 running at 1024x746 with depth 24 and 32 bpp (":13.0" => remote display)

Men inte dyker det upp någon bild hos mig.

Med VLC så får jag upp en kontrollpanel, men den öppnar inte något videofönster.

Jag har sett min kompis som har en Win burk få mplayer att strömma video från hans BSD burk och det känns ju lite retligt. (jag verkar inte få det att funka från hans burk heller...) Är det något som är struligt med Apples X11?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-05-11 22:53

>Har satt upp en BSD burk hemma och styr den med hjälp av min ibook,
>på så sätt behöver jag varken skärm eller tangentbord eller så till burken
>och det är ju bara trevligt.

Jag har satt upp min Linuxburk att vara öppen för 'remote XDMCP connections'
dvs i min kdmrc-file har jag satt [Xdmcp] enable = true
och startar upp den i X-läge (mdk - runlevel 5)

Det ger att jag kan köra ALLT, även mitt skrivbord från macen, eller annan linuxburk
genom att starta en terminal, och köra

X -query della :1 -once

där della är linuxburken.

Jag har kört Kaffeine på macen den vägen, men det kanske inte var riktigt vad du är ute efter ?
/Björn

Det kan vara så att vlc och mplayer använder grafikkortet för att spela upp videon (missförstå mig rätt). Kör man fjärr via x är det ju inget grafikkort inblandat så som jag ser det. Du kan pröva att ställa om allt på "Software" (grafikacceleration osv...). Har ingen aning om någon annan lösning, förutom att du kan strömma det via nätverket med vlc. Fast då kan du nog inte spola eller liknande.

Men Måns, vlc funkar ju så bra på iBooken ändå!

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-13 23:46

Jag har fått det att funka med VLC om jag gör så här:

1. Öppna VLC
2. Välj File -> Open file och Browse... och välj en fil.
3. Klicka i Advanced output och välj Settings...
4. Ställ in såhär:

(*) Stream Type: MMSH
Adress: (ditt ip-nummer) och port 1234
Encapsulation method: MPEG 1

5. Tryck OK och OK.

På datorn du ska strömma till öppnar du sedan nätverksströmmen mmsh://ipnummer:1234

1
Bevaka tråden