Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri fråga?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 17:19

Har en fråga angående batteriet.

Påverkas batteriet på ett negativt sätt ifall jag har det i datorn hela tiden medans jag förser datorn med ström?

Är det bättre att ha batteriet ute medans jag förser datorn med ström?
Dvs bara köra batteriet när man är ute m.m...

Tacksam för svar..

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-27 17:21

Nja, du kommer knappast se nån skillnad, bättre o köpa ett nytt batteri om ett par år för en tusenlapp

Jag har läst i någon tråd här på 99Mac att ifall man endast använder strömsladd under en längre tid rekommenderas man att ta ut batteriet.

Som sagt; ifall du ska sitta vid din nya PowerBooken i tid och otid och endast använda vägguttag då kanske det kan vara lönt att bry sig. Sök för mer information!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 19:29

Om du använder t.ex. XBattery ser du att strömmen (current) till/från batteriet är lika med 0.000A när det är fullladdat och du har sladden i. Batteriet börjar inte att laddas förrän batteriets laddning kommer ner på 90-95%.

En anledning att inte ha batteriet i datorn när du använder nätadapter, kan vara att batteriet annars blir varmt. Litium-jon-batterier ska som bekant lagras svalt och vid ca 40% laddning. Vid "lagring" på varmt ställe (t.ex. i dator) med full laddning åldras batteriet snabbare (källa: batteryuniversity.com).

Ursprungligen av amn:

Om du använder t.ex. XBattery ser du att strömmen (current) till/från batteriet är lika med 0.000A när det är fullladdat och du har sladden i. Batteriet börjar inte att laddas förrän batteriets laddning kommer ner på 90-95%.

En anledning att inte ha batteriet i datorn när du använder nätadapter, kan vara att batteriet annars blir varmt. Litium-jon-batterier ska som bekant lagras svalt och vid ca 40% laddning. Vid "lagring" på varmt ställe (t.ex. i dator) med full laddning åldras batteriet snabbare (källa: batteryuniversity.com).

Det stämmer. Jag läste också nånstans om Li-Ion batterier att om man lagrar dem mycket länge, så är det bra ta fram dem och använda dem lite då och då. Typ en gång i månaden, för att hålla liv i dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 22:12

Följdfrågan är då om det är någon nackdel att INTE köra med nätadapter även om man har möjligheten? Sliter man ut batteriet snabbare eller så?

Jag har en iBook som jag typiskt kommer att använda ett par gånger i veckan, men sällan längre än 2-3 timmar åt gången.

Tycker det är så skönt att slippa alla typer av sladdar, så jag kör på batteri även om jag är hemma. Om det inte får några värre följder än att jag kommer att behöva köpa ett nytt batteri för 1000-1500:- om 2-3 år spelar det ingen större roll för mig. Då är det värt det!

Ursprungligen av tomaira:

Följdfrågan är då om det är någon nackdel att INTE köra med nätadapter även om man har möjligheten? Sliter man ut batteriet snabbare eller så?

Jag har en iBook som jag typiskt kommer att använda ett par gånger i veckan, men sällan längre än 2-3 timmar åt gången.

Tycker det är så skönt att slippa alla typer av sladdar, så jag kör på batteri även om jag är hemma. Om det inte får några värre följder än att jag kommer att behöva köpa ett nytt batteri för 1000-1500:- om 2-3 år spelar det ingen större roll för mig. Då är det värt det!

Enligt all info om Li-Ion så har de inget "minne" som gamla typer av batterier. De mår tvärtom bra av att användas (och behöver inte ladddas ur helt innan man laddar eller vice versa).
MEN: De blir gamla vare sig du använder de eller ej. De lever typ 3 år, sen börjar de bli för oxiderade. De ska alltså vara färska. Värme skyndar på processen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 13:09

Det låter bra det. Får jag inga andra bud fortsätter jag köra utan nätadapter! Tack!

1
Bevaka tråden