Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G3 266mhz - Uppgradering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 00:11

Sitter på en PowerBook G3 266mhz 128mb RAM som jag är hel nöjd med.
Har dock tagit mig friheten att installera Mac OS X då jag var sugen på OSX helt enkelt och p.g.a åldern kör jag inte några direkt avancerade program i den ändån utöver Apples inbyggda..faktum är att dom är riktigt shyssta enligt mig ändån. Hursomhelst så känns den seg...den känns inte direkt seg om jag nöjer mig med att tx.e köra iTunes, slå av det och sedan köra Safir. Ska jag däremot köra både iTunes och Safir på en gång kan det bli lite i segaste laget och kör jag iChat och MSN dessutom så blir det för segt. Någon som har koll på ifall detta problemet skulle gå att återgärda med mer RAM minne eller är det även processorn som gör att det blir segar ner en hel del när man har flera enklare program igång samtidigt? Hastigheten när man kör programen enskilt är okej dock. Så, är det värt att uppgradera RAM'et? Svårt att göra själv? Vad kostar det ungefär och hur mkt kan man pressa i som max? Har även hört om lite olika processor uppgraderingar också...någon som vet nått om dessa? Några andra uppgraderingar man kan göra? Något sätt att trimma Mac OS X utan att behöva skära mer på bild kvaliten igeom att slå av kantutjämningen, färgerna, skuggorna osv. Typ hack alltså...
Vissereligen kommer jag försöka införskaffa mig en ny stationär mac så snart som möjligt, men PowerBooken är ändå väldigt shysst (grymt bra skärm, riktigt snygg (vitt är också grymt snyggt, men svart passar bättre till mina gul aktiga väggar och trä möbler) och tangentbord o så är också härligt. Blev långt inläg, men får fungera...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 01:38

Du har ju faktiskt en dator som är urgammal, så förvänta dig inga mirakel! Mer minne är alltid bra, men processorn är slö. Visst går det att upgradera en del, men det kostar nog mycket mer än det smakar. Jag skulle hellre köpa en lite nyare PB begagnad, det är säkert billigare och bättre än att försöka hotta upp en gammal PB.

"Safari" heter webbläsaren, inte "Safir". Om det var det du menade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 07:49

Fan, skriver alltid "Safir" numera istället för Safari sedan Amiga sidan Safir kommit upp...^.^
Jo, vet att datorn är urgammal, men den tuggar sig sakta framåt. Det bästa vore ifall den åtminstone kunde köra MSN, iTunes och Safari på en gång utan att det segar ner alltför mkt.
När man köper en ny burk så blir det nog ganska ordäntligt mkt bättre...men tills dess får man tugga vidare vid denna och sin PC...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-27 09:39

Mer ram-minne är A och O. Och en ny större och snabbare hårddisk. Det finns också processoruppgraderingar.

Se hit och hit t.ex. Även här står en del matnyttigt. Macoteket säljer processoruppgraderingar; dessa t.ex.

Max ram-minne på modellen du har är enligt specifikationerna 192 mb, men enligt uppgifter så har flera lyckats att installera upp till 512 mb. Jag vet inte vilket som stämmer. Via din PC-card-plats kan du ju också skaffa usb och firewire. Lycka till!

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-04-27 12:19

känns ganska inneffektivt att köra macosx på en så gammal burk. Bättre är väl att installera nån form av linux som gör att man kan använda moderna applikationer( t ex Firefox) i rimlig hastighet. Att köra OS9 kan ju också vara ett alternativ, dock saknar det stöd för många program =[

Att hålla på och uppgradera fornfynd kommer tyvärr inte göra vare sig dig eller din plånbok nöjd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-27 14:41
Ursprungligen av oskich:

känns ganska inneffektivt att köra macosx på en så gammal burk. Bättre är väl att installera nån form av linux som gör att man kan använda moderna applikationer( t ex Firefox) i rimlig hastighet. Att köra OS9 kan ju också vara ett alternativ, dock saknar det stöd för många program =[

Att hålla på och uppgradera fornfynd kommer tyvärr inte göra vare sig dig eller din plånbok nöjd

Nåja, det är ju lite av en smaksak. Själv har jag kört OS X på en iMac rev a, 233. fast då hade jag 512 mb ram och en ny snabb hårddisk. Det gick helt ok. Det handlar lite om vad man är van vid. Har man inte haft snabbare maskiner så känns OS X på en äldre burk helt ok.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-27 21:07

Inga större problem med att uppgradera. Minneskretsarna sitter i ett dotterkort där även CPUn sitter. Det övre minnet är enkelt att byta men det undre kräver lite mer trixande. Det jag upplevde som "svårt" var att få dotterkortet på plats igen, men det är nog en vanesak (jag är typen med tummen mitt i handen...).

Köper du en uppgradering så är det ett dotterkort du får. Pluppa i det undre minnet, sätt i kortet på mammakortet, i med det övre minnet och skruva ihop. Enkelt!

Jag kan oxå rekommendera ett byte av hårddisk. Kräver lite mer skruvande men inte alltför komplicerat. Det finns bra guider på nätet.

Själv satte jag in 512Mb internminne och en 40Gb hårddisk (Toshiba 5400) och det rullar på fint med OS9. Skryt: Jag gjorde allt detta med en gipsad högerhand (är högerhänt).

1
Bevaka tråden